هفته نامه تایم، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان یکی از نامزدهای دریافت عنوان "شخصیت سال" انتخاب کرده است.

 شهروند ۱۲۵۸ – ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

هفته نامه تایم، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان یکی از نامزدهای دریافت عنوان "شخصیت سال" انتخاب کرده است.

این مجله در توضیح انتخاب "معترضان ایران" نوشته است: "چندین هفته در تابستان، بسیاری از ایرانیان در اعتراض به تقلب احتمالی به خیابان ها رفتند که در تمام جهان بازتاب داده شد. شجاعت و عزم آنها در مقابل سختگیری بی رحمانه دولت (ایران) عمق اشتیاق آنها را برای رسیدن به آنچه باور دارند، نشان داد. مرگ ندا (آقا سلطان) یکی از زنان معترض، به نماد غم انگیز این جنبش تبدیل شد و نشان از آن داشت که رژیم تحت حکومت (آیت الله) خامنه ای، رهبر ایران و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری تا چه اندازه برای بر سر قدرت ماندن در تلاش اند."


تایم در پایان بخش مربوط به نامزدی معترضان ایرانی نوشته است: "نهایتا هر امیدی به اینکه این اعتراض ها به سرآغازی برای شکوفایی دموکراسی در ایران تبدیل شود، با خشونت سرکوب شد و هر چه زمان پیش رفت، مشخص شد که رهبران این جنبش اعتراضی، همچون میرحسین موسوی، آن طور که بسیاری از غربی ها زمانی امیدوار بودند، به دنبال گسست کامل از جمهوری اسلامی نبوده اند."


 

در میان فهرست نامزدهای دریافت عنوان " شخصیت سال" تایم، نام هایی چون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بن برنانکه، رئیس بانک مرکزی آمریکا، استیو جابز، مدیر اپل مکینتاش و یوسین بولت، قهرمان دو سرعت جهان نیز به چشم می خورند.

اما عجیب ترین نامزد تایم برای دریافت این عنوان، دزدان دریایی سومالیایی هستند که به گفته تایم در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۳۰۰ کشتی حمله کردند.

سال گذشته باراک اوباما که هنوز به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد نکرده بود، به عنوان "شخصیت سال" انتخاب شد.


 

در طول تاریخ اعطای عنوان مرد سال (بعدها شخصیت سال) تاکنون فقط یک نفر (ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا) توانسته است این عنوان را در دو سال متوالی از آن خود کند.

مجله تایم از سال ۱۹۲۷ انتخاب "مرد سال"را آغاز کرد و از آن زمان به طور سالانه یک مرد، زن یا گروه را به عنوان برنده این عنوان برگزیده است.

در سال ۱۹۵۱ تایم عنوان "مرد سال" خود را به محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران اعطا کرد. مصدق اولین نفر از خاور میانه بود که این عنوان را کسب می کرد.

آیت الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، دومین ایرانی بود که در سال ۱۹۷۹ به عنوان "مرد سال" انتخاب شد که با توجه به بحران گروگانگیری در ایران انتقادهایی را در آمریکا به همراه داشت.

این مجله در سال ۱۹۸۲ کامپیوتر و در سال ۱۹۸۸ "کره در معرض خطر زمین" را به عنوان مرد سال برگزید.

در سال ۱۹۹۹ عنوان انتخاب مجله تایم به "شخصیت سال" تغییر کرد تا به گفته ناشران این مجله فراگیرتر باشد.

اعطای این عنوان بعضا با جنجال ها و انتقادهایی نیز همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هیتلر، صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازی در سال ۱۹۳۸ و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی.

این هفته نامه در سال ۱۹۹۹ آلبرت آینشتاین، دانشمند آلمانی تبار را به عنوان "شخصیت قرن" برگزید.