هفته‌ی گذشته دادگاه عالی کانادا در تصمیمی جنجالی در دعوایی بین شرکت آمریکایی والمارت و اتحادیه‌ی کارگری یو.اف.سی.دبلیو در کبک، طرف شرکت آمریکایی را گرفت

 

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

هفته‌ی گذشته دادگاه عالی کانادا در تصمیمی جنجالی در دعوایی بین شرکت آمریکایی والمارت و اتحادیه‌ی کارگری یو.اف.سی.دبلیو در کبک، طرف شرکت آمریکایی را گرفت.

این پرونده به سال ۲۰۰۵ باز می‌گشت. در این سال والمارت فروشگاه بزرگی را که در شهر جونکیه‌ی کبک داشت پس از چهار سال تعطیل کرد. این بلافاصله پس از آن اتفاق افتاد که کارگران موفق شدند خود را با اتحادیه کارگران صنایع غذایی (یو اف سی دبلیو) سازمان دهند و وزارت کار کبک حکم به لزوم مذاکرات بین نماینده کارگران و شرکت را داد.


والمارت، که به دشمنی خود با حقوق کارگران برای تشکیل اتحادیه و انواع و اقسام زیر پا گذاشتن سایر حقوق کارگری مشهور است، به سادگی ترجیح داد فروشگاه خود در این شهر از منطقه‌ی ساگونیِ استانِ کبک را تعطیل کند.

اتحادیه کارگری به دادگاه عالی کانادا شکایت برده بود و تقاضا کرده بود که والمارت ثابت کند فروشگاهش ضرر می‌دهد، اما این دادگاه هفته‌ی گذشته اعلام کرد والمارت حق دارد هر جا می‌خواهد فروشگاه‌های خود را باز یا تعطیل کند. مایکل فریزر، رئیس کشوری اتحادیه کارگران جونکیه،‌ در این مورد به رسانه‌ها گفته بود: "والمارت می‌دانست که مجبور به موقعیتی می‌شود که باید قرارداد جمعی با کارگران ببندد. این تنها دلیلی است که فروشگاه را بستند".

این حرکت والمارت در یکی از محلات روستایی کبک در واقع پیغامی به تمام ۱.۶ میلیون کارگر آن در بیش از ۵۲۰۰ فروشگاه والمارت است: سازمان دادن خود برای حقوق بهتر یعنی تعطیلی کل فروشگاه. این حرکت والمارت قبلا با اعتراضات گسترده‌ی اتحادیه‌ی کارگری، فدراسیون کارگران کبک و حزب نیودموکرات (بخصوص پت مارتین، نماینده‌ی حزب در مجلس فدرال) مواجه شده بود، اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که نام این شرکت هر چقدر هم بدنام شود، قیمت پایین کالاهایش هنوز مشتریان را جذب می‌کند.