دولت انتاریو هفته گذشته حرکت دیگری برای مقابله با این روند انجام داد. طبق قانون جدیدی که پاییز ۲۰۱۱ آغاز می­شود فروش شکلات، آدامس، شیرینی

 

شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰


 

این­که کودکان انتاریو کمی زیادی تپل شده­اند و مشکل چاقی و چاقی مفرط کودکان از مسائل اصلی استان ما است دیگر بر کسی پوشیده نیست. این واقعیت توسط تحقیقات متعددی ثابت شده است.

دولت انتاریو هفته گذشته حرکت دیگری برای مقابله با این روند انجام داد. طبق قانون جدیدی که پاییز ۲۰۱۱ آغاز می­شود فروش شکلات، آدامس، شیرینی، شکلات­های مخصوص انرژی، نوشابه­های گازدار و بسیاری تنقلات دیگر در مدارس ممنوع می­شود.

قوانین جدید، که روز جمعه به هیئت­های اداره مدارس در سراسر انتاریو فرستاده شد، غذاهایی را نشانه رفته است که سطح بالای شکر، چربی یا سدیوم دارند. بسیاری از غذاهای محبوب از بستنی تا "فیش اند چیپز" (غذای انگلیسی شامل ماهی و سیب­زمینی سرخ­کرده) و از نوشیدنی­های انرژی­زا تا نوشابه­های معمولی همه و همه جمع می­شوند. البته ۲۰ درصد غذاهای موجود همچنان غذاهای مشابهی خواهد بود که کمتر مضر هستند مثل نان غنی­شده، پنیر سبک و نوشابه­های رژیمی بدون کافئین. اما ۸۰ درصد منوی مدارس قرار است به غذاهای حسابی سالمی اختصاص داده شود که زیر ۱۰ گرم چربی و ۴۸۰ میلی­گرم سدیوم دارند از پیتزای سبوس­دار تا انواع چیپس­های کم­چربی و حتی شاید همبرگرهای کم چربی.

کاتلین وین، وزیر آموزش و پرورش، در دفاع از قوانین جدید می­گوید: "واقعیت اینجاست که با توجه به نگرانی­ها در مورد چاقی مفرط کودکان باید سالم­ترین محیط ممکن را ایجاد کنیم". هدف از این سیاست­ها کاهش مخاطرات بیماری­های قلبی، دیابت نوع دوم و بعضی انواع سرطان است.

مدارس البته ۱۰ روز سال فرصت خواهند داشت تا به رسم قدیمی، کیک و شیرینی و پیتزا بفروشند تا برای مقاصد مختلف کمک مالی جمع­آوری کنند.

این قانون در ادامه اقدامات وزارت آموزش و پرورش دولت لیبرال است که در سال ۲۰۰۴ هم غذاهای سریع را از ماشین­های خودکار مدارس ابتدایی ممنوع کرده بود و در سال ۲۰۰۸ غذاهایی حاوی چربی­های بد را در دبیرستان­ها ممنوع کرد.