هفته‌ی گذشته نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، بالاخره آب پاکی را روی دست ساکنان این استان ریخت و اعتراف کرد دولتش به فکر فروش بعضی

شهروند ۱۲۶۰ ـ پنجشنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹


 

هفته‌ی گذشته نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، دالتون مک‌گینتی، بالاخره آب پاکی را روی دست ساکنان این استان ریخت و اعتراف کرد دولتش به فکر فروش بعضی شرکت‌های دولتی برای برخورد با کسری بودجه ۲۴.۷ میلیارد دلاری است. این در حالی است که لیبرال‌ها و بخصوص خود مک‌گینتی همیشه با چنین سیاست‌هایی مخالفت کرده بودند و معتقدند بودند باید شرکت‌های دولتی را حفظ کرد و از آن‌ها درآمد مناسب کسب کرد.

نخست‌ وزیر انتاریو روز چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: "ما مسئولیت داریم به تمام دارایی‌هایمان نگاه کنیم تا ببینیم از پول‌مان بهترین استفاده را می‌کنیم یا نه". مک‌گینتی در عین حال گزارش روزنامه‌ی گلوب اند میل که مدعی شده بود استان قرار است هایدرو وان (شرکت توزیع برق انتاریو)، پاور جنریشن (شرکت تولید ۷۰ درصد برق استان) ال سی بی او (اداره کنترل مشروبات الکلی) و شرکت بخت‌آزمایی و قمار انتاریو را بفروشد رد کرد. مک‌گینتی گفت هنوز تصمیمی برای این‌که کدام شرکت‌ها فروخته شوند نگرفته اما در ضمن اعتراف کرد مذاکرات با دو بانک سرمایه‌گذاری برای تعیین ارزش دارایی‌ها‌ آغاز شده است.

پیتر شرمن، نماینده‌ی محافظه‌کار تورن هیل در مجلس انتاریو، در مصاحبه با رسانه‌ها به لیبرال‌ها حمله کرده و این حرکت را از سر "ترس و هول شدن" دانسته است.

آندریا هروات، رهبر نیودموکرات‌های انتاریو، گفته است که معلوم نیست چرا همین هفته‌ی گذشته وزرای لیبرال به محافظه‌کاران حمله می‌کردند که چرا بزرگراه ۴۰۷ را در سال ۱۹۹۹ خصوصی‌سازی کردند و حالا خودشان به همین فکر افتاده‌اند. می‌توان حدس زد که ان.دی.پی کارزاری علیه این حرکت به راه بیاندازد. منابعی از درون حزب این گمانِ شهروند را تایید کردند.


 

یکی از اعضای بالارتبه‌ی حزب لیبرال که در اموز خزانه‌داری دولت فعال است در مصاحبه با شهروند، که به شرط عدم چاپ نامش انجام شد، گفت: "این حرکت خیلی‌ها را در خود حزب هم عصبانی خواهد کرد. ما قرار نبود حزب خصوصی‌سازی اموال دولتی و عمومیِ مردم باشیم".