کمیته انضباطی دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته گذشته، دست‌کم ۲۰ دانشجو را احضار و تهدید به دستگیری توسط وزارت اطلاعات کرده است. دست‌کم ۱۳ دانشجوی 

 

شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰


 

کمیته انضباطی دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته گذشته، دست‌کم ۲۰ دانشجو را احضار و تهدید به دستگیری توسط وزارت اطلاعات کرده است. دست‌کم ۱۳ دانشجوی علم و صنعت تهران نیز حکم ۲ ترم تعلیق از تحصیل دریافت کرده‌اند. ۱۸ دانشجوی دانشگاه آزاد دزفول و ۱۵ فعال دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد، با محرومیت از تحصیل یا تبعید  روبرو شده‌اند.

 به دستور رییس دانشگاه امیرکبیر، بیش از ۹۰۰۰ نمره صفر در کارنامه آموزشی دانشجویانی ثبت شده که امتحانات ترمبهاره را در میدان هفت تیر در 22 خرداد برای جنبش زنان دستگیر می کنند ولی دوستش سعی دارد که نگذارد بهاره را ببرند
را در همبستگی با همکلاسی‌های زندانی خود، تحریم کرده بودند. چهار تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زندان‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. کامران دانشجو، وزیر علوم، در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها به خبرنگاران گفت که در میان دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر، بین ۵ تا ۱۰ درصد دانشجو هستند.


 

امین احمدیان، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت و فعال پیشین دانشجویی، در گفت‌وگو با دویچه وله، شرایط کنونی دانشگاه‌ها را بی‌سابقه توصیف کرده و کیفیت و کمیت احضارها، تهدیدها و بازداشت‌ها را با هیچ دوره‌ای پس از انقلاب قابل مقایسه نمی‌داند. وی تعطیلی کلاس‌ها را نیز در نهایت به سود حاکمیت می‌داند. او می گوید: تحریم امتحانات در دانشگاه‌های تهران یا شریف یا امیرکبیر بیشتر است، زیرا دستگیری‌ها در میان دانشجویان این مراکز بیشتر بوده است. بچه‌ها می‌بینند که همکلاسی‌هایشان زندان هستند و شایع است که به آنها اتهام محاربه یا ارتباط با سازمان‌های تروریستی و جاسوسی را زده‌اند. کاری از دست آنها بر نمی‌آید، مگر اینکه در امتحان‌ها شرکت نکنند و منتظر دوستان‌شان شوند. اما این واکنش در نهایت به نفع دانشجویان نیست. در شرایط کنونی ایران، دانشگاه‌ها از معدود مراکزی هستند که حاکمیت هنوز نتوانسته بر آنها کاملا مسلط شود. در نتیجه حاکمیت از تعطیلی دانشگاه‌ها و سوت و کوری آن‌ها استقبال می‌کند. دانشجویان بر این واقف‌اند و سعی دارند این محیط را پویا نگاه‌دارند.

دفتر تحکیم هم به نوبه خود زیر فشار بوده و ۴ نفر از اعضای مرکزی آن در زندان هستند. آقایان مهدی عربشاهی، میلاد اسدی، مرتضی سمیاری و خانم بهاره هدایت در زندان هستند. ما هیچ خبری از آنها نداریم. نه خانواده‌ها و نه وکلای آنها تاکنون موفق نشده‌اند از اتهام یا مکان نگهداری آنها مطلع شوند.

امین احمدیان در مورد تماس همسرش بهاره هدایت از زندان گفت: غیر از یک تماس تلفنی که به نیم دقیقه نکشید و از نگهداری خود در ۲۰۹ اوین خبر داد، خبری نداشته‌ایم. این پنجمین مرتبه از سال ۸۵ است که خانم هدایت دستگیر می‌شود. هرچه به دادسرا مراجعه کرده‌ایم، جوابی نمی‌د‌هند. از وضع سلامتی دستگیرشده‌ها خبر نداریم و به ما گفته‌اند که آنها ممنوع‌الملاقات هستند. با اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت هم برخوردهای شدیدی شده و چند نفر از آنها به دلیل تعلیق‌ها و محرومیت‌های پیوسته، مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.