توفان بزرگی سراسر سه استان‌ ساحلی شرق (نوا اسکوشیا، نیو برانزویک، پرنس ادوارد) را فرا گرفت. این توفان که از روی سر انتاریو هم گذشته 

 

شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

تا به حال چیزی از "بمب آب و هوایی" (Weather Bomb) شنیده بودید؟

از معنای دقیق این عبارت که بگذریم، اتفاقاتی که آخرهفته‌ی گذشته در شرقی‌ترین نقاط کانادا، یعنی منطقه‌ی استان‌های ساحلی موسوم به "ماریتایمز"، افتاد جای تعجبی باقی نمی‌گذارد که از واژه‌ی "بمب" در این مورد استفاده می‌شود.

توفان بزرگی سراسر سه استان‌ ساحلی شرق (نوا اسکوشیا، نیو برانزویک، پرنس ادوارد) را فرا گرفت. این توفان که از روی سر انتاریو هم گذشته بود تا رسیدن به ساحل شرقی به چنان شدت و حدتی رسید که عواقب آن از توفان جون ۲۰۰۳ تا کنون در آن منطقه سابقه نداشته است. برف شدید، باران بسیار سرد و بادهای هولناک باعث قطع برق در بسیاری مناطق و کشته شدن ۳ نفر شد. برف در بعضی نقاط، مثل یارموتِ نوا اسکوشیا، به ۶۵ سانتیمتر رسید. سرعت باد در گرند اتانگِ نوا اسکوشیا نیز به رکورد ۱۶۳ کیلومتر در ساعت رسید که معادل گردباد درجه دو است.

پرستو، یکی از ساکنان حومه‌ی هالیفکس (مرکز استان نوا اسکوشیا و مهمترین شهر منطقه) دوران تعطیلات را در تورنتو به سر می‌برد. او در مصاحبه با شهروند می‌گوید:‌ "زمستان امسال نوا اسکوشیا خیلی بد بوده و من با تورنتو که مقایسه می‌کنم می‌بینم که در آن‌جا خیلی سردتر بوده است".

در زمان نوشته شدن این مطلب توفان همچنان بر فراز نیوبرانزویک در حرکت است اما به گفته‌ی کارشناسان عواقب شدید آن تمام شده و به زودی منطقه را ترک می‌کند. ساکنان ساحل شرقی دوشنبه‌ی این هفته، اولین هفته‌ی جدید سال نو‌، را شروع به تخمین و تعمیر آسیب‌های وارده کردند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ماریتایمزی‌ها تا آخر امسال دیگر توفانی به این مهیبی شاهد نخواهند بود.