پژوهشگران دانشگاه مریلند گزارش کرده اند که هیچ چیز مهمتر از موسیقی خوب نمی تواند در سلامتی قلب و عروق موثر باشد. همانطوری که جسم انسان به غذا نیاز دارد، روح انسان نیز محتاج غذاست که موسیقی یکی از آنهاست. عقیده بر این است که دعا و مناجات و نیایش (در هر دین و باوری) قسمت اعظم غذای روح را تامین می کند. اخیرا در بسیاری از بیمارستانهای آمریکای شمالی این گونه درمان را به بیماران توصیه می کنند. در بعضی از کشورهای دنیا بیماران هر روز صبح با نوای خوش دعا و مناجات روز خود را شروع می کنند و نوعی موسیقی بسیار دلنواز و آرام بخش بقیه ساعات روز آنها را پر می کند.

اثر موسیقی بر روی نوزادان و کودکان نیز به دقت بررسی و تحقیق شده و نشانگر آن است که کودکانی که از بدو تولد موسیقی گوش می دهند، آرام تر، مهربان تر و آسانتر هستند.

دانشمندان دانشگاه مریلند که از سردمداران بیماریهای قلب و عروق هستند و نتایج بررسی های علمی خود را در مورد موسیقی و سلامتی روح و جسم، مخصوص قلب و عروق در کنفرانس سالیانه انجمن متخصصان قلب امریکا ارائه دادند، معتقدند که موسیقی خوب و مناسب نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی بدن دارد. موسیقی در تنظیم تپش قلب و کنترل فشار خون موثر است. مخصوصاً اگر موسیقی با دعا و مناجات و نیایش همراه باشد. این دسته از پژوهشگران طی بررسی علمی جالب ولی پیچیده فشار خون و چگونگی عکس العمل بافت های داخل عروق را در موقع شنیدن موسیقی سنجیده اند و معلوم ساخته اند که موسیقی اثری مطلوب و فوری بر روی قلب و عروق دارد و نوعی آرامش به آن می دهد که نمی توان نظیر آن را با دارو تدارک دید. متاسفانه این عکس العمل و نتایج بر روی افرادی که به بیماری قلبی دچار هستند و یا سیگار می کشند، زیاد چشمگیر نیست، چون عروق افراد مورد بحث صدمه دیده اند و نمی توانند به اندازه افراد سالم و غیر سیگاری از فوائد موسیقی در سلامتی قلب و عروق بهره گیرند.

به طور کلی پژوهشگران این پروژه نتیجه گیری کرده اند که افراد سالم و بیمار می توانند با شنیدن موسیقی خوب و آرامبخش سبب آرامش جسم و جان خود شده و از زندگی لذت ببرند.

 

 

 

اخبار کوتاه پزشکی

 

ـ کیفیت عروق کودکان چاق مانند کیفیت عروق افراد سالمند است. این گزارشی است که پژوهشگران آمریکایی به چاپ رسانده اند و معتقدند که پیری زودرس بافت های قلب و عروق کودکان چاق به خاطر روش زندگی ناسالم آنها بوده، زیرا این دسته از کودکان به پرخوری عادت دارند و فعالیت بدنی ندارند. خطر مرگ زودرس کودکان چاق به همین علت بالاتر است.

ـ املاح و ویتامین های مصنوعی از بروز و پیشرفت سرطان سینه جلوگیری نمی کند. این خبر تازگی ندارد زیرا در چند سال گذشته بارها دانشمندان طی بررسی های علمی ثابت کرده اند که خوردن املاح و ویتامین های مصنوعی نه تنها از بروز بیماریهای مزمنی مانند بیماریهای قلب و عروق و سرطان و غیره جلوگیری نمیکند، بلکه در بعضی موارد مزید بر علت خواهد بود. وقتی کسی با اتکا به املاح و ویتامین های مصنوعی، رژیم غذایی سالمی ندارد، مسلما دستخوش ناهنجاریهایی خواهد شد.

ـ کمبود درازمدت پتاسیم رژیم غذایی باعث بالا رفتن فشار خون می شود. در یک بررسی علمی بر روی ۳۳۰۰ نفر و آزمایش ادرار آنها و با مقایسه آن با جزییات رژیم غذایی معلوم گردیده که رژیم غذایی حاوی سدیم زیاد و پتاسیم کم باعث بروز و پیشرفت فشار خون بالا می گردد. اکثر میوه جات مخصوصا موز و بسیاری از سبزیجات مانند شلغم حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند.

 

بهتر است باور کنید

 

می گویند انواع توت(Berries)مخصوصا توت های پر رنگ و خوش رنگ که حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید (نوعی آنتی اکسیدان قوی) هستند، قادرند میزان اسیدهای چرب و ضروری را در بدن افزایش دهند و در نتیجه ورم و التهاب بافت های بدن مانند درد و ورم مفاصل را با قدرتی غیرقابل تصور کاهش دهند و در تخفیف درد ماهیچه ها و مفاصل نقشی مهم داشته باشند.