دیگر چیزی به آغاز المپیک زمستانی ۲۰۱۰ که در ونکوور برگزار می­شود نمانده و از این هفته باید منتظر انواع اخبار از برگزاری این بازی­ها باشید

 

شهروند ۱۲۶۶ – پنجشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰


 المپیک زمستانی نزدیک است

دیگر چیزی به آغاز المپیک زمستانی ۲۰۱۰ که در ونکوور برگزار می­شود نمانده و از این هفته باید منتظر انواع اخبار از برگزاری این بازی­ها باشید. شهروند در طول بازی­ها نیز در کنار شما خواهد بود و آخرین اخبار را از غرب به دستتان می رساند.

اوباما و مشهورها نمی­آیند

اگر خیال کرده بودید قرار است مراسم افتتاحیه المپیک ونکوور پر از چهره­های خیلی مشهور باشد زیادی به دلتان صابون نزنید.

اول از همه باراک اوباما، رئیس­جمهور آمریکا، حاضر نخواهد بود و نایبش، جو بایدن، را می­فرستد. گرچه شاید در طول بازی­ها برای تماشای یکی از ورزشکاران رده اول آمریکا (احتمالا در پاتیناژ) بیاید.

حتی گوردون براون، نخست­وزیر بریتانیا، یا سیلویو برلوسکونی، نخست­وزیر ایتالیا هم نمی­آیند و در عوض وزرای ورزش دولت خود را فرستاده­اند.

در عوض روس­ها، که حسابی اهل ورزش و سوء استفاده از ورزش برای پوشاندن بعضی کارها هستند، حسابی مجهز می آیند. قرار است هم رئیس­جمهور، مدودف، و هم معاونش، دیمیتری کوزاک، بیایند و هم نخست­وزیر، ولادیمیر پوتین.

طالب نورمحمد، نایب رئیس کمیته برگزاری بازی­ها، گفته حدود ۲۵ تا ۳۰ رئیس دولت می­آیند و آن­ها هم بیشتر پادشاه و ملکه­های کشورهای یخ­زده­ی اسکاندیناوی و امثالهم هستند و خلاصه خیلی خبری از آدم معروف­ها نیست.

برف مصنوعی

تصویر کانادا در نزد جهانیان کشوری است همیشه پر از برف و خیلی از ما که زمستان­های این کشور را از سر گذرانده­ایم خوب می­دانیم این تصورها خیلی هم غلط نیست. اما برف، بخصوص در بریتیش کلمبیا، همیشه هم به این راحتی­ها نمی­آید و این بار نگرانی مقامات بازی­ها از کمبود برف باعث شده کامیون کامیون برف مصنوعی به بازی­ها بیاورند. این برف­ها را قرار است برای اسکی آزاد و اسنوبوردینگ پای کوه سیپرس در شمال ونکوور بریزند. کمیته برگزاری بازی­ها می­گوید پیش­بینی آب و هوا نشان داده قرار نیست پیش از آغاز بازی­ها در ۱۲ فوریه برف بیشتری بیاید و آن­ها هم به برف مصنوعی و برف انباشت­شده از جاهای دیگر روی آورده­اند.

پیتر جاج، رئیس انجمن اسکی آزاد کانادا، می­گوید این وضع تاثیر چندانی بر کیفیت بازی­ها نمی­گذارد، اما در بعضی رشته­ها می­تواند باعث آسان­تر شدن رقابت­ها شود.

اعتراضات بالا می­گیرند

طبیعی است که بازی­های المپیک باعث اعتراضات بسیاری هم بشوند. معترضان از تمام جهان و بخصوص از آمریکا به ونکوور می­آیند تا اعتراضاتی بر سر مسائل مختلف به راه بیاندازند از جمله این واقعیت که بازی­ها در زمین­های بومیان برگزار می­شود، سودآوری عظیم شرکت­ها که بسیاری از آن به مردم نمی­رسد و غیره.

موضوع دیگری هم که باعث اعتراض­ها شده خود برخورد دولت به اعتراضات است. گروه­های آزادی­های مدنی به این اشاره می­کنند که پلیس و دولت بدجوری به جان معترضان احتمالی افتاده­اند و حقوق و آزادی­های مدنی را زیر سئوال می­برند.