ما اهالی سینمای ایران که به دلیل فشارهای امنیتی حتی نمی­توانیم امضای خود را زیر این نامه بگذاریم، از همه­ی دعوت­شدگان به جشنواره­ی فیلم فجر امسال 

 

ما اهالی سینمای ایران که به دلیل فشارهای امنیتی حتی نمی­توانیم امضای خود را زیر این نامه بگذاریم، از همه­ی دعوت­شدگان به جشنواره­ی فیلم فجر امسال (۵ تا ۱۵ بهمن­ماه ۱۳۸۸- تهران) انتظار داریم از حضور در این جشنواره­ خودداری کنند.

جشنواره­ی دولتی فیلم فجر در حالی برگزار می­شود که فشارهای حکومت ایران علیه مردم و جامعه­ی هنری به اوج خود رسیده است. تعدادی از سینماگران ایرانی به زندان افتاده­اند و برخی ممنوع­الخروج، عده­ای تهدید و تعدادی نیز مجبور به ترک وطن شده­اند. با این حال بسیاری از سینماگران با تحریم جشنواره­ی فجر اعتراض خود را به رفتار خشونت­آمیز دولت با مردم اعلام کرده­اند. هرچند که عده­ای از سینماگران معترض نیز بر خلاف میل خود مجبور به نمایش فیلم­هایشان در این جشنواره شده­اند.

همان­طور که می­دانید، بسیاری از خبرنگاران و نمایندگان رسانه­های خارجی از ایران اخراج و محدودیت رسانه­ای وسیعی ایجاد شده تا اخبار اعتراضات مردمی  به بیرون از ایران منعکس نشود. این در حالی است که برگزارکنندگان با تغییر زمان برگزاری جشنواره سعی بر آن دارند که میهمانان خارجی شاهد اعتراضات مردمی که در سالگرد انقلاب ایران اتفاق خواهد افتاد، نباشند.

همکاران عزیز؛

هر چند مشتاق پذیرایی از شما در کشورمان هستیم، اما اعلام می­کنیم اکنون پذیرش دعوت دولت ایران از سوی شما و حضور در جشنواره­ی فجر، حمایت از برگزارکنندگان و تایید دولتی است که مردمش عزادار کشته­شدگان سرکوب­ها و چشم­انتظار زندانیان و گم­شدگان خود هستند. حضور شما در جشنواره­ی فجر امسال، نادیده گرفتن مبارزات حق­طلبانه­ی مردم مظلوم ایران خواهد بود.

ما سینماگران ایران آرزو می­کنیم در آینده­ای نه چندان دور، میزبان شما در جشنواره­ای مورد قبول ملت ایران باشیم.

با احترام و درود

۲۵ دی­ماه ۱۳۸۸