شماره‌ی ۲۴ و ۲۵ فصلنامه‌ی باران با طراحی جهانگیر سروری، و عکس روی جلدی از هرتا مولر، ویژه نقد و پژوهش ادبی منتشر شد.

شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰


شماره‌ی ۲۴ و ۲۵ فصلنامه‌ی باران با طراحی جهانگیر سروری، و عکس روی جلدی از هرتا مولر، ویژه نقد و پژوهش ادبی منتشر شد.

این شماره اگرچه به نقد ادبی می‌پردازد، اما در بخش «خارج از متن»، چهار فعال حقوق زنان، نوشین احمدی خراسانی، جلوه جواهری، منصوره شجاعی و محبوبه عباسقلی‌زاده در گفت‌وگو با مسعود مافان به جنبش زنان در ایران پرداخته‌اند.

این شماره از فصلنامه باران را بهروز شیدا، منتقد و پژوهشگر ادبی مقیم استکهلم، سردبیری کرده است. در بخش «از چشم منتقدان، مقالاتی منتشر شده است از سعید هنرمند (قدرت گفتمان و نگاه فوکو به آن)، علی نگهبان (فروبستگی‌ها و گشودگی‌ها در نقد ادبی معاصر)، امین قضایی (زمان آیینی، زمان روایی، زمان تاریخی)، اسد سیف (نگاهی کوتاه به ادبیات سرگرمی و نقد و بررسی آن)، علی صیامی (برداشتی از داستان دگرگشت از فرانتس کافکا)، مهدی استعدادی شاد (تاریکخانه‌ی امروزی)، شکوفه تقی (حرم پادشاه یا بهشت خدا)، امید حبیبی‌نیا (مفهوم سلطه‌ی ارتباطات در انگاره‌های بودریار)، رضا اغنمی (نگاهی به کلاغ و گل سرخ، خاطرات زندان مهدی اصلانی)، و بهروز شیدا (از قاره‌های وجود تا اصلاع اثر).
در بخش «از گفت‌وگوها»، سه گفت‌وگو از حسن زرهی (گفت وگو با رضا براهنی)، نازنین پایدار (گفت وگو با پیمان وهاب‌زاده) و شاهرخ تندروصالح (گفت‌وگو با مهدی استعدادی‌شاد) منتشر شده است.


 

بخش «از چشم شاعران» سروده‌هایی را از آزیتا قهرمان، نانام، آزاده طاهایی، علیرضا زرین، سهراب رحیمی، شهریار دادور، اکبر ذوالقرنین و بافه جافری؛ و بخش «از چشم داستان‌نویسان» داستان‌هایی از قلی خیاط، محسن حسام، حسین نوش‌آذر و خسرو دوامی در برگرفته است.

«از چشم داستان‌نویسان» عنوان بخش دیگری از این فصلنامه است که در آن گفت‌وگویی با جان بنویل بلیندا مک کئون (ترجمه‌ی علی لاله‌جینی)، نگاهی به رمان فقرای لوژ (ترجمه‌ی آذر محلوجیان) و گفت و گوی بورخس و ساباتو (ترجمه‌ی محمد ربوبی) آمده است.

«نگو کثافت بنویس» عنوان مقاله‌ای است از شهریار مندنی‌پور که در بخش «موضوع نقد» آمده است.

در این شماره رباب محب نیز در مقاله‌ای به نام «هرتا مولر در گذشته‌های خود سیر می‌کند» به نوبل ادبیات سال ۲۰۰۹ پرداخته است.

با اشتراک فصلنامه‌ی باران ضمن حمایت از انتشار این فصلنامه، هر شماره تازه را در منزل خود دریافت کنید. باران را از کتاب‌فروشی‌های محل سکونت خود و یا از طریق نشر باران تهیه کنید.