گفت وگو با رز بهرامی، از هیئت مدیره‌ی کانون وکلای ایرانی ـ کانادایی

به بهانه برگزاری سمینار حقوقی رایگان

همه می‌دانند که از وکلا وقت گرفتن کارِ آسانی نیست. دستمزد ساعتی‌شان گاهی از چند صد دلار بالا می‌زند و معمولا همیشه سرشان شلوغ است. دوستی داشتم که به شوخی می‌گفت حتی جرات ندارد از همسر خودش مشاوره‌ی حقوقی بگیرد و وکیلِ مجزایی گرفته

اما چه شده که بعضی وکلا مثل رز بهرامی که این هفته فرصت شد نیم ساعتی با او تلفنی گپ بزنم بخش زیادی از وقت خود را داوطلبانه کنار گذاشته‌اند تا “کانون وکلای ایرانی-کانادایی” را ایجاد کنند؟ و حتی جالب‌تر این‌که این کانون می‌خواهد یک سری سمینارهای حقوقی رایگان برای جامعه‌ی ایرانی برگزار کند؟

 

رز بهرامی

رز بهرامی شش سال است که وکیل رسمی دادگستری در کانادا است و دفتر خودش به نام “دفتر حقوقی بهرامی” (Bahrami Law Office) را در شمال تورنتو، نزدیک محلات ایرانی‌نشین، افتتاح کرده است. او در زمینه‌های تجاری، املاک و مهاجرت فعالیت می‌کند و بسیاری از موکلینش ایرانی هستند. طبیعی است که از کار با ایرانی‌ها لذت می‌برد اما مدتی پیش متوجه شد که یک واقعیت آزارش می‌دهد:‌ عدم آگاهی و دانش حقوقی کافی میان ایرانیانِ کانادا که می‌تواند نتایجی هولناک داشته باشد.

این بود که او به فعالیت با کانون وکلای ایرانی-کانادایی پرداخت که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده است. بهرامی، که چند سال است عضو هیئت مدیره‌ی این کانون است، به شهروند می‌گوید: “کانون ما یک سازمان غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. دو هدف اصلی دارد. اولی ترویج آگاهی، یک سری فعالیت‌های صنفی و کمک کردن به وکلا و دانشجویان حقوق که پیشینه ایرانی دارند.” یعنی همان الگوی مشابهی که سایر صنوفِ ایرانی-کانادایی نیز از آن استفاده کرده‌اند و هدفش بیشتر آشنا کردنِ افراد با هم و ایجاد فرصت‌های جدید است. یک جور لینکدینِ قومی- محلی!

بهرامی می‌افزاید:‌ “هدف دوم‌مان بیشتر جنبه‌ی اجتماعی دارد. می‌خواهیم مجمعی ایجاد کنیم برای بحث راجع به مسائل جامعه‌ی ایرانی-کانادایی.”

کانونِ وکلا در چند سال گذشته بیشتر روی هدف اولی تمرکز کرده و به نتایج خوبی هم رسیده. از جمله کسب عضویت در “کانون وکلای تورنتو” (نهادی بسیار پرقدمت و بااعتبار)‌ و ارتباط با گروهی از وکلای ایرانی در بریتیش کلمبیا که می‌خواهند شعبه‌ای از این کانون را در غربی‌ترین استان کشور تاسیس کنند.

حالا نوبت وظیفه‌ی دوم است که بهرامی می‌گوید همیشه برایش جذابیت بسیاری داشته است: “این راهی است برای باز پس دادن به جامعه‌ی خودمان و کل جامعه. به عنوان شهروند وظیفه ما است که هر کاری انجام می‌دهیم قدمی هم به نفع عموم برداریم.”

و همین است که او و همکارانش را وا داشت دست به برگزاری سمینارهای حقوقی رایگان برای ایرانیان بزنند. اولین نمونه از این جلسات در روز ۲۴ سپتامبر از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر برگزار می‌شود. قانون جنایی و املاک قبل از ناهار و قوانین مهاجرت و خانواده پس از ناهار مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بهرامی در مورد فرمت این سمینار می‌گوید: “اصل قضیه این است که وکلای باتجربه‌ای بتوانند بیایند و به صورت رایگان راجع به مسائل مختلف صحبت کنند و به سئوال‌های مردم پاسخ دهند. که مثلا اگر پلیس دستگیرمان کرد، چه کنیم؟ اگر دچار خشونت خانوادگی هستیم، برای کمک با چه کسی می‌توانیم تماس بگیریم که قضیه به تراژدی ختم نشود؟ هدف‌مان، آموزش است.”

بهرامی می‌گوید که کار این آموزش و بالا بردن سواد حقوقی با یکی دو سمینار تمام نمی‌شود و باید ادامه پیدا کند. او تاکید می‌کند که او و وکلای همکارش مشغول عمل به “سهم خود” هستند و علاوه بر آن‌ها افرادی مثل مامورین پلیس، مددکاران اجتماعی و کسانی که در زمینه‌های مختلف خدمات اجتماعی و حقوقی کار می‌کنند باید در آگاه کردن ایرانی-کانادایی‌ها سهم داشته باشند.

نقش وکلا البته به وضوح ویژه است و شکی نیست که ادامه نیز خواهد یافت:‌ “بسته به استقبال عمومی دوست داریم این کار را ادامه هم بدهیم. امیدواریم این اولین سمینار باشد و سپس کارگاه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف داشته باشیم.”

 

این سمینار حقوقی رایگان در محل بنیاد پریا روز شنبه ۲۴ سپتامبر از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر برگزار می شود.