شنبه ۲۳ ژانویه، ایرانیان در سالروز تولد ندا آقاسلطان، زن جوانی که تصویر جان باختنش میلیون ها نفر را متوجه جنبش حق طلبانه ی مردم ایران کرد، جمع شدند

شهروند ۱۲۶۶ – پنجشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰


 

شنبه ۲۳ ژانویه، در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، ایرانیان در سالروز تولد ندا آقاسلطان، زن جوانی که تصویر جان باختنش بر صحنه ی مونیتورها و تلویزیون های جهان، میلیون ها نفر را متوجه جنبش حق طلبانه ی مردم ایران کرد، جمع شدند تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی او، یک بار دیگر همبستگی خود را با مردم ایران و مبارزاتشان اعلام کنند.

در تورنتو نیز صدها تن در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک گرد آمدند. گل های سرخ اسم ندا را شکل داده بودند و گل های سفید عدد ۲۷ را که اگر می بود، در این روز ۲۷ ساله می شد.

سالروز تولد ندا در تورنتو

لی لی پورزند از کمیته همبستگی با ملت ایران، گروه ندای صلح و آزادی را برگزارکننده جلسه اعلام کرد و از حامیان برنامه تشکر کرد.  نسرین خاتم از فعالان حقوق بشر که از آغاز جنبش مردم، فعالانه در سازماندهی و اجرای برنامه های حمایتی و اعتراضی تورنتو شرکت داشته، داستانی خواند از زبان زنی که در تظاهرات شرکت کرده.

اسلایدشوی "وطنم وطنم" با صدای سالار عقیلی به نمایش درآمد که به دلیل وجود چند عکس نامربوط در آن عده ای معترض شدند، که با عذرخواهی مجریان برنامه و اظهار اینکه از ویدیوکلیپ های اینترنتی استفاده شده، جماعت معترض به سالن بازگشتند.

رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار ریچموندهیل در مجلس انتاریو، پر شور سخنرانی کرد. او ضمن اظهار اینکه "جمع شده ایم تولد ندا را جشن بگیریم" گفت، "سرکوب ذات و ماهیت رژیم های دیکتاتوری ست و رژیم استبداد دینی جمهوری اسلامی بدترین نوع آن است."

او افزود:"اما دیکتاتوری خلاف طبیعت است و بشر می خواهد آزاد زندگی کند. رژیم های استبدادی دوام زیادی نخواهند داشت و این جنبش به ثمر خواهد رسید.

دکتر مریدی همچنین به سخنان رفسنجانی در مشهد اشاره کرد که گفته بود"اگر ملت ما را نخواهند ما می رویم" و افزود:"ملت ایران باید به چه زبانی به شما بگویند شما را نمی خواهند. روزنامه نگاران را گرفته اید و روزنامه ها را بسته اید و مردان و زنان را در خیابان می کشید و به زندان می اندازید و شکنجه می کنید، دیگر به چه زبانی به شما بگویند شما را نمی خواهند!"

رضا مریدی با اشاره به دیرپا بودن مبارزات ایران از یکصد سال گذشته در زمان مشروطیت و در زمان دولت ملی دکتر مصدق، افزود: اما این بار ملت ایران آگاه تر و داناتر از هر زمانی است. ما به دنبال آنیم که ایرانمان هیچ پیشوند و پسوندی نداشته باشد. ما به دنبال جدایی دین از دولت هستیم، گرچه به تمام مذاهب احترام می گذاریم حتی آنها که دین ندارند. به دنبال ایرانی هستیم که در آن هیچ ایدئولوژی سیاسی حاکم نباشد. آینده ی ایران مال ایرانیان است.

نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو در پایان با اشاره به گردهمایی های حمایتی ایرانیان در خارج کشور گفت: ما پژواک صدای هفتاد میلیون ایرانی هستیم. باید به هموطنانمان امید و آرزو دهیم.

دکتر مریدی سپس دسته گلی را به کاسپین ماکان هدیه داد و ویدیوی ترانه ی ندا با صدای شکیلا پخش شد.

نسترن از گروه ندای صلح و آزادی، بیانیه ی این گروه را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است:

… امروز ما در این جا جمع شده ایم که بار دیگر پیوندهای هر چه محکمتر مردم ایران را مرور کنیم و یادآور شویم که نداها و سهرابها و اشکانها و هزاران مبارز گمنام راه آزادی از عصر مشروطیت تا به امروز تنها و تنها برای جامعه ای آزاد و بدون تبعیض و مردم سالار است که این چنین جان بر کف به ملایان بی آزرم و رژیمهای واپس گرا پاسخ نه می دهند. یادآور می شویم که ما صاحبان واقعی این آب و خاک در تلاشیم که خانه مان را آن چنان بسازیم که از تبعیض مذهبی و دروغ و ننگ عاری باشد. هنگامی که گل زندگی ندا پرپر شد جهان پا به پای رنج کشیدگان ایران گریست و انقلاب ما را باور کرد. اشک های امروز ما و جهانیان سیل خروشانی خواهد شد که بساط جهل و ستم مذهبی را برای همیشه از چهره مام وطن خواهد زدود… امروز ایران بپاخاسته تا عزت و شرف وکرامت انسانی را به صاحبان اصلی اش یعنی نداها و سهرابها و هزاران جوان تشنه آزادی بازگرداند."

در پایان این بیانیه از نشریه شهروند برای یاری هایش سپاسگزاری شده است.

در ادامه ی مراسم، مهدی رودسری شاعر و نوازنده ی سه تار، شعری که سروده بود خواند و همراه با صدای سه تارش برای حاضران خواند.

پس از آن پیام تلفنی مادر ندا پخش شد که در این پیام گفت که همراه دیگران با کیک و شمع تولد ندا را بر سر مزار او جشن خواهد گرفت. و از تمام ایرانیان برای همدلی هایشان تشکر کرد.

در اینجا اسلایدشویی از عکس های مزار ندا با شمع و گل به همراه پدر و مادر او و دوستانشان و عکس های دیگری از ندا پخش شد.

لی لی پورزند در خلال برنامه قطعه ها و جملات کوتاهی را که افراد برای مادر ندا نوشته بودند، می خواند.

کاسپین ماکان، نامزد آقاسلطان، با خواندن شعری که برای ندا گفته بود، در سخنانی گفت: روح فناناپذیر ندا در بدن میلیونها انسان آزاده اندیش دمیده شده. شجاعت ندا و نداها در برابر استبداد باعث شده پس از گذشت سی سال پایه های دروغین حاکمیت بلرزد و فرو بریزد. امروز ایرانیان در همه جای دنیا جمع شدند. باید با هر دین و عقیده ای در کنار هم بایستیم و به سوی آزادی حرکت کنیم زیرا که سقوط رژیم هدف مشترک ماست. هر پیروزی یک بهایی دارد ولی کم آگاهی می تواند بها را بالا ببرد. امیدوارم شاهد از دست دادن نداهای دیگر نباشیم.

به گفته ی نسترن، قرار بوده تندیس ندا که خانم پائولا اسلاتر، هنرمند آمریکایی ساخته، در این مراسم به کاسپین اهدا شود ولی به دلیل مشکلات گمرکی هنوز ترخیص نشده و بنابر این پیام تلفنی خانم اسلاتر به این مراسم پخش شد. پائولا اسلاتر هنرمند مجسمه ساز تا به حال سه مجسمه از ندا ساخته است. یکی از آنها در خیابانی در سان فرانسیسکو نصب شده است. او در این پیام ضمن تبریک به برگزارکنندگان مراسم تولد ندا گفت، وقتی جون سال گذشته، در فیلم دیدم که تیری به قلب ندا نشست، قلبم شکست، فریاد زدم چه کاری می توانم انجام دهم. باید بتوانم کاری برای کمک انجام دهم. و امروز خوشحالم که به دنبال آن زمزمه ای رفتم که گفت، ساختن چهره ی او بالاترین کمک خواهد بود.

پائولا با اشاره به مبارزه ی هرروزه ی ایرانیان و به خطر انداختن جانشان برای رویای آزادی، ندا را فرشته ی آزادی ایران خواند که تا ابد در قلب ها خواهد ماند. او در پایان گفت من هم مایلم تولد فرشته ی آزادی را با شما جشن بگیرم و به مادر، خانواده و نامزد او گفت، ما شما را دوست داریم و شجاعتتان را تحسین می کنیم و اندوه سترگتان را در فقدان ندا احساس می کنیم.

پائولا خطاب به کاسپین گفت، امیدوارم این هدیه مجسمه مرمر چهره ی ندا اندکی به تو آرامش ببخشد.

کاسپین ماکان نیز از طرف خود و مردم ایران از پائولا تشکر کرد و کار او را نمادی از صلح دوستی و انساندوستی او خواند که تاثیر بسیاری روی مردم ما گذاشته. جمعیت هم با کف زدن ممتد از این هنرمند انساندوست و همراه با مردم ایران تشکر کرد.

پس از پایان مراسم در سالن، جمعیت به پارک پشت شهرداری نورت یورک رفتند و در کنار درختانی که به یاد ندا و سهراب در این پارک کاشته شده، دقایقی ایستادند و گل و شمع نثار آن کردند و سرود خواندند.

متن بیانیه گروه ندای صلح و آزادی را در زیر می خوانید.

 

 

 

بگذارید وطن، وطن شود

در مراسم تولد ندا آقاسلطان در تورنتو که گروه ندای صلح و آزادی برگزار کرده بود، قطعنامه ی این گروه قرائت شد. متن این قطعنامه را در زیر می خوانید:

از هر قطره خون ندا هزاران ندای صلح وآزادی جوانه زده است از هرگوشه وکنار این شوره زار یاس هزاران نو گل زیبا چون سهراب و اشکان شکوفا شده با اینهمه از عطش نسل آگاه امروز برای صلح و آزادی چیزی کاسته نشده است. جوانان امروز ما پرچمدار مبارزات نوینی هستند که در سر لوحه ی آن شعار "رهبریت فردی مرد، زنده باد خرد جمعی" راه تازه ای از به زیر کشیدن ظلم و جور و تاریک اندیشی را به جهانیان نشان می دهند. هم از این روست که متحجران قادر به فهم و درک جوهر این جنبش نوین نیستند و با سرکوب و شکنجه و سیاه بازی تلاش در ارعاب و فریب برای بقا و چاپیدن بیشتر مردم این چنین وحشیانه عمل می کنند. ندا این سنبل زن آزاده و سکولار ایران در مقابل چشمان میلیونها مردم جهان با چشمهای باز شهادت داد که ملت مظلوم ایران چه معصومانه و بی گناه به خون می غلتد ولی از تلاش صد ساله اش برای آزادی و شرف انسانی نمی کاهد.

امروز ما در این جا جمع شده ایم که بار دیگر پیوندهای هر چه محکمتر مردم ایران را مرور کنیم و یادآور شویم که نداها و سهرابها و اشکانها و هزاران مبارز گمنام راه آزادی از عصر مشروطیت تا به امروز تنها و تنها برای جامعه ای آزاد و بدون تبعیض و مردم سالار است که این چنین جان بر کف به ملایان بی آزرم و رژیمهای واپس گرا پاسخ نه می دهند. یادآور می شویم که ما صاحبان واقعی این آب و خاک در تلاشیم که خانه مان را آن چنان بسازیم که از تبعیض مذهبی و دروغ و ننگ عاری باشد. هنگامی که گل زندگی ندا پرپر شد جهان پا به پای رنج کشیدگان ایران گریست و انقلاب ما را باور کرد. اشک های امروز ما و جهانیان سیل خروشانی خواهد شد که بساط جهل و ستم مذهبی را برای همیشه از چهره مام وطن خواهد زدود. ملایان متحجران نوکیسه گان تازه به دوران رسیده تا بن دندان مسلح و خوش رقصهای سیاسی و مشاطه گران رژیم بدانند امروز ایران بپاخاسته تا عزت و شرف وکرامت انسانی را به صاحبان اصلی اش یعنی نداها و سهرابها و هزاران جوان تشنه آزادی بازگرداند.

تلاش مذبوحانه و حقیرانه اتاق های فکر و سازش جناحهای یکی از یکی فاسدتر رژیم فقط و فقط بیشتر و بیشتر نقاب از چهره منحوس سازشکارشان برخواهد داشت. دست از دودوزه بازی های سیاسی بردارید و با مردم رو راست باشید و شرافتمندانه رفتار کنید. بگذارید از ته مانده صبر و طاقت مردم جایی برای گذشت در فردای آزادی چیزی باقی بماند. ما در ندای صلح و آزادی از ابتدای جنبش همگانی مردم در داخل و خارج با اعتقاد به پیروزی مردم ایران برای دستیابی به حکومتی عرفی و غیرمذهبی از هیچ تلاشی برای رساندن فریادهای حق طلبانه مردم کوتاهی نکرده ایم. باور ما این است که جنبش کنونی که ریشه در تاریخ چندین ساله مردم ایران دارد در برگیرنده همه ی جریانات فکری قومی و طبقاتی است. مردم ایران که از هرگونه تبعیض قومی مذهبی و جنسیتی به تنگ آمده اند در تدارک برپایی حکومتی عرفی و سکولار با شعار هر سرباز یک رهبر به پیش می روند.

برای ساختن ایرانی با ساختار شهروندی مدرن و امروزی اتحاد همه نیروها لازم و اجباری است اخلاف های نظری و تئوریک ما در همایش ما برای بنا نهادن جامعه ای عاری از تبعیض جایی ندارد. در تلاش برای ساختن جامعه ای سکولار بر محوریت عدالت اجتماعی و حقوق بشر به همه انسانهای شریفی که نگران آینده ایران هستند، نیازمندیم.

در خاتمه جا دارد از عزیزانی که در برگزاری این مراسم ما را یاری دادند سپاسگزاری کنیم. یاران ما در کمیته همبستگی و کمپین حقوق بشر و نشریه وزین و مردمی شهروند که صمیمانه ما را در این مهم کمک کرده اند و بدون زحمات آنان این مهم امکان پذیر نبود.

زنده باد آزادی/زنده باد ایرانی آباد آزاد و سکولار

ندای صلح و آزادی/ تورنتو بیست و سوم ژانویه.

 

 

 

برای دیدن عکس های سالروز تولد ندا در تورنتو به گالری عکس شهروند مراجعه کنید.