آیا دوست ندارید فرزندتان بتواند شش هفته از دوران آموزشی­اش را در مجلس انتاریو بگذارند و در حین آموزش از نزدیک با قلب دموکراسی پارلمانی استان 

 

شهروند ۱۲۶۶ – پنجشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰


 

فرصتی استثنایی برای بچه­های کلاس ۷ و ۸


 

شاید با خواندن این تیتر فکر کردید شهروند فرمولی جادویی پیدا کرده که مطمئن شوید بچه­هایتان روزی نماینده­ی مجلس بشوند. در اینصورت باید بگوییم خیر اینگونه نیست!

اما آیا دوست ندارید فرزندتان بتواند شش هفته از دوران آموزشی­اش را در مجلس انتاریو بگذارند و در حین آموزش از نزدیک با قلب دموکراسی پارلمانی استان ما آشنا شود؟

این فرصتی است که برنامه­ای به نام "پیچ" (Page Program) در اختیار دانش­آموزان می­گذارد. در این برنامه دانش آموزان از کلاس­های ۷ و ۸ ابتدایی شش هفته از مدرسه مرخصی می­گیرند و در سمت­های مختلف در کوئینز پارک کار می­کنند و با سیاستمداران و مقامات دولتی آشنا می شوند و در عین حال می­آموزند که قوانین چگونه تصویب می­شوند و دولت انتاریو چگونه کار می­کند. آیا آموزشی بهتر از این هم پیدا می­شود؟

دکتر رضا مریدی، نماینده ریچموند هیل در کوئینزپارک که اولین ایرانی عضو مجالس استانی کانادا است، در مصاحبه با شهروند می­گوید:"من وقتی می­بینم بچه­ها از ملیت­های مختلف می­آیند و ایرانی­ها نیستند دلم خیلی می­گیرد. با خود گفتم شاید خانواده­های ایرانی از این برنامه آگاه نیستند".

دکتر مریدی ادامه می­دهد:"این برنامه خیلی خوبی برای بچه­ها است که می­آیند و در سالن پارلمان کار می­کنند. یادداشتی را از این نماینده به آن نماینده می­دهند و از این قبیل کارها. اصل مطلب البته این است که با سیستم پارلمانی کانادا و سیستم دموکراتیکی که در کانادا داریم آشنا می­شوند و این­را به دوستان و رفقایشان و خانواده­هایشان منتقل می کنند و از این طریق به نحو غیرمستقیمی در استقرار دموکراسی در این مملکت سهیم می­شوند".

مشخص است که این برنامه می­تواند فواید بسیاری برای نوجوان­ها  داشته باشد. دکتر مریدی می­گوید: "این تجربه بزرگی برای آن­ها است که در این سن نخست وزیر، وزرا، رئیس پارلمان و نمایندگان را از نزدیک دیدار کنند. مسلما این تجربه کاری بسیار خوبی است و در روحیه آن­ها تاثیر خوبی می­گذارد".

نکته­ی مسلمی که دکتر مریدی هم به آن اشاره می­کند نقشی است که این برنامه می­تواند در معرفی سیستم دموکراتیک انتاریو به جوامع مهاجر داشته باشد. بخصوص برای خانواده­هایی که مهاجر نسل اولی هستند حضور کودکانشان در مجلس می­تواند راه غیرمستقیم خوبی برای بیشتر دانستن در مورد نظام دموکراتیک کشور باشد.

دکتر مریدی از این می­گوید که خود چطور هر روز صبح که سر کار می رود از سهیم بودن در این روند دموکراتیک احساس خوبی دارد. او می گوید: "فکر کنید ما روزی یک ساعت و نیم وقت داریم برای این­که احزاب مخالف از دولت سئوال کنند و نخست­وزیر و وزرا باید پاسخگو باشند. سئوال­ها هم که از قبل آماده نیست و دولت همیشه باید حاضرجواب و پاسخگو باشد. این نقش بی نظیری بازی می­کند. در این فرصت می­خواهم به نقش مطبوعات هم اشاره کنم که رکن چهارم دموکراسی هستند. مطبوعات و رسانه­هایی مثل شما نقش بی نظیری دارند چون صدای بخش­های مختلف مردم را منعکس می­کنند و به گوش دولت و نمایندگان هم می­رسانند".

دکتر مریدی از همه خانواده­های ایرانی دعوت می­کند که از این فرصت استثنایی استفاده کنند و بچه­هایشان را برای آشنایی از نزدیک با مجلس، به کوئینز پارک بفرستند.


 

چگونه اقدام کنیم؟

اگر فرزندتان کلاس ۷ و ۸ را می­گذراند و نمره­هایش ۸۰ درصد به بالا است، می­تواند در این برنامه شرکت کند. البته در هر دوره صدها نفر اقدام می­کنند و کسانی انتخاب می­شوند که در فعالیت­های فوق درسی بیرون و درون مدرسه نقش داشته باشند و علاقه­ای به مسائل روز هم نشان دهند. لازم نیست نگران شش هفته غیبت از برنامه­ی معمول مدرسه هم باشید چون بچه­ها در عین حال درس علوم اجتماعی، هنر و ریاضی دریافت می کنند و این تازه نکته بسیار مثبتی در کارنامه آن­ها است.

دانش­آموزان علاقمند باید تقاضای دریافت پکیج اطلاعاتی را انجام دهند که در آن گفته شده چطور اقدام کنید. برای تقاضا با شماره تلفن ۴۱۶۳۲۵۷۴۵۷ یا ایمیل page.program@ontla.ola.org و یا آدرس:

 rm 191, legislative building, Queen’s Park,

 Toronto, M7a 1a2

تماس بگیرید و نام و نام خانوادگی، آدرس کامل خانه، شماره تلفن و نمره کنونی درسی خود را ذکر کنید. سپس بسته­ای برای شما ارسال می­شود که می­توانید با آن اقدام کنید.

دانش­آموزان در دو نوبت مورد بررسی قرار می­گیرند یکی ماه ژانویه برای نوبت بهار مجلس و یکی در ماه جولای برای نوبت پاییز مجلس.