همزمان با اوج گرفتن مناقشه بر سر "اهانت" به تصاویر آیت الله خمینی در روز دانشجو در ایران، برخی گزارش ها از بروز تشنج در دانشگاه تهران 

 

شهروند ۱۲۶۰ ـ پنجشنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹


 

همزمان با اوج گرفتن مناقشه بر سر "اهانت" به تصاویر آیت الله خمینی در روز دانشجو در ایران، برخی گزارش ها از بروز تشنج در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن حکایت دارد.

دانشجویان عکس خمینی را در دست دارند تا این حربه را از دست رژیم بگیرند

خبرگزاری های ایران روز یکشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) گزارش داده اند که تحصنی سه روزه در اعتراض به اهانت به عکس آیت الله خمینی در مسجد دانشگاه تهران آغاز شده و قرار است که جمعی از پرشورترین منتقدان جنبش اعتراضی ایران، از جمله مهدی کوچک زاده (نماینده مجلس)، علیرضا زاکانی (نماینده مجلس)، مسعود ده نمکی (عضو سابق انصار حزب الله) و یحیی رحیم صفوی (فرمانده سابق سپاه پاسداران) در آن سخنرانی کنند.

همزمان خبرگزاری فارس از تجمع دانشجویان مخالف دولت در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران خبر داده است.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که درگیری های پراکنده که از درون دانشگاه آغاز شده بود، در مواردی به خیابان های اطراف کشیده شده است. همچنین برخی تصاویر ویدیویی که روز یکشنبه در وبسایت یوتیوب منتشر شده، گروهی از دانشجویان را نشان می دهد که با شعار "مرگ بر دیکتاتور" در محوطه دانشگاه تهران راهپیمایی می کنند.

ویدیوی دیگری که تاریخ همین روز را دارد، دو گروه از دانشجویان موافق و مخالف دولت را در دانشگاه الزهرا نشان می دهد که در محوطه این دانشگاه به سر دادن شعار مشغولند.

در این ویدیو، شعار هواداران دولت شنیده می شود که فریاد می زنند "مرگ بر ضد ولایت فقیه" و در طرف مقابل دانشجویان مخالف دولت دیده می شوند که عکسی از آیت الله خمینی در دست دارند و شعار می دهند: "درود بر خمینی، سلام بر موسوی".

سایت کلمه، منبع خبری نزدیک به میرحسین موسوی نیز عکس هایی از تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه کاشان را منتشر کرده است که تصاویری از آیت الله خمینی در زمینه سبز به دست دارند.

همچنین ویدیوهایی از تجمع روز یکشنبه در دانشگاه قزوین در یوتیوب انتشار یافته که دانشجویان را در حال تجمع، راهپیمایی و شعار دادن نشان می دهد.

این گروه از دانشجویان شعار می دهند "اونی که تقلب کرده، عکس ها رو پاره کرده" و "خمینی کجایی؟ موسوی تنها شده".

تلویزیون ایران روز ۱۶ آذر در بخش خبری ۲۰:۳۰ تصاویری پخش کرد که عکس های پاره شده آیت الله خمینی را در میان تصاویر مربوط به اعتراضات دانشجویی روز دانشجو نشان می داد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی مخالفان دولت در ایران بلافاصله به پخش این تصاویر اعتراض کردند.

موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی هم در نامه ای به رئیس صدا و سیما این اقدام را نکوهش کرد.

موسوی، کروبی و مسئول موسسه نشر آثار آیت الله خمینی، هر سه در مورد اصالت این تصاویر ابراز تردید کردند و گفتند که دانشجویان به آیت الله خمینی اهانت نمی کنند.

 

اما آیت الله خامنه ای صبح روز یکشنبه ۲۲ آذر در یک سخنرانی در تهران گفت که اهانت به آیت الله خمینی نتیجه مخالفت های رهبران جنبش اعتراضی ایران است و هواداران آنها این کار را کرده اند.

این در حالی است که موسوی و کروبی خود را از نزدیک ترین یاران آیت الله خمینی می دانند و می گویند که برای جلوگیری از انحراف جمهوری اسلامی از مسیری که او برای آن در نظر گرفته بود مبارزه می کنند.