بعد از ماه ها تلاش و پیگیری پلیس همیلتون با همکاری موسسه بیمه گران کانادا و چند شرکت بیمه ای دیگر توانستند با موفقیت عملیات کلاهبرداری و تقلبات بیمه ای دو گاراژ به نام های “استونی کریک” و “ساوت وسترن” را کشف و منهدم نمایند.

این دو گاراژ که به سندسازی در خصوص اتومبیل های تصادفی مشغول بودند در شهر آلگدی در انتاریو واقع اند.

در این جریان سه نفر دستگیر شدند و قرار است در تاریخ ۲۶ سپتامبر امسال در دادگاهی که به بررسی این موضوع خواهد پرداخت شرکت کنند. این دادگاه به جرایم بالای ۵۰۰۰ دلار و درضمن به موارد تقلبات اجتماعی رسیدگی می نماید.

در اولین اقدام پلیس با بررسی شواهد و مدارک لازم اعلام نموده است که احتمال دارد که تعداد زیادتری در این موارد دست داشته باشند و قطعا در آینده نزدیک تعداد بیشتری دستگیر خواهند شد.

موسسه بیمه گران کانادا ضمن ابراز نگرانی از اشاعه تقلبات بیمه ای در جامعه کانادا اعلام نموده که با تمام امکانات به مبارزه با اینگونه موارد پرداخته و از همه اقشار جامعه خواسته است تا ضمن همکاری سهم شهروندی خود را ادا نمایند.

این سخنان از طرف آقای رالف پالمبو قائم مقام موسسه بیمه گران کانادا در انتاریو هفته گذشته بیان شد و ایشان از ریشه کنی تقلب و سندسازی در موارد مالی و بیمه ای بسیار سخن گفته و از ارایه چند طرح شناسایی و مبارزه نیز خبر دادند.

 متاسفانه در چند ساله اخیر تقلبات بیمه ای در انتاریو رشد فزاینده ای داشته است و برای گروهی از مجرمین حکم درآمد مکفی پیدا کرده است. همانگونه که مطلع هستید تمامی ضرر و زیان ناشی از اینگونه موارد را بایستی کل جامعه خریداران بیمه با پرداخت حق بیمه های بیشتر در سال های بعد جبران نمایند و بر هر یک از ما وظیفه است تا با این گونه موارد مبارزه نماییم. در آخرین آماری که از طرف موسسه بیمه گران کانادا در انتاریو به چاپ رسیده نشان می دهد که اقلا ۵۰ مورد تقلب بیمه ای با ابعاد بسیار بزرگ مالی در تورنتوی بزرگ مشاهده و شناسایی شده است که اکثر این موارد مربوط به سندسازی در خصوص بیمه های اتومبیل است. در انتاریو فقط ۴۷ درصد مردم از این امر مطلع هستند که آثار زیانبار تقلبات در نهایت بر دوش آنها خواهد بود.

در بقیه موارد که موسسه بیمه گران کانادا به آن اشاره کرده تقلباتی است که در مراکز بازپروری و فیزیوتراپی یافت شده است. در بعضی از این مراکز در بدو ورود شخص مصدوم در حادثه رانندگی از او امضاء گرفته تا قادر باشند با مرکز بیمه ای مستقلا مذاکره نمایند. در چند مورد مشاهده شده که شخص مصدوم بعد از پایان یافتن دوران مداوا پرونده پزشکی اش مختومه نشده و بعد از گذشت یکسال هنوز برای بیمه صورت حساب ارسال و حق الزحمه دریافت می نمایند.

در چند ماه گذشته در مجامع قانون گذاری انتاریو قانونی برای تشدید مجازات این گونه افراد تصویب شد که در صورت تکرار این عمل حتی مجازات زندان و جرایم نقدی بسیار زیاد در نظر گرفته شده است.

خوشبختانه موارد ذکر شده در کامیونیتی ایرانی بسیار کم به چشم می خورد و ایرانیان توانسته اند با نشان دادن اقدامات شایسته سهم شهروندی خود را به نحو احسن در کانادا نشان دهند.

 

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com