قطع اتوبوس‌های شبانه،‌ تعطیلی کتابخانه‌ها، گران شدن تی تی سی،….

شهروند ـ آرش عزیزی: کانادایی‌ها خیلی اهلِ سیاست نیستند.

هر کس که تا به حال وارد گودِ فعالیت سیاسی در این کشور شده باشد حتما می‌داند که، مطابق رسم معمول جوامع دموکراتیک غربی، شمار قابل توجهی از مردم ترجیح می‌دهند کار چندانی به سیاست نداشته باشند. در انتخابات‌ اخیر دیده‌ایم که معمولا حداقل ۴۰ درصد مردم اصلا رای نمی‌دهند و از بین رای‌دهندگان هم، چند دقیقه در صف ایستادن و رایی به صندوق انداختن تنها فعالیتِ سیاسی‌شان است و بس.

راب فورد ـ شهردار تورنتو

این واقعیت آنقدرها هم جای تعجب ندارد. هر چه باشد مردم عادت کرده‌اند که سیاستمداران بیشتر مواقع شبیه همدیگر صحبت می‌کنند،‌ به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و تازه تصمیماتی که تغییرات خیلی چشمگیر بر زندگی‌شان بگذارد هم نمی‌گیرند.

همین است که وقتی کسی مثل راب فورد پیدا می‌شود و حرف‌های متفاوت می‌زند محبوب می‌شود و به شهرداری انتخاب می‌شود.

حالا هم همین شهردار، یک سال پس از انتخاب به سمت خود، دارد دست به تصمیماتی می‌زند که به طرز بسیار ملموس و واقعی زندگی مردم را تغییر خواهد داد. با این تفاوتِ اندک که او دارد دقیقاً دست به کارهایی می‌زند که قول داده بود انجام ندهد. واقعیتی که باعث شده یک عضو شورای شهر او را “دروغگو” بنامد.

همه به یاد داریم که راب فورد هنگام کمپین انتخاباتی خود در اکتبر ۲۰۱۰ گفت:”به شما اطمینان می‌دهم که هیچ کدام از خدمات قطع نخواهد شد.”

این هفته، پیش از این‌که شهروند زیر چاپ برود، جو پناکتی، مدیر شهرداری، گزارشی به شورای شهر ارائه کرد و پیشنهادات خود برای کاهش خدمات شهرداری در زمینه‌های مختلف را ارائه کرد. در همان روز تورنتو استار گزارش کرد که تی تی سی،‌ که در مدیریت طرفداران راست‌گرای راب فورد است، نیز به زودی برنامه‌های دقیق خود برای کاهش هزینه‌ها را منتشر می‌کند که شامل اخراج ۹۰۰ کارگر، افزایش نرخِ ژتون و کاهش خدمات است.

روند قطع خدماتی که شهردار گفته بود هرگز صورت نخواهند گرفت از این‌جا شروع شد که شهردارِ ظاهرا خیلی صرفه‌‌جو میلیون‌ها دلار به شرکت هلندی “کی پی ام جی” (KMPG) داد تا “پیشنهاد” دهد شهرداری چگونه می‌تواند صرفه‌جویی کند و آن بیش از یک میلیارد دلاری که فوردی‌ها ادعا می‌کنند، بدهکار است، فراهم کند. با اوج گرفتن اعتراضات بسیار مردم علیه این‌‌ “پیشنهادات”، شرکتِ مربوطه (که نامش در همه‌جای دنیا با خصوصی‌سازی و کاهش خدمات عجین است) گفت این‌ها “پیشنهادات” نبوده و تنها “فرصت‌”هایی است که شهرداری‌ می‌تواند استفاده کند یا نه.

قطع اتوبوس های شبانه در دستور است

 حالا نوبت پناکتی بود که با انتشار گزارش خود بگوید به نظر او باید به بسیاری پیشنهادات کی پی ام جی عمل شود.  

این پیشنهادات چنان گسترده هستند و بر چنان زمینه‌های مختلف و متنوعی اثر می‌گذارند که می‌توان گفت زندگی برای شهروندان تورنتو را به کلی دگرگون خواهند کرد.

در زیر نگاهی داریم به آثار آن‌ها در زمینه‌های مختلف.

البته در عین حال یادآوری می‌کنیم که جنابِ شهردار برای تصویب این پیشنهادات باید از سد شورای شهری بگذرد که حداقل یک سومِ چپ‌گرای آن سرسختانه علیه‌اش ایستاده و حدود یک سوم دیگر نیز میانه‌گرایانی مثل آن بایلائو در دونپورت هستند که به شدت علیه این گزارش اعتراض کرده و گفته‌اند به آن رای نخواهند داد. در ضمن اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های اجتماعی مختلف دیگر برنامه‌ی تظاهرات‌ و اعتراضات متعددی را علیه این اقدامات شهرداری که به او تهمت “دروغگویی” می‌زنند سازمان دیده‌اند.

مهد کودک‌ها:

وضع کنونی: تورنتو در حال حاضر برای ۵۳ هزار کودک جای مهد کودک دارد. شهرداری و دولتِ استانی به طور مشترک بخشی از هزینه‌ی ۲۲ هزار کودک را تامین می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر در فهرستِ انتظارِ دریافت یارانه هستند.

پیشنهاد: در سال ۲۰۱۲،‌ تعداد کودکانی که یارانه دریافت می‌کنند کاهش بیابد و در سال ۲۰۱۳ به کلی از میان برود. (مگر این‌که دولت استانی هزینه‌شان را تامین کند.)

 نگهداری از سالمندان و بیماران:

وضع کنونی: شهرداری ۱۰ مرکز نگهداری طولانی‌مدت دارد و در ضمن برنامه‌های تفریحی و اجتماعی برای سالمندان ارائه می‌کند. کی پی ام جی پیشنهاد داده بود ۹ مرکز خصوصی‌سازی شود.

پیشنهاد:‌ انتقال این مراکز به بخش غیرانتفاعی یا فروش و خصوصی‌سازی آن‌ها. حذف برنامه‌های سالمندان.

 پلیس:

وضع کنونی: از بودجه‌ی سالی ۹۱۵ میلیون دلاری پلیس ۸۵ درصد آن به دستمزدها و مزایا مربوط می‌شود. فورد به رئیس پلیس،‌ بیل بلر،‌ (مثل بقیه روسای ادارات) گفته هزینه‌ها را ۱۰ درصد کاهش دهد. بلر گفته این یعنی اخراج ۷۵۰ افسر پلیس و ۴۰۰ کارمند.

پیشنهاد: با زبانی بسیار گنگ و محتاطانه گفته شده که تعداد افسران باید کمی پایین بیاید.

 

کتابخانه‌ها:

وضع کنونی: در شماره‌ی قبلی شهروند و در گفتگو با رهبران اتحادیه‌ی کارگران کتابخانه‌ی شهرمان از وضعیت آن گفتیم. کتابخانه‌ی عمومی تورنتو ۹۸ شعبه دارد و در سال ۲۰۱۰ یک میلیون نفر کارت کتابخانه داشتند (۲۰۰ هزار افزایش نسبت به سال قبل). یعنی یکی از بزرگترین و وسیع‌ترین و فعال‌ترین کتابخانه‌های جهان.

پیشنهاد: کاهش ساعات و روزهای کار شعبات. تعطیلی بعضی شعبه‌ها که پناکتی جرات نکرده نام ببرد.

 

خدمات اجتماعی:

وضع کنونی: بیش از ۶۰۰ هزار ساکن تورنتو “کم‌درآمد” محسوب می شوند. در حال حاضر استفاده از بانک‌های غذایی در بیشترین سطح تاریخی است. بیش از ۶۵ هزار خانوار در فهرست چندین و چند ساله‌ی انتظار برای دریافت مسکن با اجاره‌ی ارزان هستند.

پیشنهاد: توقف ساخت هرگونه خانه برای کم‌درآمدها. کاهش برنامه‌ی وام مسکن. قطع ارائه خدمات دندانپزشکی به خانواده‌های فقیر. پایان کمک به برنامه‌هایی که به خانواده‌های فقیر کادوی کریسمس می‌دهند. حذف “صندوق سختی” که مخصوص کمک به کسانی است که کمکِ دولتی دریافت نمی‌کنند، اما با فشار مالی روبرو هستند. این صندوق هزینه‌ی اموری مثل تشییع جنازه، دندانپزشکی، چشم پزشکی، دارو و هزینه‌های اضطراری پزشکی را تامین می‌کند.

 

تئاتر، موزه، دیدنی:

وضع کنونی: بعضی از محبوب‌ترین سالن‌های تئاترِ تورنتو توسط شهرداری اداره می‌شود از جمله “مرکز هنرهای تورنتو” (Toronto Centre for the Arts) در نورت یورک که پاتوقِ ایرانی‌ها است و محسن نامجو اولین کنسرتش در تورنتو را آن‌جا برگزار کرد؛ مرکز هنرهای نمایشی سونی (که دست بر قضا، نامجو کنسرت دومش را در آن برگزار کرد!)؛ مرکز هنرهای سنت لورنس. علاوه بر این‌ها شهرداری موزه‌ها و اماکن دیدنی متعدد دیگری را هم اداره می‌کند از قلعه‌ی یورک تا خانه‌ی گیبسون تا موزه‌ی اسپاداینا و …

پیشنهاد: سالن‌ها را بفروشید و موزه‌های کم‌بیننده را تعطیل کنید.

 

باغ وحش،‌ مزرعه،‌ پارک:

وضع کنونی:‌ شهردار مدت‌ها است که گفته می‌خواهد باغ‌وحشِ تورنتو را تعطیل کند چرا که سال گذشته تعداد بینندگان آن کاهشی ۱۲ درصدی را از سر گذراند. اداره پارک‌های شهرداری علاوه بر پارک‌های متعدد باغ‌وحش کوچکِ های پارک و مزرعه‌ی ریوردیل در شرقِ تورنتو را هم اداره می‌کند. گروه‌های محلی از این دو مورد آخری به شدت دفاع کرده‌اند.

پیشنهاد: باغ وحش تورنتو فروخته شود. مزرعه ریوردیل فروخته شد. باغ وحش های پارک فروخته شود. اگر خریداری پیدا نشد، تعطیل شوند. مزرعه‌ی شهریِ بلک کریک به “اداره حفاظتِ محیط‌زیست تورنتو و منطقه” منتقل شود.

 

خیابان‌ها:

وضع کنونی: حتی کی پی ام جی گفته بود ۹۶ درصدِ بودجه‌ی سالی ۱ میلیارد دلاری شهرداری برای ساخت و سازهای عمومی جزو “خدمات ضروری” محسوب می‌شود و این‌جا جای چندانی برای صرفه‌جویی نیست.

پیشنهاد: کاهشِ برف‌روبی و جارو زدنِ خیابان‌ها. حذف برنامه‌ی شستن پنجره‌ها. کاهش بخصوص شدید برف‌روبی در پارک‌ها و فضاهای باز.

 

زباله:

وضع کنونی: راب فورد مدت‌ها پیش از به شهرداری رسیدن،‌ جمع‌آوری زباله را در اتوبیکو خصوصی‌سازی کرد. طبق تصمیمی که شورای شهر تصویب کرده همین اتفاق تا تابستان سال آینده برای بقیه‌ی تورنتو، از غربِ خیابان یانگ به آن‌طرف نیز خواهد افتاد.

پیشنهاد: حذف روزهای “محیط زیست در محل” که راهی هستند برای کمکِ مردم به دور انداختن زباله‌های خطرناک و بازیابی اجسام بزرگتر.

 تی تی سی:

وضع کنونی: از سال ۲۰۰۳ تعداد مسافران به طور مداوم بالا رفته و اکنون به روزی ۵/۱ میلیون نفر (به غیر از آخرهفته‌ها که کمتر است) می‌رسد. حتما تا به حال برایتان پیش آمده سوار اتوبوس یا قطار مچاله شوید و بهتر از ما می‌دانید که بعضی خطوط چقدر شلوغند. سال آینده ۱۵ میلیون مسافر جدید نیز اضافه خواهند شد. اما تی تی سی ۸۵ میلیون دلار کمبود بودجه دارد و شهردار گفته نمی‌خواهد قیمت ژتون بالا برود.

پیشنهاد:‌ کاهش شدید یا حذفِ کلی تمام اتوبوس‌های شبانه (۲۴ خطی که از ساعت ۱:۳۰ تا ۵ صبح فعال هستند) یا افزایش قیمت آن‌ها. ۱۰ سنت افزایش قیمت ژتون. اخراج ۹۰۰ نفر. کاهش تعداد اتوبوس‌ها و قطارها.