فرار خاوری مدیرعامل بانک ملی به کانادا

 ایلنا: سیدمحمد جهرمی ‌با انتشار بیانیه‌ای به تشریح چرائی عدم استعفای خود پس از کشف اختلاس بزرگ پرداخت.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است: حق این بود که بنده پس از کشف این فساد بزرگ در شبکه بانکی که منشأ آن از سال ۱۳۸۸- قبل از حضور بنده در بانک صادرات ایران‌ با تبانی یک رئیس شعبه و مالک یک کارخانه شروع شده بود، از مردم عزیز عذرخواهی می‌‌نمودم و استعفا می‌‌دادم؛ اما دلایل زیر سبب انجام نشدن آن شد.

باید بگویم علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده توسط اینجانب و تماس با وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای دستگیری متهمان اصلی، کسانی‌که پشتیبان اصلی این فساد بودند، موضوع را به نحوی در رسانه‌ها مطرح کردندکه گویی تمام اتهام‌‌ها و تقصیر‌ها متوجه بانک صادرات ایران و مدیر عامل آن بوده است. این افراد درصدد بودند با فرافکنی، گناهان خود را پنهان نموده و آدرس غلط به مردم بدهند. ازاین‌رو، مجبور شدم مصاحبه نمایم و برخی از ابعاد گستردۀ این فساد را در بخش‌های بانکی و مسئولان اجرایی برای مردم بازگو کنم و با پیگیری‌های جدی‌تری از گذشته، به دنبال عوامل اصلی این فساد در بانک مرکزی و بدنه دولت و شبکه بانکی باشم اما این مصاحبه برای این عوامل گران تمام شد.

امروز هم با کنارگذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می‌‌دهند زیرا با فرار آقای خاوری (مدیر عامل بانک ملی) به کانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست‌پاچگی شده‌اند. آقای خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در این پرونده و پرونده‌های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده‌‌ها و عوامل پشت پرده آن­‌ها می‌­داد به کانادا گریخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار، که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده­‌تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری­کننده و شکایت­کننده اصلی این پرونده برخورد نمودند.

اکنون مسئولانی که اقدام به واگذاری زمین‌های بسیار ارزان به آقای مه­آفرید، امیرخسروی و گروه امیرمنصور آریا کرده‌اند و برای دادن مجوز تاسیس بانک به این گروه و واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور بدون مناقصه به آن­‌ها پیگیر بوده­اند، باید پاسخگوی مردم و قوه قضائیه باشند.

آن‌هایی که آقای خاوری مدیر عامل بانک ملی را که از اول، خود و خانواده­اش مقیم کانادا بودند و با داشتن اقامت در کانادا به نظر نمی‌رسد هیچ تعهدی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، انتخاب نمودند، اکنون باید پاسخگوی این فساد مالی توسط این نوع افراد باشند.

 

بازداشت بیش از شصت فعال آذربایجانی در مراسم تشییع جنازه

 آداپ: بیش از شصت فعال آذربایجانی در حین مراسم تشییع جنازه ابراهیم جعفرزاده و مینا کهربایی در خوی دستگیر شدند.

به گزارش آداپ ماموران امنیتی روز سه شنبه ۵ مهر ۹۰ با حمله به شرکت کنندگان مراسم تشییع جنازه ابراهیم جعفرزاده و همسرش مینا کهربایی -که هردو از فعالان شناخته شده آذربایجانی بودند ـ و فرزندشان آیلا که همگی روز گذشته در جریان تصادفی مشکوک در سه راهی خوی کشته شده بودند عده از شرکت کنندگان را بازداشت کردند.

شرکت کنندگان در مراسم با سردادن شعار “آذربایجان باشین وار اولسون”(آذربایجان تسلیت) اقدام به تشییع جنازه جعفرزاده و کهربایی و فرزندشان از مقابل بیمارستان قمر بنی هاشم خوی تا میدان بسیج این شهر کردند و پس از آنکه اجساد را سوار آمبولانس کردند تا به روستای محل تولد جعفرزاده منتقل شود در مسیر بازگشت مورد حمله نیروی انتظامی قرار گرفتند که در نتیجه یک اتوبوس و دو ماشین سواری به همراه سرنشینانش و همچنین عده ای دیگر بازداشت شدند.

منابع آداپ گزارش می دهند بیش از شصت تن در جریان این واقعه بازداشت شده اند. از محل بازداشت و اتهامات این افراد اطلاعی در دست نیست و هیچ کدام از بازداشت شدگان تاکنون تماسی با خانواده نداشته اند.

ابراهیم جعفرزاده زندانی سیاسی سابق است که پس از شرکت در تجمع روز جهانی زبان مادری در اسفند ۸۵ بازداشت و یکسال در زندان خوی به سر برده بود. وی همچنین دبیر سابق سازمان غیر دولتی اورین خوی بود. مینا کهربایی همسر وی نیز از فعالان دانشجویی آذربایجانی در زنجان بود و در فاصله سالهای ۸۱ تا ۸۵ مدیر مسئولی نشریه دانشجویی شهریار و دبیری کانون شهریار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان را بر عهده داشت.

جعفرزاده،کهربایی و فرزندشان آیلا بامداد روز دوشنبه ۴ مهر ۹۰ پس از شرکت در مراسم عروسی در شبستر، عازم خوی بودند که در حادثه رانندگی جان باختند.

 

جوانان ایرانی در جستجوی تحصیل در خارج کشور

 

مهر ـ بیش از یک هزار جوان ایرانی که نیمی از آنها در سن ۲۲ تا ۲۳ سالگی قرار دارند در ۸۰ روز نخست امسال برای تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با هزینه شخصی از کشور خارج شدند که سه کشور مقصد حدود ۶۰ درصد این جوانان ایرانی بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، آمار کنکور کارشناسی‌ ارشد نشان می‌دهد که بیش از ۹۰۰ هزار نفر داوطلب ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور وجود دارد. این درحالیست که ظرفیت کل آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد نزدیک ۹۰ هزار نفر است، یعنی کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های داخل کشور پذیرش می‌شوند.

در تشریح میزان پذیرش داوطلبان ورود به مقطع دکتری نیز همین بس که ۱۲۷ هزار نفر داوطلب اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری بودند که از میان آنها ۵ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرش می‌شوند.

داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، آلمان، مالزی و ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و حدود ۲۵ درصد آنها موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشورها شده‌اند یعنی هزینه تحصیل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود.