قبلا گزارش شده بود که مواد خوراکی مثل دانه کتان که حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ هستند اثرات شیمی درمانی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش می دهند. این بار پژوهشگران اروپایی مقاله ای در مجله ی Cancer Cell به چاپ رسانده اند که بیانگر اثرات معکوس روغن ماهی بر روی شیمی درمانی است. بعضی از اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی در موقع درمان سرطان به وسیله ی شیمی درمانی موجب مقاوم شدن سلول های سرطانی گردیده و مشکلی در عملکرد دارو در بدن به وجود می آورند.

در اینجا باید اشاره کرد که پژوهشگران این پروژه از روغن ماهی بازاری در تحقیقات خود استفاده کرده اند. متأسفانه درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان مخصوصا در موقع شیمی درمانی به مصرف روغن ماهی علاقمند هستند که خود اثرات پیش بینی شده دارو را در بدن کاهش می دهد.

 آنتی اکسیدان ها را بهتر بشناسیم

کلمه آنتی اکسیدان این روزها ورد زبان دست اندرکاران پزشکی و بهداشت و همچنین مردم عادی است. شاید درصد بالایی از مردم معنی و عملکرد آنتی اکسیدان ها را ندانند ولی به مصرف آنها علاقمند هستند چون مد روز است و عده ای چشم بسته آن را می پذیرند. به همین جهت در اینجا به اختصار به تعریف آنتی اکسیدان ها و نقش آنها در بدن اشاره می کنیم.

به طور ساده باید گفت که آنتی اکسیدان ها که از اسمشان معلوم است ضد اکسیده شدن مواد در بدن و یا به عبارتی مثل ضد زنگ فلزات است که از فاسد شدن آن جلوگیری می کند. این ترکیبات طبیعی بسیاری از غذاها مخصوصا غذاهای گیاهی از فعالیت رادیکال های آزادی که در بدن وجود دارند و قادرند سبب اکسیده شدن مواد گردند و بیماری ها را به وجود آورند جلوگیری می نمایند.

همانطور که اشاره گردید غذاهای گیاهی مانند سبزی و میوه های پررنگ و خوش رنگ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. سبزیجات سبز پررنگ مانند براکلی و کلم ها، اسفناج و بادمجان و … نیز منبع آنتی اکسیدان ها هستند که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارند. در ضمن چای مخصوصاً چای سبز و شکلات تیره رنگ نیز از این نظر غنی می باشند. در طبیعت آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارند، به همین دلیل شخص باید در رژیم غذایی خود نوعی تنوع و مصرف غذای گوناگون را در نظر داشته باشد تا انواع مختلف آنتی اکسیدان ها که هرکدام نقش مخصوصی دارند وارد بدن گردند.

تحقیقات علمی نشان می دهند که آنتی اکسیدان های طبیعی اثرات بهتر و روشن تری در بدن نسبت به آنتی اکسیدان های مصنوعی دارند. در این صورت توصیه می شود که برای بهزیستی و سلامتی بدن از خوردن انواع انتی اکسیدان ها و املاح و ویتامین های مصنوعی دوری نماییم و با مصرف غذاهای طبیعی سالم بمانیم.

 

پاسخ به پرسش خوانندگان شهروند

یکی از خوانندگان شهروند نوشته است: “لطفا بیشتر درباره ی بیماری قند نوع دو بنویسید. من هفته ای پنج بار و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش می کنم و از خوردن قند و شیرینی دوری می نمایم و در کنار آن هفته ای چندبار دارچین و شنبلیله می خورم ولی باز میزان قند خونم بالا است.”

این خواننده ی عزیز نتایج قند خونشان را هم نوشته اند که در سطحی است که فقط با انسولین می تواند کنترل شود و کاهش یابد و یا لااقل با داروهای خوراکی بیماری قند کنترل گردد. وقتی میزان قند خون به درجه ای رسید که کنترل آن مشکل است، حتما باید با پزشک متخصص مشورت و چاره جویی کرد. در چنین مواقعی دارچین و شنبلیله و غیره کارساز نخواهند بود و زیادی قند خون می تواند عوارض غیرقابل جبرانی مانند از دست دادن حسن بینایی، از کار افتادن کلیه ها، سکته قلبی و غیره گردد. تحقیقات علمی نشان می دهند که مصرف دارچین و مغز گردو و پوست مرکبات و براکلی و شلتوک برنج و چای سبز و سیاه دانه و غیره در کنار یک رژیم غذایی مشخص و ورزش مرتب و مناسب می تواند در کنترل قند خون موثر باشد ولی این برای افرادی که قند خونشان بالا است و در خطر بروز عوارض گوناگون قرار دارند کافی نخواهد بود. مراجعه به پزشک متخصص (متخصص غدد داخلی) در چنین مواردی بسیار مهم و ضروری ست و نباید با دست به دامن شدن داروهای گیاهی و سنتی که گاهی قادر نیستند میزان قند خون را به طور چشمگیر کاهش دهند، سلامتی را به خطر انداخت در جایی که داروهای موثری برای کنترل قند خون وجود دارند.

 

خطرات استفاده از شیر انسان

مدتی است که خبر خرید و فروش و قاچاق شیر انسان در دنیا، مخصوصاً در آمریکای شمالی قوت گرفته و گروهی از مردم برای درمان بعضی از بیماری های غیرقابل علاج دست به دامن شیر انسان شده اند. از نظر علمی دلایل قاطعی وجود ندارد که شیر انسان بتواند بیماری های مزمن را درمان نماید. در ضمن هیچ معلوم نیست که شیرهایی که به وسیله اینترنت و در بازارها و دور از چشم FDA و دست اندرکاران بهداشت عمومی در گردش است واقعا شیر انسان بوده و کسانی که آن را تهیه و پخش می نمایند رعایت بهداشت را نموده و یا شخص دهنده ی شیر از نظر بیماری ها آزمایش شده است.

ما می دانیم که عامل بیماری ایدز یا HIV و همچنین ویروس های هپاتیت و عوامل عفونت زای دیگر می توانند از طریق شیر انسان آلوده به دیگران منتقل گردند. در ضمن ترکیبات داروهای شیمیایی و مواد مخدر نیز از طریق مصرف شیر انسان می تواند مشکلاتی را برای مصرف کننده شیرهای مورد بحث به وجود آورد.

متأسفانه بازاری شدن شیر انسان به تدریج جنبه های دیگری به خود می گیرد. مثلا در انگلستان بستنی شیر انسان به نام Baby GAGA به بازار آمده و با عکس العمل بسیاری از مردم و سردمداران بهداشت محیط روبرو شده است. در اینجا این سئوال مطرح می شود که آیا مصرف شیر انسان توسط بزرگسالان و غیر از نوزاد و کودک از نظر اصول اخلاقی و انسانی درست است؟ آیا در آینده نزدیک دلالان بازاری از فروش و مصرف دیگر بافت های بدن صرفا برای سودجویی استفاده نخواهند کرد؟ در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که قاچاق و مصرف شیر انسان را توسط بزرگسالان و بیماران منع نماید.

از نظر استفاده شیر مادر برای تغذیه نوزادان و کودکان که به هر دلیلی دسترسی به شیر ندارند، اخیرا در بعضی از کشورهای دنیا سیستمی به وجود آمده است. مادران شیردهی که شیر زیادی دارند می توانند پس از ثبت نام و معاینه پزشکی و تجزیه ی شیر خود در شرایطی مناسب و بسته بندی های استریل و سالم شیر را در اختیار موسسات شناخته شده ای قرار دهند تا به مصرف غذای کودکانی برسد که نیاز به شیر دارند. در حال حاضر در آمریکا موسسه ای (Human Milk Banking Association of North America) که فعالیت آن به تائید FDA رسیده با برنامه مفصل و درست شناسایی مادران داوطلب شیرده را به عهده دارد و تهیه و پخش شیر این دسته از مادران را برای تغذیه کودکان نیازمند عملی می سازد.

 

بهتر است باور کنید

هر ساله در آمریکا حدود ۱۸۰ هزار نفر به علت اشتباهات در مصرف داروها از قبیل عکس العمل داروها در بدن، مصرف کم و زیاد داروهای تجویز شده، مصرف داروهایی که تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده، خوددرمانی و مشورت نکردن با پزشک معالج، تجویز اشتباهی پزشک و اشتباه داروساز و بی توجهی بیمار در مصرف داروهای دیگران و غیره جانشان را از دست می دهند. این یکی از بزرگترین رقم مرگ و میر به علت اشتباهات پزشکی است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com