خبرآنلاین: بی​توجهی دولت به حیات دریاچه ارومیه، نمایندگان این شهر را بر آن داشت که طرحی برای انتقال آب به آن ارائه دهند.

به گزارش خبرآنلاین، طرح دوفوریتی انتقال آب به دریاچه ارومیه برای محافظت از آن بالاخره پس از هفته​ها انتظار در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت. اگر چه طراحان هشدار می​دادند که در صورت عدم توجه به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، این دریاچه تا دو سال دیگر خشک می​شود و بیم باران​های نمکی می رود، اما نمایندگان به دو فوریت این طرح رای ندادند تا به صورت عادی در مجلس بررسی شود.

وضعیت دریاچه ارومیه بسیار خطرناک است و اقدام فوری می طلبد

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه معتقد بود که دریاچه ارومیه فقط مختص به این شهر نیست بلکه یک سرمایه ملی برای کل کشور است.

وی با بیان اینکه ۶۰درصد آب این دریاچه شور به پایان رسیده است، از نمایندگان خواست تا به داد آن برسند. چرا که با کاهش منابع لازم برای آن، زمزمه مرگ جدی این دریاچه به گوش می رسد. اغلب کارشناسان محیط زیست از مدت​ها پیش در این خصوص تذکر داده بودند اما وعده​های دولت برای حل این بحران، تا کنون به سرانجام نرسیده است.

نماینده ارومیه از سونامی نمک در صورت خشک شدن این دریاچه سخن گفت که مردم منطقه را دچار مخاطراتی خواهد کرد.

قاضی​پور از نمایندگان خواست تا در این عاقبت شوم سهیم نشوند و به راهکارهای محیط زیستی برای کمک به حیات این دریاچه، جنبه قانونی ببخشند. به گفته وی، در دنیا خیلی دریاچه خشک شده است، اما اگر کمک کنید که این دریاچه به ادامه حیات خود ادامه دهد، به حفظ آبروی نظام و کشور کمک شایانی کرده اند.

جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه نیز که از طراحان و موافقان آن بود، از سونامی نمک در ارومیه سخن گفت که بیم باران​های نمکی را می​دهد. این باران​ها تنها دامن آذربایجان را نمی​گیرد و به دیگر شهرها نیز می​رسد و حدود ۱۳-۱۴ میلیون نفر را آواره می کند. چنین جمعیتی را کجا می​خواهید اسکان دهید.

او که می​گفت وزارت نیرو برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده است، از قصور دولت انتقاد کرد و گفت: اگرچه دولت در سفرهای استانی، ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته است، اما حتی یک ریال از آن را پرداخت نکرده است.

نورالله حیدری نماینده فارسان از مخالفان این طرح بود که گفت: چرا باید کل یک میلیارد تومان بودجه تخصیصی به مشکل غبارها و جریان​های آبی کشور، به دریاچه ارومیه پرداخت شود؟ چرا باید به ازای بهبود وضعیت یک نقطه کشور، دیگر بخش​ها را دچار مشکل کنیم؟ چطور می​خواهید به انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بپردازید؟ مگر مردم آن منطقه به این آب احتیاج ندارند؟

موسی​الرضا ثروتی نماینده بجنورد هم مخالف این کار بود و گفت: چطور دولت در کارهای کارشناسی​اش به این نتیجه نرسیده اما شما با یک طرح دوفوریتی می خواهید این کار را بکنید؟ به جای تخصیص بودجه به زیان​های کشاورزان آن منطقه، به آنها پول بدهید که از آنجا بروند و کار دیگری بکنند! مگر نمی گویید تا دو سال دیگر این دریاچه خشک می​شود پس چرا از روی احساسات دولت را محکوم می​کنید؟ اگر مردم منطقه شما مدتی است با مشکل زیست محیطی روبرو هستید، مردم جنوب کشور مدت​ها است که با مشکل گردو غبار مواجه​اند.

پس از این مذاکرات برای دو فوریت این طرح رای گیری شد که نمایندگان به آن رای ندادند.