شهروند ـ آرش عزیزی: “شلوارک‌ها و صندل‌ها را کنار نگذارید.”

این نصیحتِ روزنامه‌ی تورنتو استار است که به نقل از اداره‌ی محیط زیست می‌گوید در بیشتر کشور هوا در طول پاییز گرم‌‌تر و خشک‌تر خواهد بود.

این اداره پیش‌بینی فصلی خود را در روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته منتشر کرد.

دیوید فیلیپس، اقلیم‌شناسِ ارشد، در گفتگو با تورنتو استار گفته این خبر خوبی برای کشاورزانی که محصول خود را در اواخر بهارِ‌ سرد و مرطوب امسال گرفته‌اند و مسافرانی که برای تماشای رنگ‌های پاییز به مرکزِ‌ کانادا سفر می‌کنند، است.

به گفته‌ی فیلیپس در بیشتر کانادا شاهد دمایی یکی دو درجه گرم‌تر در ماه سپتامبر و خشکی بیش از حد معمول خواهیم بود.

به گفته‌ی این کارشناس،‌ علیرغم این گرمی هوا احتمال دارد بخش‌هایی از غربِ کشور چنان‌که معمول است در ماه سپتامبر شاهد اولین فصل سرد خود باشند اما در بخش اعظم کشور شاهد “دمای اتاق” خواهیم بود.

فیلیپس گفت:‌ “پاییز برای بیشتر کانادایی‌ها مهربان‌تر و ملایم‌تر خواهد بود و می‌توانیم لذت ببریم که هم کولر خاموش است و هم بخاری.”

در الگوها می‌بینیم که از سپتامبر تا نوامبر هوای بریتیش کلمبیا، یوکان، مناطق شمال غربی، بخش‌هایی از سواحل شرقی و جزیره‌ی نیوفاندلند سردتر از معمول خواهد بود. اما از ساسکاچوان تا نیوبرانزویک نیم درجه تا دو درجه گرم‌تر از معمول خواهد بود.

با این وجود فیلیپس اشاره کرد که نباید از خاطر برد که تا به حال ۱۱ توفان استوایی داشته‌ایم که میزانی به طور غیرمعمولی بالا است. به گفته‌ی او هوای گرم اقیانوس اطلس می‌تواند به معنی توفان‌های بیشتر برای سواحل شرقی کشور و استان کبک باشد.

در ضمن بروز مجدد پدیده‌ی “لا نینا” که با خود اقلیمِ‌ سخت و شدید به همراه می‌آورد نیز ممکن است.

آژانس آب و هوای سازمان ملل گفته در نیمه‌ی دومِ‌ امسال، احتمال بروز “لا نینا”، که شامل دماهای بیش از اندازه سرد در سطح اقیانوس است، در مرکز و شرقِ بخش استوایی اقیانوس آرام وجود دارد. این به معنای زمستانی کمی سردتر و برفی‌تر برای کانادا خواهد بود.

فیلیپس نیز تاکید کرده زمستان امسال می‌تواند در مناطق غربی، بریتیش کلمبیا، بخش شمال غربِ کشور و سواحل شرقی سردتر اما در انتاریو گرم‌تر از معمول باشد.