شهردار اسپاروود می­گوید این “بلندترین هفته”ی تاریخ شهرش بوده است.

حق هم دارد.

آخر این شهر کوچک و آرام سه هزار نفریِ در جنوب شرقی بریتیش کلمبیا را چه به ظاهر شدن در صدر اخبار کشوری و آن هم به دلیلی به این شومی؟

این ربودن کینان هربرت، پسربچه ۳ ساله، بود که این شهر کوچک را که روی مرز این استان با آلبرتا واقع شده وارد هفته­ای پر از استرس و نگرانی کرد. اما در نهایت چند روزی بیشتر نگذشت که شاهد پایانی نسبتا خوش به این قائله بودیم: کینان به خانه برگشت و مظنونِ ربودن او، که کودک­آزار جنسی باسابقه­ای است، دستگیر شد. نفسی راحت برای اسپاروودی­ها و دیگرانی که در سراسر کانادا با نگرانی ماجرای کینان را دنبال می­کردند

کینان سالم به خانه برگشت

.

رندال هاپلیِ ۴۶ ساله تنها مظنون این پرونده بود که سه­شنبه­ی این هفته توسط پلیس فدرال در آلبرتا دستگیر شد. کارگری در یک معدنِ جنوب غربی آلبرتا، در نزدیکی مرز بی سی، به کندین پرس گفت دستگیری هاپلی را از نزدیک تماشا کرده. این کارگر در “کرازنست پس” گفت مامورین پلیس فدرال هاپلی را نزدیک معدن مرمری در غرب شهر کولمن دستگیر کرده­اند.

خود پلیس البته جزئیات چندانی در مورد عملیات دستگیری ارائه نکرده. همان­طور که وقتی دو روز پیش از آن، کینان به طرزی اسراسرآمیز در نیمه­های شب به خانه برگشت، جزئیات چندانی راجع به چگونگی این عملیات نشنیدیم. به گزارش کندین پرس از اسپاروود، پلیس در کنفرانس خبری خود در عصرِ روز سه­شنبه اعلام کرد هاپلی به آدم­ربایی و بچه­دزدی متهم شده است.

صبحِ یکشنبه­ی هفته­ی قبل بود که فردی به پلیس تلفن کرد و نشانی کینان را داد: او به خانه بازگردانده شده بود. کینان چند دقیقه بعد همان­جا پیدا شد.

خانه در آن هنگام خالی بود و خانواده در را باز گذاشته بود تا کینان بتواند برگردد. معلوم نیست این کار در مشورت و با تایید پلیس بوده یا نه.

منطقه­ای که به گفته­ی کارگر مذکور، مظنون در آن دستگیر شده حدود ۲۰ کیلومتری شرق اسپاروود است.

هاپلی بیش از دو دهه سابقه دستگیری و محکومیت دارد.

در دهه­ی ۱۹۸۰ او مقصرِ حمله­ی جنسی شناخته شد و دو سالی را در زندان فدرال گذراند. آخرین بار در سال ۱۹۹۸ به جرم سرقت اعتراف کرد و ۱۸ ماه را در زندان سپری کرد.

سخنگوی دادستان در گفتگو با مطبوعات اعلام کرد هاپلی در دادگاه اعتراف کرده که می­خواسته کودکِ ۱۰ ساله را از خانه­اش در اسپاروود برباید.

اولین جلسه­ی محاکمه­ی او در ۱۹ سپتامبر در پینچر کریکِ آلبرتا برگزار می­شود.