“ما این انتخابات را خواهیم برد”

خودش می‌گوید کمپینش در واقع چهار سال پیش، از فردای همان روز تاریخی آغاز شده است که به عنوان اولین سیاستمدار ایرانیِ کانادا وارد مجلس انتاریو شد.

اما سه‌شنبه شب این هفته بود که رضا مریدی، نماینده‌ی لیبرالِ ریچموندهیل در مجلس انتاریو،‌ با افتتاح دفتر ستاد انتخاباتی در میان جمع کثیری از حامیان خود و داوطلبین حزب لیبرال، که اکثریت عظیم‌شان از ایرانی‌تباران بودند، گام خود برای انتخاب مجدد را رسما آغاز کرد.

دکتر مریدی کمپین انتخاباتی خود را افتتاح کرد

داوود فرمانی، رئیس حزب لیبرال در ریچموند هیل، مراسم را با معرفی “مهمانی بسیار ویژه” آغاز کرد.

این مهمان ویژه کسی نبود جز گلن موری، شهردار سابق وینیپگ و وزیر تحقیقات و ابتکارات در دولت کنونی لیبرال، که علیرغم کارزار سختی که خود در حوزه‌ی “تورنتوی-مرکز” برای انتخاب مجدد پیش رو دارد تمام راه را تا ریچموند هیل آمده بود تا هنگام افتتاح دفتر در کنار دوست عزیزش، رضا مریدی باشد.

آقای موری به شهروند گفت: “کمتر کسی در سیاست پیدا می‌شود که دانشمند هم باشد و علم و نیاز به سیاست بر پایه شواهد و بر پایه حقیقت را بفهمد.”

نماینده‌ی تورنتوی مرکز در ضمن گفت کمپین خودش،‌ که باید با یکی از مشهورترین نامزدهای ان دی پی، کتی کرو، فعال مسکن و پرستار خیابانی، رقابت کند، “خیلی خوب” پیش می‌رود. او افزود: “تمام ما در تورنتوی بزرگ پاسخ خیلی مثبتی از مردم گرفته‌ایم. همه‌مان احساس بسیار خوشبینانه‌ای داریم.”

موری هنگام معرفی دکتر مریدی او را “یکی از بهترین نمایندگان تاریخ مجلس انتاریو” و “نیمه‌ی دیگر وزرات تحقیقات و ابتکارات”‌ خواند. او در سخنان خود به این اشاره کرد که: “ما لیبرال هستیم. ما نقشی بنیادین در رشد این کشور و بخصوص این استان بازی کرده‌ایم.”

این شهردار سابق وینیپگ که تازه در فوریه‌ی سال پیش و در انتخاباتِ میان‌دوره‌ای در پی استعفای جورج اسمیترمن، معاون نخست‌وزیر که در پی شرکت در انتخابات شهرداری تورنتو از مجلس و کابینه کنار رفته بود، وارد مجلس شد گفت: “ریشه‌ی تمام ما به افرادی بسیار آسیب‌پذیر برمی‌گردد که همه رنج و درد بسیاری دیده‌اند.”

او با اشاره به این‌که مادربزرگش سال‌ها پیش با روسری سنتی بر سر و چندین و چند بچه در بغل از اکراین به کانادا آمده افزود: “کانادا برای بیشترِ ما همچون پناهگاه است. ما از کشورهایی می‌آییم که اغلب دوست نداشتیم آن‌ها را ترک کنیم اما سرکوب، فاشیسم، فقر، نژادپرستی، نسل‌کشی، جنگ داخلی، قحطی، فقدان آزادی‌های مدنی و ترس از زندگی کودکان‌مان باعث شد بین زندگی‌مان و میهن‌پرستی‌مان یکی را انتخاب کنیم.”

گلن موری (بالا راست) و دکتر داود فرمانی(بالا چپ) در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند

 

موری گفت مادربزرگش انگلیسی نمی‌دانسته و احتمالا باور نمی‌کرده که نوه‌اش روزی شهردار یکی از شهرهای بزرگ کشور و آن‌گاه وزیر دولت شود.

پس از موری،‌ خود دکتر مریدی بود که در میان تشویق حضار به صحنه آمد و از لزوم مشارکت در این انتخابات و ضرورت آن گفت.

مریدی گفت: “ما باید به کار خوبی که انجام داده‌ایم ادامه دهیم.”

او با اشاره به پلاتفرم حزب محافظه‌کار به رهبری هوداک او را مشابه با مایک هریس،‌ نخست‌وزیر راست‌گرای استان در دهه‌ی ۹۰ دانست و به بعضی اقدامات او “که همه‌مان بخاطر می‌آوریم” اشاره کرد: “آن‌ها ۱۸ بیمارستان را تعطیل کردند، ۴۰۰ مدرسه را بستند، ۶۰۰۰ پرستار را اخراج کردند، بچه‌هایمان در مدرسه ۷ میلیون روز تحصیلی را از دست دادند، ناظران محیط‌زیستی را اخراج کردند که به فاجعه‌ی واکرتون انجامید و این‌ها تازه چند مثال است.”

نماینده‌ی ایرانی‌تبار ریچموندهیل افزود: “باید کسب اطمینان کنیم که لیبرال‌ها نه فقط این‌جا که در ۱۰۷ حوزه انتخاب خواهند شد. نخست‌وزیر ما چشم انداز دارد و آدمی است که تصمیمات دشوار می‌گیرد و ده‌ها سال پیش را دیده است.”

صحبت دکتر مریدی با تشویق مکرر بیش از ۲۰۰ نفری مواجه شد که برای مراسم افتتاح کمپینش به دفتر جدید ستاد او در خیابان یانگ،‌ در شمال تقاطع میجر مکنزی، آمده بودند.

خبرنگار شهروند که تا به حال در مراسم افتتاح کمپین چند نامزد در اقصا نقاط تورنتوی بزرگ، از هر سه حزب، شرکت کرده، می‌تواند گواهی دهد که حضور این‌همه شهروند در مراسمِ افتتاح، معمولی نیست و نشان از اعتبار و طرفدار داشتن مریدی در ریچموند هیل دارد.

او در این مورد به شهروند گفت که حضور این همه حامی “احساس خیلی خوبی” به او می‌دهد  و اضافه کرد:‌ “ما این انتخابات را خواهیم برد. نه تنها ریچموند هیل که در کل استان حزب لیبرال دوباره انتخاب خواهد شد.”

با وجود این‌که اکثریت عظیم حاضران از ایرانی‌تباران بودند، مردمی از سراسر ریچموند هیل، از جمله از جوامع چینی،‌ فیلیپینی و هندی نیز حضور داشتند و صحبت با آن‌ها نشان می‌داد که خیلی‌ها طرفدارهای پر و پا قرص نماینده‌شان هستند و با تمام قوا برای پیروزی‌اش تلاش خواهند کرد.

نکته‌ی جالب این‌ است که مریدی در طول چهار سال حضور در مجلس انتاریو توانسته طرفداران و حامیان بسیاری زیادی در جامعه‌ی ایرانی پیدا کند. طیف وسیع حضور ایرانیان در مراسم افتتاح دفتر او، که بعضا از نقاطی بسیار دور آمده بودند، گواهی بر این مدعا بود.

نه فقط حامیان او که حتی بسیاری از افرادی که حامی حزب لیبرال نیستند و بعضا حتی از منتقدین دولت استانیِ مک‌گینتی بوده‌اند در این مراسم شرکت داشتند، حتی بعضی ایرانی‌هایی که تازه چند ماه بود به کانادا آمده بودند. یکی از آن‌ها به شهروند گفت: “قضیه، حزب لیبرال نیست. تمام ایرانی‌ها باید از دکتر مریدی که صدای ما در مجلس است، حمایت کنند.”