شاید زبان فرانسوی است که طوری بین انتاریو و کبک فاصله انداخته که ما  ایرانیان تورنتو خیلی از امیر خدیر، رهبر ایرانی حزب همبستگی کبک 

 

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 امیر خدیر سومین سیاستمدار محبوب کبک

شاید زبان فرانسوی است که طوری بین انتاریو و کبک فاصله انداخته که ما  ایرانیان تورنتو خیلی از امیر خدیر، رهبر ایرانی حزب همبستگی کبک و تنها عضو این حزب در مجلس ملی کبک، نمی‌شنویم، اما او با هر معیاری که حساب کنید از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی بزرگترین استان کانادا است. هفته‌ی گذشته مهمترین روزنامه‌ی کبک، دووآی مونتریال، در یک نظرخواهی امیر خدیر را به عنوان سومین سیاستمدار محبوب کل کبک انتخاب کرد.


 

جایگاه اول در این نظرسنجی به پیر کرزی، بازیگر و سینماگر معروف کبکی،‌ رسید که اخیرا به عنوان نماینده‌ی حزب استقلال‌طلبِ کبک به مجلس استانی هم راه یافته است. پس از او پائولین ماروآ، رهبر حزب کبک،‌ قرار گرفت و امیر خدیر سوم شد.

اما جالب اینجاست که ژان شاره، نخست‌وزیر کبک از حزب لیبرال، پس از خدیر در جایگاه چهارم قرار گرفته و در واقع رهبر چپ‌ترین حزب کبک از نخست‌وزیر این استان محبوب‌تر است! در ضمن با توجه به این‌که کرزی، مثل بسیاری از افراد در فهرست، بیشتر به خاطر حرفه‌ی سینماگری خود انتخاب شده است در واقع باید رهبر سه حزب کبک، همبستگی و لیبرال را صدرنشین فهرست دانست که این نشان می‌دهد حزب خدیر می‌تواند در انتخابات پیش‌رو به کرسی‌های خود بیافزاید. افزایش محبوبیت این سیاستمدار متولد تهران وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم او در واقع چپ‌ترین عضو کل مجالس استانی کانادا است.