خیلی از ما ایرانی­های آجیل­خور خبر نداریم که بعضی­ها، که قاعدتاً شامل بسیاری ایرانی­ها هم می­شود، با دیدن آجیل تن­شان کهیر می­زند. البته منظورمان شوخی یا 

 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

یکی دو هفته است که پس از تلاش ناموفق تروریستی برای انفجار در هواپیمایی در روز پیشواز کریسمس در آمریکا هر روز اخبار متنوعی راجع به قوانین جدید پرواز می­شنویم (در مقاله دیگری در همین شماره شهروند گزارش مفصل ما در این مورد را بخوانید). اما در همین میان قانونی هم در همین کانادای خودمان وضع شده است که ربطی به تروریسم و آدم­ربایی و اینجور چیزها ندارد. قضیه مربوط به آجیل است!

خیلی از ما ایرانی­های آجیل­خور خبر نداریم که بعضی­ها، که قاعدتاً شامل بسیاری ایرانی­ها هم می­شود، با دیدن آجیل تن­شان کهیر می­زند. البته منظورمان شوخی یا استفاده از ضرب­المثل نیست. بعضی­ها واقعاً به پسته و بادام و فندق و امثالهم حساسیت (آلرژی) دارند و واکنش­های شدیدی به آن نشان می­دهند. به طوری که اصلاً نمی­توانند نزدیک آن هم بشوند. حالا تصورش را بکنید چنین فرد بیچاره­ای سوار پروازی شود که پر از انواع پسته و فندق است.

این دقیقاً همان اتفاقی است که سال­ها است برای سوفیا هایر می­افتد. او، که مقیم کابورگِ انتاریو است، مشاور بین­المللی است و به خاطر شغلش هر هفته پرواز می­کند. او به شدت به آجیل حساسیت دارد و همیشه در پروازها در این مورد دچار مشکل می­شود.

بالاخره مشکلات خانم هایر به جایی رسید که از دست هواپیمایی اصلی کشور، ایر کانادا، به آژانس حمل و نقل کانادا شکایت برد و طبق حکمی که این آژانس این هفته صادر کرد او پیروزی اولیه­ای به دست آورده است. آژانس مذکور اعلام کرد ایرکانادا وظیفه دارد در پروازها منطقه­ی ویژه­ای برای کسانی که به آجیل حساسیت دارند ایجاد کند، یعنی محدوده چند صندلی که ورود هرگونه آجیل به آن مجاز نباشد. ایر کانادا ۳۰ روز وقت دارد سیاست پیشنهادی آژانس را اتخاذ کند یا راه دیگری برای حل این مشکل انتخاب کند.

خانم هایر البته راضی نیست و می­گوید در جای کوچکی مثل هواپیما این کار کافی نیست و اصولا باید استفاده از آجیل در هواپیماها ممنوع شود.