پنجشنبه هفته‌ی گذشته بالاخره مسئولان فدرال به شبکه‌ی الجزیره انگلیسی چراغ سبز دادند تا پخش آن در کانادا آزاد شود. از این پس شرکت‌های تلویزیون‌های 

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

پنجشنبه هفته‌ی گذشته بالاخره مسئولان فدرال به شبکه‌ی الجزیره انگلیسی چراغ سبز دادند تا پخش آن در کانادا آزاد شود. ا
ز این پس شرکت‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای و کابلی می‌توانند الجزیره را ارائه کنند. گروه شبکه‌های قومی تورنتو ماه‌ها پیش، در ماه فوریه، برای دریافت مجوز اقدام کرده بود. کمیسیون رادیو تلویزیون و ارتباطات تلفنی کانادا با اعلام تصمیم خود گفت: "الجزیره انگلیسی تنوع  نقطه نظرات در نظام شبکه‌های کانادا را گسترش می‌دهد".

این تصمیم با جنجال‌های خاصی همراه خواهد بود به این دلیل مشخص که بسیاری از مردم کانادا نام الجزیره را مترادف با طرفداری از بعضی جریانات اسلامیِ خاورمیانه و پخش نوارهای القاعده می‌دانند. بسیاری دیگر نگران اظهارات ضدیهودی در این تلویزیون بودند. پیش از این در سال ۲۰۰۳ الجزیره‌ی عربی پس از کسب ابتدایی مجوز با شرط سختی مواجه شد که باعث شد هیچ شرکتی حاضر به پخش آن نشود و آن این بود که شرکت‌های پخش باید نسخه‌ای از تمام برنامه‌ها را ضبط و نگه‌داری کنند.


 

اما الجزیره‌ی انگلیسی بسیار متفاوت از نسخه‌ی عربی است. حتی کنگره یهودیان کانادا هم موافقت خود را با پخش این تلویزیون اعلام کرده است. در واقع این شبکه‌ی ۲۴ ساعته بسیار مشابه با سایر شبکه‌های جهانی بزرگ است. جالب است بدانید مدیر عامل این شبکه در حال حاضر در واقع تیم برمن، شهروند کانادا و سردبیر سابق سی بی سی، است و خبرنگاران آن نیز بیشتر از تیم‌های سابق سی بی سی و بی بی سی یا خبرنگاران آزاد آمریکایی هستند.

این شبکه قطری در ضمن قول هیجان‌انگیزی به کانادا داده است و آن‌ این‌که دفتری جدید در کانادا باز می‌کند تا به ۷۰ دفتر جهانی‌اش افزوده شود. با این حساب این تنها شبکه‌ی بین‌المللی خبری خواهد بود که کانادا را پوششی جهانی می‌دهد چرا که حتی سی ان ان یا بی بی سی هم دفتری در تورنتو ندارند.

هنوز هیچ یک از شرکت‌های پخش برای پخش الجزیره انگلیسی اعلام آمادگی نکرده‌اند. یکی از افراد درونی شرکت راجرز در رده‌های میانی به شهروند خبر داد که چانه‌زنی‌ها در این باره شروع شده است. برمن، مدیر عامل الجزیره انگلیسی، در مصاحبه با سرویس خبری کن‌وست گفته است کانادایی‌ها می‌توانند از ژانویه یا فوریه‌ی ۲۰۱۰ منتظر پخش این شبکه باشند.

اضافه شدن این شبکه قطری به تعداد محدود شبکه‌هایی که کانادایی‌ها نگاه می‌کنند می‌تواند تحول مهمی در رسانه‌های این کشور به حساب بیاید.