با استعفای جورج اسمیترمن از نمایندگی مجلس انتاریو و اعلام نامزدی اش برای شهرداری، کرسی مهم "تورنتوی مرکز" در مجلس استانی انتاریو خالی شد. دالتون مک­گینتی، 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

با استعفای جورج اسمیترمن از نمایندگی مجلس انتاریو و اعلام نامزدی اش برای شهرداری، کرسی مهم "تورنتوی مرکز" در مجلس استانی انتاریو خالی شد. دالتون مک­گینتی، نخست وزیر انتاریو، از اولین فرصت استفاده کرده و فراخوان به برگزاری انتخابات میان­دوره­ای در این حوزه داده است. جالب اینجاست که مک­گینتی از نظر قانونی مجبور به فراخواندن انتخابات به این سرعت نبود و وقت زیادی برای این کار داشت، اما در حالی که عوامل زیادی هست که می­تواند رای حزبش را در این انتخابات پایین بیاورد تصمیم گرفت یک­سره و به سرعت عازم صندوق­ها شود. انتخابات در ۴ فوریه برگزار خواهد شد.


 

انتخابات­ میان­دوره­ای معمولا نوعی رفراندوم برای احزاب حاکم دانسته می­شوند. مدتی قبل نامزد لیبرال­ها، اریک هاسکینز، در انتخابات میاندوره­ای در حوزه­ی سن پل (شمال غرب تورنتو) پیروز شد و علیرغم این­ که تنها ۲۵ درصد واجدان شرایط در آن انتخابات شرکت کردند، لیبرال­ها این را رای مثبت بخشی از تورنتو به مالیات هماهنگ خودشان دانستند. این دفعه جدال بزرگ­تری پیش روی لیبرال­ها است.

علاوه بر طرح آشکارا نامحبوب آن­ها برای هماهنگ کردن مالیات فروش، افتضاحات مالی مختلف و ۲۵ میلیارد دلار کسری بودجه (که مک­گینتی برای حذف آن صحبت از کارهایی مثل عدم پرداخت حقوق کارگران دولتی برای مدتی یا خصوصی­سازی دارایی­های دولت کرده است) نیز مطرح هستند و این­بار انتخابات در حوزه­ی بسیار بزرگ و تعیین­کننده­ای برگزار می­شود. نکته­ی جالب در مورد این حوزه تنوع و وسعت ساکنان آن است.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این حوزه زندگی می­کنند و این جمعیت شامل انواع و اقسام بسیاری است: از پولدارهای محله روزدیل تا بعضی از فقیرترین تورنتویی­ها در ریجنت پارک (قدیمی­ترین پروژه خانه­های دولتی در شهر) و البته سنت جیمزتاون، محله­ای از آپارتمان­های بلند و عظیم و یکی از متراکم­ترین گتوهای مهاجران در آمریکای شمالی (که در نتیجه از فقیر­ترین محلات شهر هم هست). حدود ۱۷ هزار نفر در ۱۹ برج آپارتمانی سنت جیمز تاون زندگی می­کنند و این آن­را متراکم­ترین محله کل کانادا می­سازد. بیش از ۶۵ درصد مردم این محله مهاجران تازه­وارد به کانادا هستند. حوزه انتخاباتی "تورنتوی مرکز" در ضمن شامل بزرگ­ترین جامعه­ی همجنس­گرایان کانادا و یکی از شهیرترین محلات هم­جنس گرایان در آمریکای شمالی (چرچگلن موری
و ولزلی) می­شود.

­­

رقبا

هفته گذشته هر چهار حزب اصلی نامزدهای خود را در این حوزه معرفی کردند.

پیش از این از زمان تشکیل حوزه در سال ۱۹۹۹ تا همین امروز، خود جرج اسمیترمن نماینده آن در مجلس بوده و در نقشه­های انتخاباتی قبلی نیز مردم این مناطق بیشتر نامزدهای لیبرال را انتخاب کرده­اند (به جز یک مورد در زمان مایک هریس که به محافظه­کاران رای دادند). در این انتخابات هم گرچه لیبرال­ها با بحران­های بسیاری روبرو هستند، اما شکست آن­ها در انتخابات کار راحتی نخواهد بود. بعضی از استراتژیست های درونی محافظه­کاران و ان.دی.پی در مصاحبه با شهروند اعتراف کردند که پیروزی حزب خود را بعید می­دانند.

حزب لیبرال برای جایگزینی اسمیترمن که یکی از ستاره­های حزب بود، گلن موری، شهردار سابق وینیپگ، را برگزیده که صحبت از نامزدی­اش برای شهرداری تورنتو هم می­رفت. موری نیز مثل اسمیترمن هم­جنس­گرا است و سابقه­اش در شهرداری یکی از بزرگ­ترین شهرهای کشور از او ناکتی کورومزد مهمی می­سازد که در صورت انتخاب حتما جایی در کابینه هم خواهد یافت.

روز چهارشنبه هنوز چند ساعت از اعلام برگزاری انتخابات نگذشته بود که جلسه برگزاری نامزد حوزه برای لیبرال­ها با حضور حدود ۳۰۰ تن برگزار شد و اعضای حزب در این حوزه، گلن موری را رسما انتخاب کردند. کسی در مقابل او نامزد نشده بود.

موری به حامیان لیبرال خود گفت:"ما حزب تکثر و برابری هستیم. ما روی مردم سرمایه­گذاری کرده و امید و فرصت را در مقابل کلبی مسلکی هوداک و هارپر و هریس ایجاد می­کنیم".

 

حزب نیودموکرات نیز یک­شنبه­ی هفته گذشته جلسه انتخاب نامزد را در مرکز تجمعات محلیِ خیابان چرچ با حضور بیش از ۲۰۰ نفر برگزار کرد و کتی کرو، فعال شناخته­شده بی­خانمان­ها، را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش­رو انتخاب کرد. انتخاب کتی کرو، که به عنوان پرستار خیابانی و فعال مسکن دولتی مشهور است، با استقبال بسیار اعضا و فعالان حزب روبرو شده است.

یوری یارین، دانشجوی دکترای دانشگاه یورک و از اعضای جوان ان.دی.پی، که به همراه چند نفر از فعالان به تازگی "باشگاه نیودموکرات هایپاملا تیلور جوان تورنتو" را بنیان گذاشته­اند در جلسه انتخاب نامزد شرکت کرد. یوری در مصاحبه با شهروند می­گوید: "کتی چهره الهام­بخشی است. او بسیار پرشور است و می­تواند سیاستش را به گونه­ای ابراز کند که ارتباطی صمیمی با مردم برقرار کند و دل آن­ها را به دست آورد". یوری اضافه می­کند: "او روی مسائل مهمی انگشت گذاشته است، خدمات درمانی، مسائل محیط زیستی (مثل کپنهاگ)، آموزش و پرورش، مسکن اجتماعی، بی­خانمان­ها و …".

آندریا هروات، رهبر حزب، نیز در جلسه حاضر بود و برای حاضران صحبت کرد. هروات گفت:"رای­دهندگان حوزه "تورنتوی مرکز" این امکان را دارند تا صدای جامعه خود را به کوئینزپارک بفرستند و پیامی قوی به دولت خودخواه و دور از واقعیتِ مک­گینتی بدهند".

حزب محافظه­کار پیشرو تصمیم گرفته مجددا پم تیلور را انتخاب کند، نامزدی که در انتخابات سال ۲۰۰۷ با اختلاف بسیار از اسمیترمن، دوم شد. پم تیلور کسب و کاردار است و سی سال است که در مور پارک، بخشی متمول از این حوزه، زندگی می­کند.

تیم هوداک، رهبر راست­گرای حزب، در جلسه انتخاب نامزد گفت:"من خوشحالم که نامزدی عالی مثل پملا تیلور نماینده حزب ما در تورنتاستفن پرمداسوی مرکز است. خانم تیلور مدافع اصول عمومی محافظه­کاران است و صدایی واقعی به مردمی می­دهد که پشت افزایش مالیات­ها، افتضاحات و اصراف های دالتون مک­گینتی فراموش شده­اند".

خود پملا تیلور در سخنانش گفت: "لیبرال­های مک­گینتی همچنان فکر می­کنند تورنتو برای آن­ها تضمین­شده است. مردم تورنتوی مرکز بیش از هر وقت دارند به افزایش مجدد مالیات­ها و مخارج و کسری بودجه توسط لیبرال­ها و مک­گینتی "نه" می­گویند. آن­ها حق دارند شاهد تغییر واقعی باشند".

حزب سبز انتاریو نیز که در تاریخ خود تا به حال پیروز هیچ کرسی در مجلس نشده در جلسه انتخاب نامزد خود استفان پرمداس را به عنوان نامزد در انتخابات پیش رو انتخاب کرد.

 

انتخابات میان­دوره­ای "تورنتوی مرکز" در ۴ فوریه برگزار می­شود و پیش از آن احزاب رقیب فرصت دارند مردمی را که معمولا کمتر در انتخابات میان­دوره­ای رای می­دهند از خانه پای صندوق­های رای بکشند. این فرصتی برای احزاب اپوزیسیون است که ادعای خود در مخالفت گسترده مردم با سیاست­ها و عملکرد اخیر حزب لیبرال را ثابت کنند.