خبر ساختن برج دبی حال بسیاری از تورنتویی­ها را گرفت. بخصوص کسانی که نگران بهبود گردشگری در انتاریو هستند. تا به حال می توانستیم روی این حساب کنیم 

 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

خبر ساختن برج دبی حال بسیاری از تورنتویی­ها را گرفت. بخصوص کسانی که نگران بهبود گردشگری در انتاریو هستند. تا به حال می توانستیم روی این حساب کنیم که اگر گذار هیچ کسی هم به شهرمان نیافتد حداقل آن خوره­هایی که همیشه دنبال "ترین­ها" هستند، دیدار از بلندترین برج بدون تکیه­گاه دنیا (برج سی ان) را از دست نمی­دهند، اما با بالا رفتن برج خلیفه در دوبی همه رکوردها در زمینه "بلندترین"­ها فعلا تا مدت­ها تار و مار شد.

این است که صاحبان امور هم به فکر افتاده­اند و می­خواهند به سرعت نوایی به تورنتو بدهند. نتیجه اولین فکرهای بکر طرحی برای ساختن آکواریومی بزرگ درست زیر پای همان برج سی ان است. آکواریوم جدید که شرکت دولتی کانادا لندز (که صاحب برج سی ان و منطقه ۲ هکتاری اطراف آن است) هفته گذشته قراردادش را با شرکت معروف ریپلی بست، نزدیک ۱۴ هزار متر مربع مساحت خواهد داشت.

گوردون مک­ایوور رئیس شرکت دولتی کانادا لندز توضیح می­دهد که چنین آکواریومی بندر تورنتو را حسابی زنده می­کند و اولین جاذبه توریستی شهر پس از سال­ها خواهد بود.

شرکت ریپلی (که شاید آن ­را به خاطر برنامه تلویزیونی معروف "Believe-it-or-not" بشناسید) دو آکواریوم بزرگ در آمریکا را می چرخاند و خیلی هم هیجان­زده است که به تورنتو بیاید. تام اوبراین، نایب رئیس ارتباطات شرکت می­گوید: "جایش عالی است. درست وسط منطقه توریستی. مکان آکواریوم برای ما فوق­العاده است".

تنها نهاد دیگری که باید "بله" را بدهد تا طرح آکواریوم تورنتو آغاز شود، شورای شهر است. آقای اوبراین می­گوید خیالش "راحت" است که پروژه پیش می­رود و او به همراه آقای مک­ایوور پیش­بینی می­کنند که تا سه سال دیگر اولین فاز آکواریوم آغاز به کار می­کند. قرار است فاز اول در حدود ۹۰۰۰ متر مربع و فاز دوم در حدود ۵۰۰۰ متر مربع افتتاح شوند.

طرح پیشنهادی به دو شورای محلی تورنتو و ایست یورک (که در واقع کمیته­های دائم شورای شهر تورنتو هستند و تصمیم نهایی را نمی­گیرند) فرستاده شده. در این طرح آکواریوم قرار است درست کنار مرکز تجمعات مترو تورنتو (در غرب برج سی ان) باشد و در شرق برج هم مجموعه ۵۰۰۰ متر مربعی فروشگاه و رستوران افتتاح شود.