مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، صبح روز ۲۲ دیماه در اثر انفجار بمبی در حوالی خانه‌اش در قیطریه تهران کشته شد. دادستان تهران 

 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، صبح روز ۲۲ دیماه در اثر انفجار بمبی در حوالی خانه‌اش در قیطریه تهران کشته شد. دادستان تهران در نخستین واکنش‌ها، از احتمال قوی دست داشتن سرویس‌های موساد و سیا و عوامل آنها در این ترور گفت. رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران نیز "عوامل صهیونیستی و مزدوران آمریکا" را مسئول این "رخداد تروریستی" معرفی کرد. آقای میهمانپرست یادآوری کرد که حذف ظاهری دانشمندان اتمی کشورها، مانع از فرآیند علمی و تکنولوژیک نمی‌شود.

علی‌محمدی که برخی خبرگزاری‌های ایرانی از او به‌ عنوان "دانشمند ارشد هسته‌ای" نام برده‌اند، دکترای فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف داشت و عضو پژوهشکده دانش‌های بنیادین ایران بود.  سایت "جرس"، اعلام کرد که دکتر علی‌محمدی از هواداران جنبش سبز و از استادانی بود که دو روز پیش از انتخابات، از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کردند. اما دکتر علی مقاری، رییس پردیس علوم دانشگاه تهران در واکنش به کشته شدن دکتر علیمحمدی، تاکید کرد که وی چهره‌ای شاخص و جهانی بود اما در زمینه سیاست، فعالیتی  نداشت.

واکنش اسراییل و آمریکا

مارک تونر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به اتهام دخالت آمریکا در انفجار منطقه قیطریه، آن را مضحک و بی‌معنی خواند. بنیامین بن الیعزر، وزیر صنایع اسراییل نیز اتهام دخالت کشورش در قتل دکتر علی‌محمدی را نادرست خواند.

از دیگرسو، خبرگزاری نیمه رسمی فارس مدعی شد که "انجمن پادشاهی ایران" در این رویداد دست داشته و بیانیه‌ای در این زمینه صادر کرده است.  این انجمن در واکنش به این خبر و با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه اینترنت، دخالت خود در این انفجار را تکذیب کرد و در مقابل، "سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی" را مسئول "شبیه‌سازی" وب سایت خود و صدور اطلاعیه به نام این انجمن معرفی نمود.

فرضیه‌ها و اتهام‌های تازه

وب‌سایت شبکه تلویزیونی العربیه، از قبول مسئولیت گروهی ناشناخته در این اقدام خبر داده است. به گزارش العربیه، گروهی به نام "جبهه آزادی ایران" با ارسال بیانیه‌ای به "العربیه نت"، ترور مسعود علی‌محمدی را بر عهده گرفته‌اند. مقتول در این بیانیه، متهم به همکاری اطلاعاتی با نیروهای انتظامی و دادن  نام استادان و دانشجویانی شده که در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کرده بودند.

سایت تابناک نیز گزارشی از دخالت‌های اسراییل  در ناکام گذاشتن پروژه‌های اتمی کشورهای عربی و قتل چند دانشمند هسته‌ای مصری، سوری و عراقی منتشر کرده است. سرویس بین‌الملل سایت تابناک، اسراییل را تنها رژیمی در دنیا دانسته که برای عقیم گذاشتن طرح‌های استراتژیک کشورهای اسلامی و عربی، به ترور فیزیکی عناصر این طرح‌ها رو می‌آورد و در این راه، از نیروهای بومی نیز سود می‌برد.