پرسروصداترین، اگر نه مهمترین، این­ها عزل لیزا ریت، وزیر منابع طبیعی، و گماشتن او به سمت کم­اهمیت­تر وزارت کار است. لیزا در همین انتخابات اکتبر 

 

شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰

تغییرات در کابینه­ی هارپر


 استاکول دی هم جابجا شد

این فقط استان ما، انتاریو، نبود که هفته­ی گذشته شاهد تغییر کابینه­ی دولتش بود. استفن هارپر، نخست وزیر کشور، هفته­ی گذشته اعمال تغییراتی در کابینه­ی دولت فدرال را هم اعلام کرد. این تغییرات البته از اهمیت سیاسی چندانی برخوردار نیستند.

پرسروصداترین، اگر نه مهمترین، این­ها عزل لیزا ریت، وزیر منابع طبیعی، و گماشتن او به سمت کم­اهمیت­تر وزارت کار است. لیزا در همین انتخابات اکتبر ۲۰۰۸ به مجلس آمده بود و انتظار می­رفت از ستاره­های حزبش باشد، اما وقتی نواری از او توسط روزنامه­ی کرونیکل هرالدِ هالیفکس منتشر شد که در آن به انتقاد از وزرای همکارش و بعضی اظهارات جنجالی می­پرداخت، موضوع مقالات و پوشش­های خبری بسیاری شد که در نهایت به ضررش تمام شد. در عوض رزا آمبروز، وزیر کار، که او هم زمانی می­رفت تا از چهره­های خبرساز باشد، اما در سمت وزارت محیط زیست چندان ندرخشید عازم وزارت ساخت و ساز دولتی دولتی می­شود تا اقبال دیگری برای رشد داشته باشد. وزیر سابق ساخت و ساز دولتی، کریستین پارادیس، البته جای ریت را در وزارت منابع طبیعی می­گیرد. پارادیس در دوره آتی باید به مسائل بسیار حساسی همچون توسعه پروژه­های نفتی در آلبرتا و آینده انرژی اتمی در کانادا بپردازد.

مهمترین تغییر شاید جابجا کردن استاکول دی، وزیر تجارت بین­المللی و فرستادن او، که قبلا وزیر مالی آلبرتا بوده، به ریاست اداره خزانه­داری است. پیتر فان لوآن، وزیر امنیت عمومی، به وزارت تجارت بین­المللی فرستاده که برای او پایین آمدن محسوب می­شود.

با این حساب تنها ۱۲ نفر از کابینه­ی ۳۸ نفره با تغییرات مواجه شده­اند.

دو وزیر اصلی که زیر ضرب هستند (و بعضی می­گویند هارپر مجلس را تعطیل کرده تا آن­ها پاسخگو نباشند) جیم فلاهرتی، وزیر مالی، و پیتر مک­کی، وزیر دفاع، دست­نخورده باقی مانده­اند (گرچه مسئولیت شاهراه اقیانوس اطلس از دست مک­کی خارج شده و به دست کیت اشفیلد، وزیر جدید درآمدها، سپرده شده). همچنان سایر وزرای مهم، لورنس کنون، وزیر امور خارجه، جان برد، وزیر حمل و نقل یا تونی کلمنت، وزیر صنعت، تغییری در سمت­های خود نیافته­اند.

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، در واکنش به این تغییرات گفته است: "او می­تواند چهره­ها را اینطرف و آنطرف ببرد، اما همه می­دانند که این دولت هارپر است. این بازی یک­نفره است".