مردی لبنانی‌الاصل در استرالیا اعتصاب غذا کرده چرا که نمی‌خواهد او را از این کشور اخراج کنند و به کشورش بفرستند، تنها تفاوت این‌جاست که این کشوری که قرار است

 

شهروند ۱۲۵۹ ـ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹


 

داستان به نظر آشنا می‌رسد‌: مردی لبنانی‌الاصل در استرالیا اعتصاب غذا کرده چرا که نمی‌خواهد او را از این کشور اخراج کنند و به کشورش بفرستند، تنها تفاوت این‌جاست که این کشوری که قرار است او به آن بازگردانده شود جایی نیست جز کانادای خودمان.

ما معمولا عادت داریم در دفاع از کسانی بنویسیم که برای حفظ حق ماندن‌شان در کانادا دست به اعتراض می‌زنند، اما برای زیاد شبیب قضیه درست برعکس است.

این مرد کاناداییِ ۵۴ ساله روز دوشنبه‌ی این هفته پنجمین روز اعتصاب غذای خود را در بازداشتگاهی در ملبورنِ استرالیا آغاز کرد. قرار است او به دلایل مشکل ویزایش به ونکوور فرستاده شود.

شبیب در مصاحبه با تورنتواستار می‌گوید:"کانادا کشور فوق‌العاده محشری برای من بود. من در لبنان به دنیا آمدم، اما در کانادا بزرگ شدم. روزها و خاطرات خوب بسیاری در این کشور دارم". پس چرا شبیب اینقدر نگران بازگشت است؟

او توضیح می‌دهد که بیش از ۱۰ سال است در استرالیا زندگی می‌کند و دیگر تمام خانواده و زندگی‌اش در این کشورِ نیم‌کره‌ی جنوبی هستند. او می‌گوید:"برادر و خواهرانم اینجا هستند، بچه‌هایم اینجا هستند، تمام ریشه‌های من اکنون اینجاست". شبیب در ضمن توضیح داده است که همسرش از آرتروز و پسرش از بیماری‌ روانی رنج می‌برند.

سه سال است که شبیب برای حفظ حق ماندن در استرالیا می‌جنگد، اما آخرین شکایت‌های او هم به بن بست خورده است چرا که ویزای کارش تمام شده و به ملزومات کسب ویزای دائمی کار هم فائق نیامده است. سخنگوی مهاجرت استرالیا از زمان دقیق اخراجِ شبیب خبر نداد.