شهروند ـ آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، برای دومین سال پیاپی به نیویورک سفر کرد تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کند. در طول بیش از ۵ سال نخست‌وزیری این دومین بار است که هارپر در مجمع عمومی حضور به هم می‌رساند. سال قبل او رفته بود تا مطمئن شود کانادا می‌تواند کرسی‌ای در شورای امنیت به دست آورد… تلاشی که با شکست مواجه شد.

امسال هارپر برنامه‌ی کاملی داشت از جمله جلسات خصوصی با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در مورد بهبود وضعیت بهداشت مادران در کشورهای فقیر که نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا پیش از این مبتکر آن شده بود.

استفن هارپر نخست وزیر کانادا در کنار بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد

اما مهمترین موضوعی که هارپر در مورد آن سخنرانی کرد، ادامه‌ی حضور کانادا در لیبی بود. به گزارش کندین پرس از مقر سازمان ملل در نیویورک، او روزِ سه‌شنبه در نشست ویژه‌ای که با حضور سران ده دوازده کشور و در ضمن نمایندگانِ “شورای انتقالی ملی”، نهاد غیرمنتخبی که فعلا بر لیبی حکم می‌راند، برگزار شد گفت کانادا برای کمک به بازسازی این کشور پس از سقوط قذافی در آن‌جا باقی خواهد ماند.

هارپر گفت: “کانادا در پیشاپیش تلاش‌های بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامی‌ها در لیبی علیه نظام سرکوبگر قذافی و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به آن‌ها بوده است. کانادا همچنان از مردم لیبی حمایت خواهد کرد و آماده است حکومت و نهادهای موثر، محیطی امن و امان بر پایه‌ی حکومت قانون، توسعه‌ی اقتصادی، رفاه و احترام برای حقوق بشر را تشویق کند.”

او گفت کشورش بخشی از نیروی حمایتی سازمان ملل در لیبی خواهد بود.

در طول شش ماه حضور ناتو در لیبی برای حمایت از مخالفان قذافی،‌ کانادا با چندین جتِ جنگنده و یک ناو جنگی به نیروهای ناتو پیوست. این کشور در ضمن تا به حال ۶/۱۰ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه به لیبی داده است.

مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی ملیِ لیبی، که به نوعی رئیس‌جمهور موقت کشور است،‌ در صحبت‌های خود در این نشست از “جامعه‌ی جهانی” تشکر کرد. او با اشاره به مرگ ۲۵ هزار نفر در مبارزه برای سرنگونی سرهنگ قذافی گفت:‌ “راه پیش روی ما هنوز طولانی است… نیازهای بسیاری داریم.”

پیش از این نشست، نخست‌وزیر کانادا با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، دیداری خصوصی داشت.

به گفته‌ی یکی از مشاورینِ هارپر، موضوع صحبت متنوع بوده است، از جمله: نیاز به ادامه‌ی رهبری کانادا در تلاش‌های جهانی برای بهبود وضعیت بهداشتی جهان سوم، تحولات آفریقای شمالی و خاورمیانه و نیاز به اصلاح ساختاری سازمان ملل برای افزایش پاسخگویی و مسئولیتِ کشورها.

هارپر در ضمن به اتفاق جاکایا کیکوته،‌ رئیس‌جمهور تانزانیا، رئیسِ مشترک نشستی در مورد چگونگی پیشگیری از مرگ کودکان و مادران فقیر در جهان سوم بود.

هارپر و کیکوته توسط سازمان ملل منصوب شده بودند تا ناظر بر کمیسیونی باشند که وظیفه‌اش مبارزه با فساد مالی و کسب اطمینان از استفاده‌ی درست از کمک‌های مالی است.

نخست‌وزیر کانادا در طول نشست به روشنی گفت با هر گونه تلاشِ نمایندگان تشکیلات خودمختار فلسطین برای اعلام استقلال یک‌طرفه در سازمان ملل مخالفت می‌کند و این اقدامات را “یک‌طرفه” و “قابل تاسف” دانست.

نخست‌وزیر پس از نشستِ سازمان ملل به بازار بورس نیویورک رفت تا در میزگردی با هشت مدیر بزرگ شرکت‌های آمریکا دیدار کند. او شبِ‌ چهارشنبه به اتاوا بازگشت.