محمد ایوبی، داستان نویس ایرانی، روز شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ در سن ۶۷ سالگی و بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان ابن سینای تهران از دنیا رفت.

 شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

محمد ایوبی، داستان نویس ایرانی، روز شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ در سن ۶۷ سالگی و بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان ابن سینای تهران از دنیا رفت.

ایوبی متولد سال ۱۳۲۱ در شهر اهواز و از اعضای قدیمی کانون نویسندگان ایران بود.

او در دوران فعالیت نویسندگی خود چندین رمان، داستان بلند، مجموعه داستان و تعداد زیادی مقاله ادبی منتشر کرد.

از آثار او می توان از "گزیده اشعار نیما یوشیج"، سه گانه رمان "آواز طولانی جنوب" ("غمزه مردگان"، "سفر سقوط" و "زیتون تلخ، خرمای گس")، داستان بلند "راه شیری"، رمان های "صورتک های تسلیم"، "زیر چتر شیطان" و "راه گراز" و مجموعه داستان های "مراثی بی پایان"، "پایی برای دویدن" و "شکفتن سنگ" نام برد.

رمان "صورتک های تسلیم" او در سال جاری از نامزدهای دریافت جایزه جلال آل احمد است.

محمد ایوبی در رشته های تاریخ و زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده بود و سال ها در مدارس شهر تهران تدریس ادبیات می کرد.

آقای ایوبی در دهه هفتاد مدتی مسئول صفحه ادبی روزنامه سلام بود که مجموعه مقالات او در آن روزنامه، بعدها در قالب کتاب "جان شکر" گردآوری و منتشر شد.

آقای ایوبی مجموعه داستان "جنوب سوخته" و رمان "طیف باطل" را نیز پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران نوشته بود که به گفته خود او "هر دو به دست ممیزان دوران به مقوا بدل گشته اند".

رمان "با خلخال های طلایم خاکم کنید" نوشته محمد ایوبی نیز در سال های اخیر موفق به گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نشد و نهایتاً در وب سایت رادیو زمانه منتشر شد.

دو رمان "مرد نشویش همیشه" و "آب بازی" نوشته محمد ایوبی زیر چاپ هستند که به زودی منتشر خواهند شد.