۱۱ تا ۱۸ آگوست ۲۰۱۱

اسماعیل خویی، درد جان در کنار درد وطن

حسن صلح جو در بی بی سی مطلبی دارد با عنوان ” تمام دردهای اسماعیل”. او نوشته است:

 اسماعیل خویی کتفش شکسته، پایش شکسته و چند جایش کبود شده. او در بیمارستانی در شهری کوچک در اطراف لندن بستری است، اما این همه دردهای شاعر نیست.

هفتاد و سه ساله است، اما خودش می گوید هفتصد و سی سال عمر کرده و دردهایش بیش از آن است که تاب دستورات پرستاران را بیاورد.

با این همه حال شاعر خوب است. می گوید ناگهان پاهایش را حس نکرده و در زمین و هوا معلق شده است. نتیجه اش شکستن استخوان هاست در چند جای مختلف.

اسماعیل خویی در بستر بیماری

می گوید در تابستان این “بی در کجا” در یک نابهنگام نفهمید که چه شد … و یادش می آید که تابستانی گرم در مشهد، در نهمین روز از چهارمین ماه هفتمین سال از دومین دهه سیزدهمین سده، زاده شد و مشهدی ماند و درس خواند و”بی تاب” شعر گفت و کتاب چاپ کرد در همان مشهد. و از چاپ کردنش پشیمان شد در همان مشهد.

اسماعیل خویی بعد به دانشگاه رفت در تهران و بعد راهی غربت شد تا در لندن فلسفه بخواند، و از اندیشه ورزی خواند تا مدارج خیلی عالی. آن وقت ها غربت “بی در کجا” نبود، جایی بود برای تحصیل و برگشتن به سرزمین مادری. به وطن.

برگشت و فلسفه درس داد و چهار کتاب شعر نوشت، بسیاری مقاله نوشت و مبارزه ها کرد تا انقلاب شد و انقلاب فرهنگی و اسماعیل صاحب اندیشه های “چپ”، مطرود و تحت تعقیب حکومت قرار گرفت. شاعر همه دردهای وطنش را با خود برداشت و راهی یک “بی در کجا” شد و باز شعر نوشت و گفت و سرود تا امروز در این بیمارستان کنار کسانی که نه نامش را می دانند نه زبانش را و نه شعرهایش را.

در این بیمارستان، اسماعیل خویی همچنان چشم به راه خبرهایی از وطن است. چندان که همیشه بوده. دردهایش توان را از او گرفته اند، اما در این بیمارستان دور دست، از هر که به ملاقاتش می رود اولین سئوالش این است،” از ایران چه خبر؟ “

و بعد دردهای خودش یادش می رود. چشمانش برقی می زند و سراغ همه خبرهای ریز و کوچک ایران را می گیرد. به تفصیل و جزییات، هنوز هم.

همه دردهای شاعر، هزاران کیلومتر دورتر از او نشسته اند.

 

فریاد از بی حجابی!

 

اخبار راه سبز ایران (رهسانیوز) ضمن بازچاپ یک گزارش تصویری از راهپیمایی علیه بی حجابی نوشته است: تحمیل آپارتاید جنسی و تلاش برای حاکم کردن پوشش اجباری یکی از مشخصه های حکومت اسلامی است. با این که بیست و شش نهاد، بنیاد، سازمان و وزارت خانه مسئول اجرای طرح تفکیک جنسی و تحمیل حجاب اجباری شده اند، اما تاکنون ره به جائی نبرده اند. برای تکمیل این شکست در هفده تیرماه نیز هوادارانشان را به نام مردم خودجوش به خیابان ها آورده اند تا از پوشش اجباری دفاع کنند، اما این طرح ها شکست خورده است. حکومت اسلامی اگر فکر می کند که مردم طرفدار این سیاست هستند، تنها یک بار و فقط یک بار به طرفداران آزادی پوشش اجازه راهپیمائی بدهد تا روشن شود که طرح هایش تا چه شکست خورده اند.

رهسانیوز در ادامه خبرهای در این زمینه را که در ایرنا و فارس نیوز منتشر شده آورده است:

فرمانده سپاه محمد رسول الله، خواستار برخورد جدی مسئولان با بدحجابی شده وتاکید کرد: باید چهره ها، مدل ها و لباس های غربی از پایتخت ایران اسلامی دور شود.

راهپیمایی علیه بی حجابی

سردار حسین همدانی در گفتگوی پنجشنبه با ایرنا در آستانه سالروز حجاب و عفاف و راهپیمایی خواهران بسیجی گفت: این بدحجابی ها، زیبنده چهره پایتخت ایران اسلامی و سایر شهرها نیست و باید با این پدیده برخورد شود.

وی تصریح کرد: اعتراض به بدحجابی باید متوجه مسئولان امر باشد و از ترویج بدحجابی ها، مدل ها، و لباس های غربی در سطح پایتخت جلوگیری شود.

به گزارش فارس، پس از نماز جمعه نمازگزاران علیه بد حجابی راهپیمایی کردند و قطعنامه ای در این خصوص خواندند.

 

تخریب یک کلیسای تاریخی در کرمان

 

بی بی سی: به گزارش خبرگزاری مهر، یک کلیسای تاریخی در کرمان که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود، به وسیله لودرها تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد. این کلیسا در خیابان شریعتی و در کنار بیمارستان ارجمند در مرکز شهر کرمان قرار داشت.

 مصطفی هندوزاده، کارشناس مرمت و احیا بناهای تاریخی گفته است: شبکه های چوبی نورگیرهای کلیسا از ارزش والائی از نظر طرح و اجرا برخوردار بودند. غلامعباس نظریان این پنجره های چوبی را متعلق به کاخ خورشید در کلات نادری می دانست که از آنجا خریداری شده و به کرمان آورده شده اند.

 

نرخ تورم در ایران افزایش یافت

 

بی بی سی: بانک مرکزی ایران پس از دو ماه تاخیر سرانجام نرخ تورم در تیر ماه را ۱۶.۳ درصد اعلام کرده است.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران به خبرنگاران گفته که روند افزایشی نرخ تورم کاهش یافته و ابراز امیدواری کرده است که “این روند کاهنده رشد نرخ تورم ادامه یابد و تا یک سال آینده نرخ تورم دوباره یک رقمی شود.”

نرخ تورم در ایران در اردیبهشت سال گذشته خورشیدی یک رقمی شد و سه ماه بعد یعنی در مرداد ماه به کمترین میزان خود یعنی ۸.۸ درصد رسید، اما از اواخر تابستان دوباره آهنگ صعودی آن آغاز شد و در پایان اسفند سال گذشته نرخ تورم به ۱۲.۴ رسید.

گزارش تازه بانک مرکزی نشان می دهد که در چهار ماه اول سال حدود چهار درصد بر نرخ تورم اضافه شده است.

از زمان شروع حذف یارانه ها در زمستان سال گذشته، سرعت رشد تورم بیشتر شده و بنابر این گزارش، در هشت ماه اول اجرای این طرح شش درصد به نرخ تورم، اضافه شده است.

برخی کارشناسان می گویند که به دلیل افزایش شدید قیمت برخی مواد سوختی، نرخ تورم در ماههای آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

به نظر می رسد با ادامه وضع موجود، نرخ تورم در مرداد ماه به دو برابر ماه مشابه سال قبل خواهد رسید.

تورم به معنی افزایش سطح عمومی قیمت هاست و نرخ آن در بانک مرکزی با محاسبه قیمت ۳۵۹ قلم کالا و خدمات مصرفی تعیین می شود.

برای محاسبه نرخ تورم، بانک مرکزی هر ماه آمار قیمت کالاها و خدمات مصرفی را در مناطق شهری و روستایی را تهیه و با بررسی آن، نرخ تورم را تعیین می کند. عدم انتشار آمارهای اقتصادی در چند سال اخیر به خصوص نرخ رشد تورم در سه سال گذشته از سوی بانک مرکزی ایران انتقادهای زیادی را متوجه دولت کرده است.

برخی کارشناسان می گویند که دولت به دلیل کاهش شدید رشد اقتصادی مانع از انتشار آمار شده است.

با وجود انتقادات تند کارشناسان و نمایندگان مجلس، دولت با مصوبه ای مسئولیت انتشار آمار تورم را از بانک مرکزی گرفته و آن را به مرکز آمار ایران محول کرده است.

به همین دلیل، بانک مرکزی در دو ماه گذشته آماری از نرخ تورم ارائه نداد در حالیکه مرکز آمار نیز در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

بهمنی گفته که “قرار بر این است که مرکز آمار نرخ تورم را اعلام کند اما در عین حال، بانک مرکزی نرخ تورم را هر ماه استخراج می کند و ده روز بعد از ماه قبل این نرخ آماده است.”

تا به حال آمار بانک مرکزی ایران در زمینه شاخص های اقتصادی نظیر رشد اقتصادی و تورم رسمیت داشت و مورد استناد کارشناسان قرار می گرفت ولی با تصمیم جدید دولت، از این پس باید آمار مرکز آمار ایران مبنا قرار گیرد.

در سالهای اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار در زمینه تهیه و تولید آمار اقتصادی فعالیت داشتند ولی هیچگاه نتایج آمارگیری آنها در زمینه هایی نظیر نرخ تورم یکسان نبوده است.

به عنوان نمونه بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه امسال را ۱۴.۲ درصد اعلام کرده ولی نتایج مرکز آمار ایران نرخ تورم همین ماه را ۱۶.۷ درصد نشان می دهد.

البته همیشه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار بیشتر نبوده بلکه در مواردی نظیر سال ۸۸ نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ۹.۵ درصد بوده در حالی که نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای همین سال ۱۰.۸ درصد بود.

 

عشق خسرو و شیرین در هزارتوی ممیزی

 

بی بی سی: بعد از انتشار این خبر که وزارت ارشاد ایران خواستار حذف قسمت هایی از منظومه “خسرو و شیرین” نظامی گنجوی شده، یک روزنامه چاپ تهران نوشت، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد، از انتشار این خبر و صحبت های ناشر این اثر ابراز نارضایتی کرده است.

فریبا نباتی، مدیر بخش فرهنگی انتشارات پیدایش، روز ۲۴ مرداد به خبرگزاری مهر گفته بود که از جمله اشکالاتی که وزارت ارشاد برای چاپ هشتم منظومه “خسرو و شیرین” به آن وارد کرده این است که در بیت “چو مست از جام می نگذاشت باقی، ز مجلس عزم رفتن کرد ساقی”، مصرع اول باید حذف شود.

او همچنین حذف عبارت “در آغوش کشیدن” در بخشی از داستان که شیرین جسد خسرو را پس از کشته شدن در آغوش می گیرد، و نیز حذف واژه ها و موضوعاتی همچون “رقص زنان”، “به خلوت رفتن”، “آغوش”، “گرفتن دست”، و موارد مشابه را از دیگر خواسته های وزارت ارشاد برای اصلاحات در منظومه “خسرو و شیرین” عنوان کرده بود.

در پی انتشار این گفت وگو در خبرگزاری مهر، روزنامه تهران امروز در شماره تازه خود با محمد اللهیاری، مدیر اداره کتاب گفت و گو کرده است. اللهیاری در این گفت وگو، سخنان مدیر فرهنگی انتشارات پیدایش را “برای فشار آوردن به اداره کتاب” تعبیر کرد و گفت که این اداره “حتما با این انتشاراتی برخورد خواهد کرد.”

این مقام مسئول از خبرگزاری مهر که با خانم نباتی مصاحبه کرده بود هم گله کرده که “بدون بررسی این گفت وگو را منتشر کرده است.”

محمد اللهیاری در گفت و گوی خود با اشاره به اینکه این کتاب برای گروه سنی کودکان منتشر شده، گفت که “طبیعتا ما نیازی نمی بینیم که در کتاب کودک، از “در آغوش گرفتن” و “می” صحبت شود.”

این در حالی است که محسن طائب، ناشر این کتاب در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفته که چاپ های “قبلی” این کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان بوده و “ما برای چاپ هشتم این کتاب، درخواست مجوز برای گروه سنی بزرگسال داشته ایم و اتفاقا این بار که کتاب را می خواستیم برای گروه سنی بزرگسال منتشر کنیم، این حذفیات را خواسته اند.”

فریبا نباتی مدیر بخش فرهنگی انتشارات پیدایش گفت اشکالاتی که وزارت ارشاد بر این منظومه، “آن هم پس از ۹ قرن از خلق آن” وارد کرده است، “غیر اصولی” است.

به گفته سیمین بهبهانی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، چنین کارهایی “خیانت به ادبیات فارسی” است و این نخستین بار هم نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد در آثار نویسندگان و شعرا به این شکل دست می برد.

خانم بهبهانی به بی بی سی فارسی گفت: “از ۳۰ سال پیش شعر حافظ را دستکاری کرده اند، شعر سعدی را دستکاری کرده اند. مثلا زمانی در شعر حافظ “باده بده” یا “باده بیار” را تبدیل کرده بودند به “باده نده” و “باده نیار”. در مثال دیگری در شعر فروغ پستان را حذف کرده بودند و به جای آن سه نقطه گذاشته بودند.”

سیمین بهبهانی همچنین به سعدی اشاره کرد و گفت: “سعدی به صراحت از همه گونه کلام استفاده می کند. در غزل های عاشقانه اش در گلستان و بوستان و قصایدش همه جور صحبت کرده است؛ و اینها در حالیست که سعدی خودش ناصح مردم و واعظ بوده است.”

این شاعر ایرانی این سئوال را مطرح کرد که: “آیا کسانی این همه مدت سعی کرده اند اصل این آثار منتقل شود و دست نخورده بماند، مسلمان نبوده اند؟ آیا اسلام در این مملکت نبوده است؟ ۹ قرن به این صورت بوده، نه به اسلام ضربه خورده و نه اخلاق کسی را خراب کرده است.”

به گفته سیمین بهبهانی، “اگر به این ترتیب پیش برود، چیزی از ادبیات باقی نمی ماند. این کتابها به کشورهای دیگر هم می رود و همه فارسی زبان ها این کتاب ها را می خوانند و این کارها خیانت به ادبیات است.”

هفته گذشته، جواد مجابی، نویسنده، شاعر و طنزنویس، در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفته بود که حدود ۶ هزار صفحه از آثارش در وزارت فرهنگ و ارشاد ایران در انتظار مجوز نشر هستند. او گفته بود که بی اثر بودن انتقادها در عرصه سانسور کتاب ها باعث شده دیگر حتی انگیزه تکرار آنها را هم نداشته باشد.

خانم بهبهانی هم “سیاست کلی در وزارت ارشاد” را دستکاری در کتاب های نویسنده ها و شاعران دانست و گفت: “سه کتاب خود من سه سال است که آنجا مانده و بعدش هم لاشه کتاب را آورده اند و گفته اند که اجازه نداده اند. ما که سلاحی نداریم، قصدی نداریم. برانداز نیستیم. چرا زبان ما را می برید؟ چرا دهان ما را می بندید؟ نکاتی به نظرمان می رسد و می گوییم. می خواهید بپذیرید، می خواهید نپذیرید.”

روز ۱۸ مرداد، محسن پرویز، نویسنده و معاون فرهنگی سابق وزارت ارشاد درباره عملکرد این وزارتخانه گفت که “رویه جاری وزارت ارشاد طبق ضوابط نیست و بر اساس اختیار شخصی عمل می‌شود.”

افزایش سختگیری و تاخیر در صدور مجوز، لغو مجوز کتاب های مجوزدار، فقدان پاسخگویی به ناشران، مترجمان و نویسندگان معترض به شیوه ممیزی از جمله انتقادهای روز افزون اهالی کتاب و نشر در سال های اخیر بوده است.

این در حالیست که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم به تازگی از لزوم نظارت بر بازار کتاب بر ایران سخن گفته بود و تاکید کرده بود که نباید”هر کتابی” را در بازار بفروشند.

 

ناآرامی‌های مجدد در پایتخت تونس

 

رادیو آلمان: هشت ماه پس از سقوط رژیم زین‌العابدین بن‌علی، پایتخت تونس بار دیگر به صحنه درگیری‌های شدید میان معترضان و پلیس تبدیل شد. پلیس با گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کرد. تظاهرکنندگان شعار «یک‌ انقلاب دیگر» سر می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ستون دود در خیابان حبیب بورقیبه به آسمان برخاسته بود. تظاهرکنندگان، که وزارت کشور تونس را به ترور متهم می‌کردند، قصد نزدیک شدن به ساختمان این وزارت‌خانه را داشتند. اما ده‌ها پلیس با زرهپوش جمعیت را محاصره کردند و کوشیدند آن‌ها را با شلیک گاز اشک آور متفرق کنند.

تظاهرکنندگان شعار می‌دادند:«یک انقلاب دیگر» و «سرنگون باد رژیم». با گذشت ۸ ماه از فرار زین‌العابدین بن‌علی رئیس‌جمهور پیشین، هنوز اصلاحات چندانی در سیستم حکومتی تونس ایجاد نشده است. در این میان تنها چند‌تن از بستگان رئیس‌جمهور فراری محاکمه شده‌اند.

سه همایش و تظاهرات همزمان

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی از آن است که روز دوشنبه (۱۵ اوت، ۲۴ مرداد) علاوه بر این تظاهرات، دو همایش سیاسی دیگر نیز، در پایتخت تونس برگزار شده است. یکی از این همایش‌ها در برابر ساختمان دادگاه به‌آرامی پایان یافت، اما تظاهرات دیگر، در نزدیکی بزرگترین کلیسای شهر به خشونت انجامید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوانان، هر شیئی را که می یافتند به سوی پلیس پرتاب می‌کردند و پلیس به سوی آنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کرد.

Bildunterschrift: ۱۷ ژوئیه، آغاز دور تازه درگیری‌ها در تونس. مردم از انقلاب خود نتیجه‌ای نگرفته‌اندوزیر کشور تونس در توجیه درگیری‌ها اعلام کرد که پلیس دستور داشته تنها از خود دفاع کند. وی گفت:«یکی از تظاهرکنندگان، بمب اشک‌آور به سوی پلیس پرتاب کرده است.» در محل درگیری‌ها، مغازه‌داران از ترس خسارت دیدن مغازه‌های خود را بستند و صحنه را ترک کردند.

پایان بهار عربی؟

اتحادیه سندیکاهای تونس، مردم را به شرکت در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اعتراض به عدم تحقق اهداف انقلاب ژانویه امسال فراخوانده بود. مبارزات مردم با رژیم‌های خودکامه در لیبی، سوریه و یمن ادامه دارد. تونس و مصر تنها کشورهائی هستند که مردم آن‌ها توانسته‌اند رژیم‌های خودکامه را سرنگون کنند، اما به گزارش رویترز، امید مردم این دو کشور نیز به اصلاحات واقعی و دموکراتیک به شدت کم شده است.

 

دادگاه بریتانیا صادر کرد:

۴ سال زندان برای تحریک به اغتشاش

 

بی بی سی: شماری از نمایندگان مجلس بریتانیا و فعالان طرفدار اجرای عدالت می گویند که مجازات های صادر شده برای بعضی از افرادی که در اغتشاشات انگلستان دست داشته اند، بیش از حد شدید است.

روز سه شنبه دو مرد به جرم استفاده از فیسبوک برای تحریک به اغتشاش به چهار سال زندان محکوم شدند و مرد دیگری هم که یک تلویزیون مسروقه در اتوموبیلش پیدا شده بود، به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.

تام بریک، از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات در مجلس بریتانیا گفت که مجازات باید برای اعاده عدالت باشد و نه انتقام جویی.

اما اریک پیکلز از وزرای کابینه دولت ائتلافی بریتانیا در حمایت از احکام صادر شده گفت که اعمال مجازات های شدید نشان خواهد داد که اقدام به بی نظمی عواقبی دارد.

بیش از ۲۷۷۰ نفر در ارتباط با اغتشاشاتی که هفته پیش در تعدادی از شهرهای انگلستان رخ داد، دستگیر شده اند.

تا عصر سه شنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد)، ۱۲۷۷ نفر از متهمان در دادگاه حاضر شدند که ۶۴ درصد آنها تا زمان تکمیل روند محاکمه و صدور حکم تحت بازداشت باقی ماندند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۰ درصد افرادی که به ارتکاب جرایم جدی متهم بودند، تا زمان پایان محاکمه تحت بازداشت نگاه داشته شدند.

روز پنجشنبه پلیس لندن اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ نفر را در ارتباط با ناآرامی های اخیر در لندن متهم کرده است.

تام بریک نماینده لیبرال دموکرات مجلس بریتانیا به بی بی سی گفت که بعضی از محکومان اگر یک روز پیش از شورشها در انگلستان مرتکب همین اقدامات می شدند، با مجازات هایی متفاوت روبرو می شدند. او افزود مجازات باید برای اعاده عدالت باشد و نه انتقام جویی.

پال مندله، رییس سابق انجمن وکلای جنایی هم به بی بی سی گفت: “اگر [افراد دستگیر شده] برای مدتی طولانی زندانی شوند و یا کلا به زندان فرستاده بشوند، شغل خود را از دست می دهند و ممکن است بی نظمی اجتماعی بیشتری ایجاد کنند. آنوقت ممکن است متوجه شویم که هزینه نهایی که جامعه باید متحمل شود بیش از هزینه جرمی است که آنها در ابتدا مرتکب شده بودند.”

او افزود: “گاهی مردم تحت تاثیر جوی که در آن گرفتار شده اند رفتار غیرعادی از خود نشان می دهند، این خطر وجود دارد که دادگاه ها نیز به شکلی دیگر دچار همین مساله، یعنی نوعی تشنج جمعی شوند ـ منظورم خشونت یا چیزی شبیه آن نیست ـ بلکه منظورم این است که دادگاه ها به قصد بازتاب نظر افکار عمومی در رای خود، شدت عمل به خرج دهند و محکومیت هایی صادر کنند که بیش از حد طولانی و شدید است.”

اما اریک پیکلز از وزرای کابینه دولت ائتلافی بریتانیا گفت: “ما باید متوجه باشیم که مردم برای مدتی فکر می کردند که ارتکاب این جرایم مجازات و پیامدی ندارد. نمی توانیم در وضعی قرار بگیریم که مردم در تخت خوابها و خانه هایشان وحشتزده نگران امنیت عمومی خود باشند.”

او افزود:” به همین دلیل است که وجود چنین مجازات های عبرت انگیزی ضروری است. من فکر می کنم اگر تحریک به اغتشاش تنبیهی جدی به دنبال نداشته باشد، مردم حق دارند نگران باشند.”

در این حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا از تصمیم دادگاهها مبنی بر صدور احکام سنگین در مورد افرادی که در اغتشاشات اخیر در انگلستان دست داشته اند، دفاع کرده است.

کامرون گفت که این خوب است که پیام دادگاه ها جدی و صریح است.

جوردن بلکشاو، ۲۱ ساله و پری ساتکلیف – کینان ، ۲۲ ساله بعد از اذعان به استفاده از فیسبوک برای تحریک به اغتشاش عمومی، هر کدام به تحمل ۴ سال زندان محکوم شدند، اگر چه هیچکدام از پیام های تحریک آمیز آنها عملا نتیجه ای در بر نداشت.

قاضی ای که حکم این افراد را صادر کرد گفت که امیدوار است مجازات آنها درس عبرتی برای عموم شود و دیگران از تکرار چنین اقداماتی پرهیز کنند.

مقام های قضایی بریتانیا می گویند که حداکثر مجازاتی که برای چنین جرایمی در قانون در نظر گرفته شده، ۱۰ سال زندان است اما مجازات ۴ سال زندان، طولانی ترین حکمی است که تاکنون در ارتباط با آشوب و اغتشاش صادر شده است.

جان کوپر، از وکلای جنایی برجسته می گوید که به اعتقاد او مجازات های صادر شده با جرایم ارتکابی تناسب ندارد و احتمالا در دادگاه تجدید نظر لغو خواهند شد.