شهروند ـ آرش عزیزی: بعضی مواقع می‌توان نقاط ضعف را به نقاط قدرت بدل کرد.

به نظر می‌رسد این انگیزه‌ی پشت وعده‌ی مهمی باشد که حزب حاکم لیبرال این هفته به رای‌دهندگان انتاریو ابلاغ کرد.

لیبرال‌ها گفته‌اند در صورت انتخابات مجدد در ماه اکتبر سالی ۶۰ میلیون دلار خرج می‌کنند تا پزشکان را به کمک بعضی بیماران بستری در خانه، بخصوص افراد مسن، بفرستند.

این وعده در حالی می‌رسد که استراتژی و عملِ لیبرال‌ها در زمینه‌ی نگهداری از افراد مسن در چند سال گذشته مورد انتقاد شدید بوده است. زمان انتظار برای یافتن جایی در خانه‌های نگهداری از بیماران از زمان انتخاب لیبرال‌ها در سال ۲۰۰۳ سه برابر شده و به ۱۷۳ روز افزایش یافته. مدت زمان انتظاری که طولانی است و می‌تواند مرگبار باشد.

روزنامه‌ی تورنتو استار چند ماه پیش در یک سری مقاله خبر از وضعیتِ فجیع نهادهای مربوط به نگهداری از بیماران و افراد مسن در انتاریو داد. جیم مک‌کارتر، بازرس کل، گزارش داد که ۱۰ هزار نفر منتظر دریافت درمان در خانه‌هایشان هستند.

اما وعده‌ی هفته‌ی پیشِ لیبرال‌ها نشان می‌دهد می‌خواهند به جای اجتناب از این مساله آن‌را به یکی از نقاط قوت خود بدل کنند.

دب متیوز، وزیر بهداشت استان، یکشنبه‌ی هفته‌ی پیش با حضور در خانه‌ی بیماری ۸۳ ساله به نام باربارا برنزِ در تقاطع دافرین و راجرز رودِ‌ تورنتو وعده‌ی حزبش را اعلام کرد اما گفت جزئیات آن هنوز مدون نشده.

خانم وزیر گفت:‌ “در این مرحله زود است بگوییم چند نفر می‌توانند از این برنامه بهره ببرند.” اما اضافه کرد که “هزاران نفر در سراسر استان” به آن نیاز دارند.

متیوز در ضمن اشاره کرد که پزشکان در حال حاضر برای حضور در خانه‌ی فرد بیمار تنها ۶۵ دلار دریافت می‌کنند (حدود دو برابر ۳۳ دلار پولی که بابت هر ویزیت در مطب خود از دولت می‌گیرند) و این رقم حتما باید افزایش پیدا کند.

اپوزیسیون با اشاره به سابقه‌ی لیبرال‌ها در این زمینه از آن‌ها انتقاد کرد.

فرانس جلیناس، منتقد بهداشتِ ان دی پی، گفت با این‌که طرحِ متیوز “عالی، به نظر می‌رسد” اما با توجه به این‌که پزکشان در حال حاضر برای بیماران خود هم وقت ندارند عملی شدن آن با تعداد کنونی پزشکان ممکن نیست.

کارلین نیشن، نامزد محافظه‌کاران در یورک وست، با اشاره به سابقه‌ی بد دولت در زمینه‌ی نگهداری از افراد مسن گفت “نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.”