از صبح روز ۱۶ آذر نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف دانشگاه ها و خیابان هایی که معمولا تجمع های اعتراضی در آنها برگزار می شد، حضور یافتند 

 شهروند ۱۲۵۹ ـ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹


 

به گزارش بی بی سی دانشجویان دانشگاه های مختلف در سراسر ایران و گروهی از هواداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" کوشیدند با استفاده از مراسم روز دانشجو (که هر سال در روز ۱۶ آذر در دانشگاه های ایران برگزار می شود) اعتراضات خود را مطرح کنند.

مقامات نیروی انتظامی از قبل هشدار داده بودند که با تجمع های اعتراضی در خارج از دانشگاه ها "به شدت" برخورد خواهند کرد.

از صبح روز ۱۶ آذر نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف دانشگاه ها و خیابان هایی که معمولا تجمع های اعتراضی در آنها برگزار می شد، حضور یافتند و تلاش کردند که مانع از شکل گیری تجمع ها شوند.

 

گزارش ها حاکی است که مأموران برای متفرق کردن معترضان در تهران، در مواردی از گاز اشک آور و تیراندازی هوایی استفاده کردند.

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زیادی از نیروهای بسیجی از صبح روز ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران حضور یافته بودند و مانع از حرکت دانشجویان معترض به سوی درهای خروجی دانشگاه می شدند.

به گفته او افراد بسیجی ابتدا دانشکده فنی دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجویان معترض توانستند پس از مدتی درگیری، در این دانشکده مستقر شوند.

به گزارش وبسایت بازتاب، "نیروهای لباس شخصی" در این درگیری از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتریکی استفاده کردند.

برخی شعارهای دانشجویان معترض این ها بود: "یا حسین، میر حسین"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه"، "نداییم، سهرابیم، ما همه یک صداییم"، "بسیجی حیا کن، دانشگاه را رها کن".

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم از برگزاری نشست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران (دانشکده فنی) این دانشگاه خبر داده و نوشته است که در این نشست این شعارها داده شد: "ما همه سرباز توایم خامنه ای، گوش به فرمان توایم خامنه ای"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر این سه نوکر ابلیس، منافق آمریکا انگلیس" و "دانشجو بیدار است، از آمریکا بیزار است".

در این حال یک شاهد عینی دیگر به بی بی سی گفت که دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر تهران، یکی از درهای اصلی این دانشگاه را (در خیابان ولی عصر) شکسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود. به گفته او، کمی بعد پلیس ضد شورش این در را دوباره مسدود کرد.

خبرنگاران رسانه های خارجی در ایران از تهیه گزارش از سطح شهر تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند و ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه این شهر هم دچار اختلال است.

با این حال گزارش هایی از تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، علم و صنعت، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، خواجه نصیر (واحد سیدخندان و واحد میدان ونک)، دانشگاه هنر در تهران و دانشگاه هایی در مشهد، شیراز، کرمان، همدان، ساری، سنندج و اصفهان منتشر شده است.

وبسایت "خبرآنلاین" از مشهد گزارش داده است که جلسه "تریبون آزاد" دانشگاه فردوسی این شهر که با حضور نماینده نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه برگزار می شد، با شعارهای "تند" دانشجویان معترض همراه شد. بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض دانشگاه فردوسی پس از این جلسه در محوطه دانشگاه تجمع کردند که نهایتا "با پخش گاز اشک آور به اتمام رسید".

وبسایت "خبرآنلاین" صبح روز دوشنبه هم از رها شدن بادکنک های سبز توسط دانشجویان دانشگاه شریف در تهران خبر داده و نوشته بود که "مأموران نیروی انتظامی امور را تحت کنترل دارند و رفت و آمد مردم ادامه دارد".

یک ویدیوی منتشر شده در وبسایت "یوتیوب" فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی را در میان دانشجویان معترض در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد در پونک نشان می دهد.


 

اختلال در اینترنت و محدودیت برای خبرنگاران خارجی

 

به گزارش خبرگزاری رویتر دولت ایران مجوز خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری وقایع تهران بین روزهای هفتم تا نهم دسامبر (دوشنبه تا چهارشنبه) را لغو کرد. همچنین در آستانه ی روز دانشجو ۱۶ آذر، سرعت اینترنت کم شد و اختلال در شبکه اینترنتی به وجود آمد. خبرگزاری فرانسه در ایران روز شنبه (۵ دسامبر) به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که اختلال فعلی ناشی از تصمیم مقام های ایران است و یک مشکل فنی نیست.


 

گزارش ۱۶ آذر در دانشگاه رازی

به گزارش کرمانشاه پست؛ روز دوشنبه مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد. در آغاز دهها دانشجوی عضو بسیج دانشجویی  یک مراسم نیم ساعته برگزار نمودند که گاه به کشمکش میان گروههای دانشجویی می انجامید.

پس از پایان مراسم بسیج دانشجویی؛ صدها دانشجوی دانشگاه رازی با سر دادن شعار و حمل پلاکاردهایی با مضامین مختلف از جمله حمایت از دانشجویان تعلیقی و عباراتی علیه مسئولان دانشگاه تجمع اعتراضی خود را آغاز نمودند. در بین جمعیت دانشجویانی با نمادهای سبز دیده می شدند. در ادامه دانشجویان با خواندن سرود یار دبستانی و ای ایران از دانشکده فنی به سمت ساختمان مرکزی و دانشکده های علوم و ادبیات  حرکت کردند. در مسیر حرکت شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "الله اکبر"،  "نصر من الله و فتح قریب"، "یا حسین میرحسین"و  همچنین شعارهایی بر علیه مسئولان دانشگاه نظیر "بیدمشکی بیدمشکی استعفا استعفا " و "حراست به گوش باش، دانشجوییم نه اوباش" به شکل گسترده شنیده می شد.