زلزله ای قدرتمند در هائیتی روز سه شنبه این کشور را لرزاند و موجب خسارات بسیاری شد. رنه پروال، رییس جمهوری هائیتی میزان تخریب های ناشی 

 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

زلزله ای قدرتمند در هائیتی روز سه شنبه این کشور را لرزاند و موجب خسارات بسیاری شد.

رنه پروال، رییس جمهوری هائیتی میزان تخریب های ناشی از این زلزله را "غیر قابل تصور" دانست و گفت که احتمالا هزاران نفر بر اثر این زمین لرزه کشته شده اند. او در گفتگو با روزنامه "میامی هرالد" گفت که خود او از میان اجساد کشته شدگان عبور کرده است و صدای ناله کسانی که در ساختمان پارلمان این کشور زیر آوار گرفتار شده اند را شنیده است.

رییس جمهوری هائیتی همچنین از تخریب بسیاری از مدارس و بیمارستان ها خبر داده و گفته که در بسیاری از مدارس اجساد دانش آموزان مدفون شده است.


در همین حال بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که هدی انابی، رییس نیروهای سازمان ملل در هائیتی و معاون او در کنار ۱۰۰ نفر دیگر از کارکنان این سازمان مفقود شده اند. بیم آن می رود که اکثر این مفقودین در میان کشته شدگان باشند. این در حالیست که کشته شدن تعدادی از کارکنان سازمان ملل تایید شده است.

ساختمان سازمان ملل در هایئتی از جمله ساختمان هایی است که بر اثر این زلزله تخریب شده است.

دولت چین گفته است که هشت تن از نظامیان چینی عضو این نیرو زیر آوار مانده اند و از وضعیت ده نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

سازمان صلیب سرخ اعلام کرده است این زلزله بر زندگی ۳ میلیون نفر از مردم هائیتی به نوعی تاثیر گذاشته است. در همین حال گزارش ها از کشته شدن اسقف اعظم کلیسای کاتولیک شهر پورت او پرنس حکایت می کند.

ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، فرانسه، استرالیا و شمار دیگری از کشورهای جهان آمادگی خود را برای ارسال کمک های فوری به هائیتی اعلام داشته اند و کشور برزیل گفته است که به عنوان مرکزی برای هماهنگی این کمک ها عمل خواهد کرد.

به گزارش مرکز مراقبت های زمین شناسی ایالات متحده، این زلزله روز سه شنبه در ساعت چهار و پنجاه و سه دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (نه و پنجاه و سه دقیقه شب به وقت گرینویچ) به بزرگی هفت درجه در مقیاس ریشتر بخش هایی از کشور هائیتی را لرزاند و در پی آن، دو پس لرزه شدید نیز در این منطقه روی داد.

کانون این زمین لرزه در نقطه ای واقع در حدود پانزده کیلومتری جنوب غرب پورت او پرنس، پایتخت هائیئی گزارش شده و نماینده ایالات متحده در این کشور با توجه به میزان تلفات و دامنه خسارات، آن را واقعه ای "فاجعه بار" توصیف کرده است.

مقامات اردنی نیز از کشته شدن سه تن و زخمی شدن بیست و یک تن از صلحبانان اعزامی این کشور به هائیتی خبر داده اند و گزارش های دیگر از مفقود شدن دویست نفر از میهمانان هتل مونتانا، که بیشتر مورد استفاده بازدید کنندگان خارجی است، حکایت دارد.

تصاویری که تا کنون در دسترس شبکه های خبری قرار گرفته شمار قابل توجهی از زخمی های این زمین لرزه را نشان می دهد که با وانت های باربری به بیمارستان ها حمل می شوند در حالیکه به بسیاری از مراکز درمانی نیز خسارت وارد آمده است.

سرزمین بحران زده

کشور هائیتی بخش غربی جزیره هیسپانیولا واقع در دریای کارائیب را اشغال می کند و با کشور دومینیکن، در بخش شرقی این جزیره، همسایه است.

شبه جزیره هیسپانیولا از جمله نخستین مناطقی در "دنیای جدید" بود که توسط کاشفان اروپایی کشف شد و از قرن ۱۷ به بعد، ورود استعمارگران اروپایی و بردگان به این سرزمین آغاز شد و آن را به یک مستعمره متعلق به فرانسه تبدیل کرد.

تاریخ هائیتی با خشونت و نا آرامی همراه بوده است و شورش بردگان علیه اربابان سفیدپوست در اواخر قرن هجدهم سرانجام به پیروزی بردگان و اعلام استقلال این سرزمین منجر شد هرچند این واقعه به بحران های سیاسی در این سرزمین پایان نداد.

هائیتی از سال ۱۹۱۵ تا سال ۱۹۳۴ در اشغال ارتش آمریکا بود و پس از خروج آمریکاییان توسط دولت های ضعیف و عمدتا دست نشانده آمریکا اداره می شد.

در سال ۱۹۵۷، پزشکی به نام فرانسوا دووالیه – موسوم به پاپا دوک – به ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد که در سال ۱۹۶۴، خود را رئیس جمهوری مادام العمر اعلام داشت و تا زمان مرگ در سال ۱۹۷۱، در راس یک نظام دیکتاتوری بر این کشور حکومت کرد.

با مرگ پاپا دوک، پسرش ژان کلود دووالیه جانشین او شد و سیاست استبداد داخلی و انزوای بین المللی را تا وقوع شورش های عمومی سال ۱۹۸۶، و سقوط از قدرت ادامه داد.

سرنگونی حکومت دووالیه یک دوره هرج و مرج سیاسی را در پی آورد که با انتخاب ژان برتران آریستید به ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۰ نیز خاتمه نیافت.

در سال ۱۹۹۱، رای عدم اعتماد پارلمان هائیتی به کابینه و تلاش آقای آریستید برای حکومت فردی به یک بحران سیاسی و سرانجام، کودتای نظامی و فرار وی از کشور منجر شد.

ژان برتران آریستید در سال ۱۹۹۴ به کشور بازگشت و بار دیگر سمت ریاست جمهوری را در دست گرفت و تا سال ۱۹۹۶ در این سمت ماند اما به خاطر ممنوعیت قانون اساسی، امکان انتخاب مجدد او نبود.

وی بار دیگر در سال ۲۰۰۱ مقام ریاست جمهوری را در دست گرفت اما به دلیل شورش های سال ۲۰۰۴، توسط نیروهای آمریکایی از کشور خارج شد و این مقام به رنه پروال، از نزدیکان او محول شد و سازمان ملل به منظور حفظ امنیت داخلی، یک نیروی پاسدار صلح را در این کشور مستقر کرد.

جمهوری هائیتی حدود ۹ میلیون جمعیت دارد که بیش از نود درصد آنان از نژاد سیاه و بقیه سفید پوست و یا از نژاد مختلط و اکثرا مسیحی پیروی کلیسای کاتولیک هستند و زبان رسمی این کشور فرانسه و گویش بومی فرانسوی است.

از نظر اقتصادی، هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می شود و براساس تخمین های سازمان ملل، بیش از هشتاد درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند.