سازمان عفو بین الملل روز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰، از مقامات ایران خواست تا مادران عزاداری که روز شنبه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شدند، آزاد کند.

  شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

سازمان عفو بین الملل روز ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰، از مقامات ایران خواست تا مادران عزاداری که روز شنبه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شدند، آزاد کند.

به گفته ی گزارش های خبری،۳۳ زن از یک گروه که به نام "مادران عزادار" شناخته شده اند، در خلال تظاهرات مسالمت آمیز روز شنبه در پارک لاله، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر و تعدادی از آنها نیز به بیمارستان منتقل شدند.

"مادران عزادار" زنانی هستند که فرزندانشان در حوادث خشونتبار پس از  انتخابات جون گذشته، کشته، مفقود و یا زندانی شده اند. تمام ۳۳ زن در حال حاضر در بازداشتگاه وزرا در تهران به سر می برند.

حسیبا حاج صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین الملل، "می گوید:" زنانی که عزادار فرزندان کشته شده شان هستند می بایستی روی حمایت دولت در کشف حقایق در مورد چگونگی کشته شدن عزیزانشان حساب کنند، نه اینکه با کتک، زندان و محکمه مواجه شوند. این زنان می بایستی سریعا و بی قید و شرط آزاد شوند و پیرامون نحوه ی رفتار با آنها تحقیقات آغاز شود."

براساس گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه تظاهرکنندگان در مقابل بازداشتگاه وزرا دست به تظاهرات زدند به طوری که موجب ایجاد ترافیک سنگینی شدند.

نیروهای امنیتی متناوبا به جمعیت تظاهرکننده یورش برده و سعی در پراکندن آنها داشتند. آنها دو نفر از سرنشینان یک سواری عبوری را که در حال عکس گرفتن از تظاهرکنندگان بودند، دستگیر کرده و به داخل بازداشتگاه بردند.

"مادران عزادار" هر شنبه، در همان زمان و نزدیک همان مکانی که ندا آقاسلطان کشته شد، کسی که سراسر جهان در ماه جولای، نحوه ی کشته شدن او را شاهد بودند، به مدت یک ساعت در سکوت جمع می شوند.

۹ نفر از زنان دستگیرشده از بیماری های مختلف رنج می برند و نسبت به سلامتی آنها نگرانی وجود دارد.

حسیبا می گوید:"ما جداً نسبت به سلامتی این فعالان زندانی نگرانیم و مقامات ایرانی را مسئول جان آنها می دانیم."

این اولین بار نیست که اعضای گروه مادران عزادار دستگیر می شوند. نزدیک به ۲۹ تن از آنان روز ۵ دسامبر دستگیر و ۷ دسامبر آزاد شدند.

گفتنی ست طبق گزارش روز چهارشنبه سایت مدرسه فمینیستی مادران عزادار آزاد شدند.