درصد بالائی از مردم مخصوصاً بزرگسالان به علل مختلف دچار دردهای مزمن و خسته کننده ای هستند و متاسفانه داروهای شیمیائی مسکن دردها عوارض جانبی پیچیده ای دارند و گاهی سبب ناهنجاری های بزرگتری می شوند. طبق آمار انجمن درد آمریکا یک نفر از هر سه نفر در این کشور به نوعی درد دچار است و هر ساله میلیون ها نفر به این خاطر روانه ی کلینیک ها و بیمارستان ها می شوند و حدود ۱۵۰ بیلیون دلار هزینه درمان آن ها می گردد.

داروهای گیاهی زیادی در تسکین دردها موثرند که یکی از آنها گیلاس است که حاوی مقدار غیر قابل تصوری آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین می باشد که همان رنگ قرمز گیلاس را تشکیل می دهد.

در یک مقاله علمی منتشر شده در سال ۲۰۰۴، پژوهشگران دانشگاه معروف جان هاپکینز معلوم نمودند که عصاره گیلاس در تسکین دردهای تولید شده در موش های آزمایشگاهی نقش مسلمی دارد و نسبت به مسکن های شیمیائی دیگر بهتر و سریع تر اثر می گذارند و در حقیقت بهترین دارو برای تخفیف التهاب بدن که خود نشانه درد است، می باشد.

در مطالعه دیگری در دانشگاه میشیگان ثابت شده که آنتوسیانین موجود در گیلاس به اندازه دو قرص مسکن شیمیائی در تسکین دردهای التهابی موثر است زیرا عملکرد آنزیم COX-۱-۲ را که با بروز التهاب رابطه دارد، مختل می کند.

در سال ۲۰۰۹ پژوهشگران دانشگاه اورگون یک بررسی روی هزار نفر که در مسابقات دوی ۱۹۷ مایلی شرکت داشتند انجام دادند. در این بررسی به دسته ای از دوندگان یک هفته قبل از مسابقه روزی ۱۰ اونس آب گیلاس داده و در طی مسابقه نیز هر ۸ ساعت یکبار این عمل را تکرار کردند. پس از اتمام مسابقه معلوم شد که دسته ای که آب گیلاس خورده بودند کمتر به درد ماهیچه و خستگی مربوط به راهپیمائی دچار شده اند و عوارض بعد از مسابقه در آنها کمتر و سبکتر بوده است.

در سال ۲۰۰۳ در یک بررسی علمی بر روی ۱۰ نفر که به بیماری نقرس دچار بودند و درد دائمی و شدیدی را تحمل می کردند مقدار زیادی گیلاس (۴۵ عدد) به عنوان صبحانه تجویز گردید. ۵ ساعت بعد از این عمل از این افراد آزمایش خون و ادرار به عمل آمد. نه تنها درد مفاصل و بدن درد این افراد به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده، بلکه اسید اوریک موجود در بدنشان نیز به شدت تقلیل یافته بود.

در یک مطالعه اخیر در دانشگاه اورگان ۱۴ نفر از خانم هائی که به بیماری فیبرومایالژیا، دچار بودند در دو گروه به منظور اثر گیلاس در تسکین درد مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران به دو دسته تقسیم شدند. گروهی مقداری گیلاس و آب گیلاس مصرف می کردند و گروه دیگر رژیم غذائی معمولی داشتند. پس از مدت کوتاهی مشاهده گردید که افرادی که از گیلاس و آب گیلاس مصرف می کردند به طور مشخصی کمتر از دردهای فیبرومایالژیا رنج می بردند. در اینجا باید اضافه کرد که گیلاس یکی از میوه جاتی است که حاوی مقدار قابل توجهی ملاتونین است که در به وجود آوردن آرامش و خواب سالم نقش مهم دارد.

قبلاً گزارش شده بود که گیلاس با وجود این که حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه است ولی در متابولیسم و سوخت و ساز قند خون نقشی مهم دارد زیرا در عملکرد لوزالمعده و انسولین موثر می باشد.

 

روغن زیتون از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند

 ژورنال علمی نورولوژی گزارش می کند که رژیم غذائی حاوی مقداری روغن زیتون می تواند از بروز سکته مغزی جلوگیری کند. در یک بررسی بزرگ بر روی بیشتر از ۷ هزار نفر مسن تر از ۶۵ سال که در دانشگاه Bordeaux انجام گرفته این نتایج به دست آمده است.

در مورد روغن زیتون و پیشگیری و درمان بیماری ها مطالعات زیادی به عمل آمده و نشان می دهد که روغن زیتون مخصوصاً از فشار اول و سرد می تواند از بروز بعضی از سرطان ها، ناهنجاری های قلب و عروق و غیره جلوگیری کند. روغن زیتون باید دور از نور و حرارت نگهداری گردد زیرا به آسانی در شرایط نامناسب اکسیده می شود. پژوهشگران روزی یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را برای سلامتی و بهزیستی توصیه می کنند.

 

گوشت های کنسرو شده و بیماری قند

 ژورنال علمی Clinical Nutrition آمریکا مقاله جالبی را به چاپ رسانده که حاکی از رابطه مستقیم بین مصرف زیاد گوشت های قرمز کنسرو شده، مانند کالباس و سوسیس و گوشت های دودی با بیماری قند است. این دسته از گوشت ها حاوی مقدار زیادی از مواد سرطان زا مانند نیتریت ها هم می باشند که علاوه بر بیماری قند سبب بروز بسیاری از سرطان ها خواهند شد. پژوهشگران این مقاله علمی اشاره کرده اند که مصرف حدود ۵۰ گرم از گوشت های قرمز کنسرو شده در روز امکان بروز بیماری قند نوع دو را در شخص به دو برابر افزایش می دهد. برعکس مصرف پروتئین های گیاهی مانند پسته و بادام و گردو و غیره به طور چشم گیری از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

در این مطالعه علمی بیشتر از ۳۷ هزار مرد و حدود ۸۰ هزار زن شرکت کرده و به مدت طولانی پیگیری و بررسی شده اند. اگر چه همگی باور دارند که مصرف زیاد مواد قندی و نشاسته ای ممکن است میزان بروز بیماری قند را افزایش دهد ولی چند مطالعه قبلی و در ضمن مطالعه اخیر به وضوح ثابت می کنند که مصرف زیاد و دراز مدت گوشت قرمز کنسرو شده نیز نقش مهمی در بروز این بیماری دارد. تغییرات در چند و چون ترکیبات گوشت در موقع کنسرو شدن مانند دود دادن و اضافه کردن افزاینده های غذائی و غیره سبب تأثیر در عملکرد غده پانکراس یا لوزالمعده می شود و زمینه را برای بروز بیماری قند مهیا می سازد. جالب این جاست که پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی محاسبه کرده اند که افرادی که به جای گوشت روزی یکبار مقداری از دانه های روغنی مثل بادام و پسته و غیره مصرف می کنند ۲۱ درصد کمتر به بیماری قند دچار می شوند.

 

نقش ویتامین B-12 در درمان بیماری آلزایمر

 

گزارشات علمی نشان می دهند که رژیم غذائی حاوی مقدار زیادی ویتامین B-12 و یا نوع مصنوعی آن می تواند در بروز و مخصوصاً کنترل و درمان بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. اکثر ویتامین ها در موقع پختن غذا در حرارت بالا از بین می روند به همین دلیل اگر غذای طبیعی و تازه و سالم مصرف نگردد شخص به عوارض کمبود ویتامین ها دچار می شود. ویتامین B-12 در تمام غذاهای حیوانی مخصوصاً گوشت ها و لبنیات وجود دارد. مقدار لازم و کافی ویتامین B-12 در رژیم غذائی روزانه مخصوصاً برای افراد مسن موضوعی است حیاتی. حال که رابطه این ویتامین با پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر معلوم گردیده باید سعی کرد هر روز مقدار قابل توجهی از این ویتامین به همراه رژیم غذائی و یا به صورت مصنوعی آن هم با مشورت پزشک مصرف شود.

 

بهتر است باور کنید

 

در یک تخم مرغ متوسط یک قاشق غذاخوری سفیده و یک قاشق غذاخوری زرده وجود دارد. مرغ های پیر تخم مرغ های بزرگتری تولید می کنند در حالی که فقط مرغ های جوان می توانند تخم مرغ دو زرده به وجود آورند. به طور کلی یک تخم مرغ متوسط می تواند حدود ۷۷ کالری در بدن انرژی تولید کند.

پروتئین سفیده تخم مرغ یکی از خالص ترین و پر خاصیت ترین پروتئین ها است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com