بیانیه مادران پارک لاله :همراه با مادران داغدار دادخواهیم

 مادران پارک لاله به مناسبت سالروز کشتارهای دسته جمعی ۶۷ بیانیه ای صادر کرده و ضمن محکومیت کشتارهای دهه ۶۰ و بخصوص کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ همراهی خود را در دادخواهی با مادران داغدار اعلام کرده اند.

در این بیانیه ضمن مروری بر کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ به مبارزات خانواده های زندانیان سیاسی پرداخته شده و از گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته شده که نقض حقوق بشر در ایران را جدی بگیرند و به تعهدات خود عمل کنند.

در پایان این بیانیه آمده است: ما مادران پارک لاله، تا روشن نشدن تمام زوایای این جنایات و محاکمه آمران و عاملان‌اش در دادگاه های مردمی و عادلانه به همراه تمامی خانواده‌های کشته شدگان فریاد بر می‌آوریم سخن از بخشش بی معناست، زیرا تا به حال هیچ یک از سران جمهوری اسلامی به طور رسمی و علنی در برابر مردم به اشتباه های خود اعتراف نکرده اند و پرونده‌ی کشتار بزرگ زندانیان سیاسی ایران، پرونده‌ای گشوده است که بالاخره یک روز این اسناد جنایت به دست مردم از تاریکخانه ها به خیابان ها و رسانه ها خواهد آمد و آن روز، روز دادخواهی است. 

ما می خواهیم بدانیم

– چرا انسان هایی که حکم زندان داشتند، به جوخه های مرگ سپرده شدند؟

– چرا انسان هایی که برای حداقل خواسته خود به خیابان آمدند، کشته شدند؟

– چرا انسان ها برای بیان اندیشه خود مورد بازخواست قرار می گیرند، به زندان می افتند، شکنجه و گاه اعدام می شوند؟

و هزاران چرای دیگر که ما و تمامی مادران و خانواده های داغدار در سی و سه سال گذشته می خواهیم بدانیم و تا زمان پاسخگویی دست از مبارزه نخواهیم کشید و همچنان ایستاده ایم.

مادران پارک لاله/۲۸ مرداد ۱۳۹

 

بازداشت خودسرانه و مخفی نگاه داشتن محل بازداشت زندانیان عقیدتی، “ناپدید کردن” اجباری است

 گزارشگران بدون مرز: بازداشت‌های خودسرانه و مخفی نگاه داشتن محل بازداشت زندانیان سیاسی، که از سوی مسئولان حکومت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است. این روش از مصادیق “ناپدید” کردن اجباری است.

همزمان با آغاز فعالیت رسمی احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، کوهیار گودرزی وب‌نگار و فعال حقوق بشر در تهران و مادرش پروین مخترع در شهر کرمان خودسرانه بازداشت شده‌اند. گزارشگران بدون مرز وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم می کند.

کوهیار گودرزی در تاریخ ٩ مرداد ماه در تهران بازداشت و تاکنون محل و علت بازداشت وی نامعلوم است. مینا جعفری با تائید بازداشت موکل خود نسبت به وضعیت بازداشت وی اعلام نگرانی کرده است. در فردای بازداشت کوهیار گودرزی، مادرش پروین مخترع در شهر کرمان از سوی چهار مامور با لباسی شخصی که به خانه‌اش حمله کرده بودند، بازداشت و به زندان مرکزی این شهر انتقال یافت. کوهیار گودرزی پیش از این نیز در ۲۹ آذرماه ١٣٨٨ بازداشت شده بود و مدت یک سال را در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر بسر برده بود.

گزارشگران بدون مرز یادآور می‌شود بازداشت‌های خودسرانه و مخفی نگاه داشتن محل بازداشت زندانیان سیاسی، که از سوی مسئولان حکومت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است. این روش از مصادیق “ناپدید” کردن اجباری است. میثاق جهانی در حمایت از همه افراد علیه ناپدید کردن اجباری ” بازداشت، دستگیری، ربودن یا هر شکل دیگر محروم کردن از آزادی از سوی ماموران دولت یا اشخاص یا گروه‌هایی که با مجوز، حمایت، رضایت و یا عدم مخالفت دولت، انجام می‌شود” را ممنوع کرده است.

گزارشگران بدون مرز بازداشت‌های خودسرانه و مخفی نگاه داشتن محل بازداشت زندانیان سیاسی را در ایران محکوم می‌کند. روزنامه‌های نزدیک به حکومت در طی هفته گذشته خبرهایی مبنی بر “وخامت وضعیت سلامت” میرحسین موسوی صاحب امتیاز روزنامه‌ توقیف شده کلمه سبز منتشر کرده‌اند. علیرغم تکذیب “وخامت وضعیت سلامت” از سوی نزدیکان وی، اما میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد نویسنده، مهدی کروبی صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی و همسرش فاطمه کروبی سردبیر مجله‌ی توقیف شده ایران‌دخت در وضعیت مناسبی بسر نمی‌برند. آنها از تاریخ ۵ اسفند ١٣٨٩ از همه حقوق خود محروم شده‌اند.

گزارش‌ران بدون مرز از درخواست صدها شخصیت‌های سیاسی و مدنی ایران که با امضای توماری خواهان آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی شده‌اند، حمایت می‌کند. گزارشگران بدون مرز با نگرانی از وضعیت سلامت آنها از مقامات ایران می‌خواهد به بازداشت غیر قانونی آنها پایان دهد.

از سوی دیگر، گزارشگران بدون مرز در تاریخ ٢١ مرداد از آزادی مهدی خزعلی مطلع شد. مدیر وبلاگ باران در تاریخ ٢٧ تیرماه در پی احضار به وزارت اطلاعات برای سومین بار در طی دو سال گذشته بازداشت شده بود. این پزشک وبلاگ‌نویس یکی از فرزندان آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی عضو موثر شورای نگهبان از بدو تاسیس آن است، علیرغم آزار و اذیت ماموران اطلاعاتی و دستگاه قضایی همچنان در سایت خود به انتشار نوشته‌های انتقادی علیه دولت و سیاست سرکوب منتقدان ادامه می د‌هد.

 وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو به اوین منتقل شد

 کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: وحید لعلی پور همسر مهدیه گلرو دانشجوی زندانی دانشگاه علامه طباطبایی به جهت اجرای حکم یک سال زندان، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین تهران منتقل گردید.

وحید همسر مهدیه نیز به اوین منتقل شد

لعلی پور که پیشتر به علت پیگیری وضعیت پرونده همسر دربند خود و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی به مدت چهار سال محکوم شده بود، در پی احضار از سوی پلیس امنیت بازداشت و به دادسرای مستقر در زندان اوین منتقل گردید.

وحید لعلی پور که آذرماه سال ۸۸ به همراه همسر خود در منزل مسکونی شان بازداشت و مدت سه ماه را در بازداشت سپری کرده بود، آبان ماه سال گذشته و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که این رای در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی به مدت چهار سال تبدیل شد.

 کمک خطرناک کره‌شمالی به برنامه‌ی اتمی ایران

 رادیو آلمان: به گزارش روزنامه‌ی آلمانی «زوددویچه»، کره‌شمالی در آغاز امسال برای وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ی کامپیوتری بسیار ویژه‌ای تهیه کرده که توسط آن‌ می‌توان به دانستنی‌های مهمی برای ساختن بمب اتمی دست یافت.

در این گزارش که به نقل از محافل امنیتی غرب منتشر شده، آمده که کره‌شمالی از آغاز سال جاری، همکاری‌های تسلیحاتی خود را با ایران آشکارا گسترش داده است. پیونگ‌یانگ در آغاز سال برای وزارت دفاع جمهوری اسلامی، برنامه‌ی کامپیوتری بسیار ویژه‌ای تهیه کرده که با آن می‌توان جریان حرکت نوترون‌ها را شبیه‌سازی کرد.

این‌گونه محاسبات برای ساخت رآکتورهای اتمی ضروری هستند، ولی همچنین برای ساختن کلاهک‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. گزارش یاد شده می‌افزاید که دانشمندان کره‌شمالی همتایان ایرانی خود را در رابطه با این نرم‌افزار آموزش داده‌اند.

این‌که خود کره‌شمالی چگونه به این نرم‌افزار دسترسی پیدا کرده ناروشن است. معامله با ایران در این رابطه احتمالا بخشی از همکاری‌های گسترده میان دو کشور است که ایران برای آن ۱۰۰ میلیون دلار به کره‌شمالی پرداخته است.

کارشناسان متفق‌القول‌اند که این رقم فقط برای دریافت نرم‌افزار یاد شده و آموزش کارشناسان ایرانی بسیا بالاست. کره‌شمالی سال‌هاست که فن‌آوری تسلیحاتی و بویژه موشک به کشورهایی چون ایران می‌فروشد.

به گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، کره‌شمالی همچنین به سوریه کمک کرد تا یک رآکتور اتمی مخفی برای تولید پلوتونیوم بسازد. نیروی هوایی اسرائیل این رآکتور را در سال ۲۰۰۷ بمباران کرد.

چگونه با گزارشگر ویژه حقوق بشر مکاتبه کنیم؟

 

عصر نو: از زمانی که دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در ۱۲ مردادماه با انتشار بیانیه ای گفت که کار خود را برای تحقیق و بررسی و گزارش نویسی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران آغاز می کند، نامه های متعددی از سوی فعالان حقوق بشر، زندانیان سیاسی و افرادی که دراین حوزه فعالیت می کنند به دفتر وی ارسال شده و در رسانه ها نیز منتشر شده است.

آقای احمد شهید در بیانیه خود تصریح کرده بود که بر اساس آنچه در احکام سازمان ملل متحد آمده جامعه مدنی ایران و مدافعان حقوق بشر اطلاعات خود را در زمینه موارد نقض حقوق بشر به دفتر وی ارائه دهند. وی باید در اجلاس مجمع عمومی که ماه آینده در شهر نیویورک برگزار خواهد شد گزارش اولیه خود را ارائه کند. نحوه مکاتبات با دفتر دکتر شهید از طریق ارسال ایمیل به آدرس های زیر است:

nahmed@ohchr.org
srhumanrights@gmail.com
اما برای اینکه نامه هایی که نوشته می شود بتواند مورد استفاده آقای شهید و تیم همکارش قرار بگیرد و به علاوه بتوانند از آن ـ پس از تحقیق و مطمئن شدن از جزییات موارد مطرح شده ـ در گزارش خود به آنها بپردازد، فعالان حقوق بشر و افرادی که به هر ترتیبی می خواهند موضوعی را با وی در میان بگذارند باید یک سری اطلاعات و موارد جزیی را در نامه های خود بیاورند تا پیگیری موضوع توسط آقای شهید و تیم همکارش آسانتر شود.

برای اطلاع از پیشنهادات به سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مراجعه کنید.

 

سفارت لیبی در تهران به صف مخالفان معمر قذافی پیوست

 رادیو فردا: گزارش خبرگزاری رسمی ایران حاکی است که دیپلمات های لیبی در تهران به صف مخالفان معمر قذافی پیوسته اند و پرچم سابق این کشور از فراز سفارت لیبی در ایران پایین آورده شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه گزارش داد که دیپلمات های لیبی در تهران با صدور یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که به انقلابیون کشورشان پیوسته اند.

در این بیانیه آمده است: «هیات دیپلماتیک لیبی در تهران همبستگی کامل و مطلق خود را با انقلاب ۱۷ فوریه اعلام کرده و پرچم استقلال را بر فراز سفارت به اهتزاز در می آوریم. زنده باید لیبی و پاینده باد مردم لیبی.»
گزارش ایرنا می افزاید که روز چهارشنبه «پرچم رژیم قذافی» از فراز ساختمان سفارت آن در تهران پایین آورده شد و اعضای سفارت منتظر دریافت پرچم جدید لیبی هستند.

درگیری میان معترضان و حکومت معمر قذافی بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و مخالفان مسلح توانستند روز سه شنبه آخرین پایگاه رسمی معمر قذافی در منطقه باب العزیزیه طرابلس را به تصرف خود در آورند.

چرخش ناگهانی سفارت لیبی در تهران در حالی رخ می دهد که دیپلمات های این کشور در شش ماه گذشته حاضر نشدند تا در برابر وضعیت جاری در لیبی موضعگیری مشخصی داشته باشند. این در حالی بود که بسیاری از سفارتخانه های لیبی در کشورهای مختلف جهان با روی گرداندن از حکومت قذافی به صف مخالفان وی پیوستند.

با اوج گرفتن تحولات در لیبی طی هفته های اخیر، سفارت این کشور در تهران نیز به حالت تعطیل در آمد و بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، دیپلمات های آن به تعطیلات رفته اند.

بر اساس این گزارش، سعد مصطفی مجبر، سفیر لیبی در تهران، نیز به بهانه مرخصی سفارت را ترک کرده و از ایران خارج شده است.

سایت های خبری اصولگرایان از جمله «رجا نیوز» و «الف» در روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر احضار سعد مجبر به طرابلس منتشر کرده و نوشته اند که علت احضار سفیر لیبی، «اعتراض به عدم حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از رژیم دیکتاتوری» قذافی است.

سایت «مشرق نیوز» نیز گزارش داده بود: «سعد مجبر ایران را به مقصد بنغازی، مقر شورای انتقالی لیبی و یا رم، پایتخت ایتالیا ترک کرده است.»

سایت «رجانیوز» همچنین نوشته بود که «خروج مجبر از ایران در شرایطی انجام می شود که احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش از این و پس از اطلاع رسانی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در این کمیسیون، با اشاره به تقاضای پناهندگی سعد مجبر از جمهوری اسلامی ایران گفته بود که وی تقاضا کرده که خانواده‌اش را از لیبی به ایران منتقل کند.»

سایت «آینده نیوز» نوشته بود: «سفیر لیبی در تهران که از صمیمی ترین دوستان قذافی است، حاضر نشد مانند صدها تن از مسؤولان و دیپلمات های لیبیایی، در اعتراض به خشونت های این رژیم علیه مردم، استعفا کند.»

 

ادامه درگیری‌ها در طرابلس؛ پاداش برای یافتن قذافی

 بی بی سی: یک روز بعد از تصرف مقر سرهنگ قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی، درگیری بین نیروهای مسلح مخالف دولت و نیروهای وفادار به او برای در دست گرفتن کنترل کامل این شهر همچنان ادامه دارد.

مخالفان سرهنگ قذافی در چندین منطقه در جنوب و مرکز طرابلس با طرفداران او درگیر شده‌اند.

منطقه‌ای در شرق فرودگاه اصلی طرابلس هم به یکی از مراکز جدید درگیری دو طرف تبدیل شده است.

براساس گزارش‌ها در روز چهارشنبه، ۲۴ اوت و به دنبال پرواز جنگنده‌های ناتو بر فراز طرابلس، دو انفجار این شهر را لرزانده است.

مشخص نیست که سرهنگ قذافی در کجا به سر می‌برد، ولی شب گذشته، او در یک سخنرانی گفت که تا زمان “پیروزی یا شهادت”، خواهد جنگید.

معمر قذافی در این سخنرانی گفت که عقب‌نشینی‌اش از مجتمع باب‌العزیزیه (مقر رهبری لیبی) یک ترفند نظامی بوده است.

مخالفان دولت لیبی اعلام کرده‌اند که هر کس سرهنگ قذافی را بازداشت کند یا به قتل برساند، مشمول عفو خواهد شد.

به نقل از مخالفان دولت لیبی گزارش شده است که یکی از تجار این کشور بیش از یک میلیون دلار برای بازداشت سرهنگ قذافی پاداش تعیین کرده است.

مخالفان سرهنگ قذافی گفته‌اند که بازداشت سرهنگ قذافی حیاتی است تا احتمال هر گونه اقدام او برای ضدحمله و مقابله با مخالفانش از بین برود.

به دنبال تصرف باب‌العزیزیه توسط مخالفان سرهنگ قذافی، گزارش‌هایی از حضور تک‌تیراندازهای وفادار به او در این مجتمع منتشر شد.

گفته می‌شود که هواداران سرهنگ قذافی در شهر بندری سرت و شهر سبها در ۶۵۰ کیلومتری جنوب طرابلس حضور قابل توجهی دارند.

در عین حال، مخالفان دولت لیبی تایید کرده‌اند که حمله‌شان به طرابلس در روزهای گذشته، نتیجه عملیاتی بلندمدت بود که با هماهنگی با ناتو طراحی شده است.

براساس این طرح، نیروهای مخالف سرهنگ قذافی بعد از آموزش نظامی در شهر بنغازی، به طور مخفیانه و تحت پوشش، به طرابلس اعزام شده‌اند. آنها در پایتخت لیبی منتظر دریافت علامتی از پیش تعیین‌شده مانده‌اند تا در زمان مناسب، جنگ در داخل شهر را آغاز کنند.

همچنین گزارش شده است که شورای ملی انتقالی لیبی به دنبال آغاز فعالیت‌ها برای بازسازی لیبی بعد از ماه‌ها درگیری مسلحانه بین نیروهای دولتی و مخالفان سرهنگ قذافی است.

گروهی از اعضای شورای ملی انتقالی لیبی هم از شهر بنغازی، پایگاه اصلی مخالفان دولت لیبی، راهی طرابلس می‌شوند.

قذافی ناپدید است

بامداد روز چهارشنبه، ۲۴ اوت، صدای تیراندازی در نزدیکی هتل ریکسوس در طرابلس شنیده شد.

در روزهای گذشته، ۳۵ نفر از تبعه‌های کشورهای خارجی که بیشتر آنها خبرنگار هستند، در این هتل گرفتار شده بودند و نمی‌توانستند از آن خارج شوند، هرچند با ادامه درگیری‌ها در روز چهارشنبه، این خبرنگاران توانستند هتل ریکسوس را ترک کنند.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری رویترز هم که حوالی ظهر روز چهارشنبه، ۲۴ اوت، در این منطقه حضور داشت، از شنیده شدن صدای تیراندازی و شلیک سلاح های ضدهوایی سنگین خبر داده است.

یکی از رهبران مخالفان دولت لیبی هم به خبرگزاری فرانسه گفته است که نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی در مسیر جاده منتهی به فرودگاه اصلی طرابلس مخفی شده‌اند.

به گزارش رعنا جواد، خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس، غیرنظامیان ساکن این شهر که اسلحه به دست گرفته‌اند، همچنان برای کمک به مخالفان سرهنگ قذافی، در پست‌های ایست-بازرسی حضور دارند.

روشن نیست که چه چیزی هدف حمله‌های ناتو است، ولی تلویزیون العربیه در گزارشی تاییدنشده، اعلام کرد که شهرهای زواره و عجیلات در غرب طرابلس، هدف توپخانه نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی قرار گرفته‌اند.

معلوم نیست که در زمان تصرف باب‌العزیزیه توسط مخالفان دولت لیبی، سرهنگ قذافی یا اعضای خانواده‌اش در این مجتمع حضور داشتند یا نه، ولی معمر قذافی در آخرین سخنرانی خود وعده “شهادت یا پیروزی” داده است.

او در پیامی صوتی که سه‌شنبه شب منتشر شد، گفت: “من با لباس مبدل از خانه‌ام در طرابلس و بدون آن که مردم من را ببینند، خارج شدم و جوانانی را دیدم که در خیابان‌‎ها بودند. صادقانه بگویم که به نظر من طرابلس سقوط نکرده است.”

گفته می‌شود که خانواده قذافی چندین خانه امن در طرابلس و خارج از این شهر دارند و وضعیت در شهر سرت، زادگاه معمر قذافی هم نامشخص است. بر اساس گزارش‌ها، این شهر تاسیسات نظامی قابل توجهی دارد و براساس برخی گزارش‌ها، طرفداران سرهنگ قذافی پس از خروج از طرابلس و شهرهای دیگری که به تصرف مخالفان در آمده‌اند، از راه‌های مختلف به شهر رفته‌اند.

با این حال، مخالفان سرهنگ قذافی گفته‌اند که ممکن است این افراد به عنوان شهروندان عادی و نه نیروهای مسلح طرفدار حکومت به شهر سرت سفر کرده باشند که در چنین صورتی، حضور آنان نباید مانع از مذاکره با ریش‌سفیدان این شهر شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در شهر سبها هم پایگاه نظامی و هوایی بزرگی وجود دارد و در صورتی که سرهنگ قذافی به این تاسیسات دسترسی پیدا کند، فرصت مناسبی برای فرار راحت‌تر او به نیجر و چاد، دو کشور همسایه لیبی، در اختیارش قرار می‌گیرد.

درخواست کمک

نمایندگان شورای ملی انتقالی لیبی برای برگزاری مذاکراتی در سطح مقامات عالی‌رتبه به قطر رفته‌اند. این گفت‌وگوها با حضور نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، ترکیه و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

محمود جبریل، از اعضای ارشد شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که این شورا به دنبال دریافت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی است.

او گفت: اولویت اول این شورا، پرداخت دستمزدها و سایر هزینه‌های دولتی خواهد بود، ولی در بلندمدت، منابع مالی برای تامین هزینه‌های بازسازی تاسیسات نفتی لیبی مورد نیاز است.

بر اساس برآوردهای جبریل، لیبی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده دارد. دولت آمریکا هم اعلام کرده است که به دنبال آزاد کردن نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی های مسدود شده لیبی خواهد بود.

 فرمانده پیکارکنندگان فلسطینی در حمله موشکی اسرائیل کشته شد

 بی بی سی: در حمله‌های هوایی اسرائیل یک پیکارگر فلسطینی در نوار غزه کشته شده است. منابع خبری فلسطینی اعلام کرده‌اند که این پیکارگر بر اثر اصابت یک موشک به خودرویش کشته شده است.

مقامات نظامی اسرائیل اعلام کرده‌اند که این مرد، یکی از رهبران پیکارگرایان و در ارتباط با گروهی بوده است که در حمله‌هایی در روز پنجشنبه، ۱۸ اوت، ۸ اسرائیلی را کشته‌اند.

پیکارگرایان فلسطینی در واکنش به این حمله، چندین راکت را به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

این خشونت‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که اسرائیل و گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، روز دوشنبه، ۲۲ اوت، اعلام کردند که برای برقراری آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.

توافق اسرائیل و حماس بعد از پنج روز تبادل آتش دو طرف انجام شد.

روز پنجشنبه، ۱۸ اوت، افرادی مسلح در مناطق مرزی اسرائیل و مصر به یک رشته حمله علیه اسرائیل دست زدند که مرگ دست کم ۸ نفر را به دنبال داشت. در دو مورد از این حمله‌ها، دو اتوبوس غیرنظامی هدف قرار گرفتند.

گفته شد که افراد مسلح در جاده‌ای که در امتداد مرز اسرائیل و مصر در محدوده صحرای سینا بود، به دو اتوبوس حمله کرده‌اند. در یکی از این حمله‌ها، به سمت اتوبوس حامل غیرنظامیان تیراندازی شد. اتوبوس دوم بمب‌گذاری شده بود.

در واکنش به این حمله‌ها، اسرائیل بخش‌هایی از نوار غزه را هدف حمله‌های هوایی قرار داد که مرگ دست کم ۱۵ فلسطینی را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌ها، در درگیری‌هایی که روز پنجشنبه، ۱۸ اوت، بین نیروهای امنیتی اسرائیل و مهاجمان رخ داد، چند نفر از ماموران نیروی پلیس مصر هم در مرز این کشور کشته شدند.

این حادثه، اعتراض مقامات رسمی مصر را به دنبال داشت و صدها مصری با تجمع در مقابل سفارت اسرائیل در قاهره، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.