کن لوچ کارگردان نامدار و چپ گرای انگلیسی و تعداد دیگری از سینماگران سرشناس جهانی، اعلام کرده اند که از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال معذورند.

شهروند ۱۲۶۶ – پنجشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰


 

در حالی که برگزاری بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سایه ابهام ها و تردیدهای ناشی از نارضایتی تعداد زیادی از سینماگران ایرانی و تحریم جهانی آن از سوی فیلمسازان خارجی در تهران ادامه دارد، کن لوچ کارگردان نامدار و چپ گرای انگلیسی و تعداد دیگری از سینماگران سرشناس جهانی، اعلام کرده اند که از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال معذورند.


در حالی که نسخه پیش شماره جشنواره فیلم فجر با تصویری از کن لوچ و اریک کانتونا فوتبالیست مشهور و بازیگر فیلم در جستجوی اریک کن لوچ به بهانه نمایش فیلم لوچ در جشنواره فیلم فجر امسال، منتشر شد، این فیلمساز سرشناس با ارسال نامه ای به مقامات فرهنگی ایران اعلام کرد که از شرکت در جشنواره انصراف داده و حاضر نیست فیلمش را در این جشنواره به نمایش درآورد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، انصراف کن لوچ از حضور در جشنواره فیلم فجر به دلیل اعتراض او "به سرکوب نیروهای مخالف دولت که شامل شکنجه، تجاوز در زندان، کشتار بی شمار و نمایش های تلویزیونی دادگاه های اصلاح طلبان به سبک استالینی" بوده است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، مسئولان جشنواره فیلم فجر، امسال زمان برگزاری این جشنواره را تغییر داده و طوری برنامه ریزی کرده اند که پیش از روز ۲۲ بهمن خاتمه یابد تا مهمانان خارجی جشنواره شاهد اعتراضات و راه پیمایی های احتمالی مخالفان دولت در روز ۲۲ بهمن به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی نباشند.

علاوه بر کن لوچ، فیلمسازان برجسته و سرشناس دیگری چون تئو آنجلوپولوس، فیلمساز برجسته یونانی، فیلیپ لوره، فیلمساز فرانسوی و الیا سلیمان سینماگر فلسطینی نیز در اقدام مشابهی از حضور در جشنواره فیلم فجر امسال انصراف دادند.

به گزارش ایندیپندنت، تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی سینماگران نامدار بین المللی در پاسخ به درخواست گروهی از فیلمسازان ایرانی صورت گرفته است که چندی قبل با انتشار نامه بدون امضایی در اینترنت، از سینماگران جهانی خواستند که در اعتراض به شرایط سیاسی ایران، دعوت جشنواره فیلم فجر را نپذیرند و آن را تحریم کنند.

کن لوچ در گفتگو با ایندیپندنت، هدف خود از تحریم جشنواره فجر را چنین تشریح کرده است:"این درخواست سینماگران ایرانی بود که خواسته اند از آنها حمایت شود. رژیم های سرکوبگر زیادی وجود دارند که نمی توانید آنها را به طور فردی تحریم کنید، اما وقتی مردم کشوری خود می گویند: نیایید چرا که با آمدن خود بر اعمال خشونت آمیز رژیم مهر تایید می گذارید، باید درنگ و تأمل کنید."

به گفته کن لوچ، این تحریم به معنی اتخاذ یک موضع ضد ایرانی طرفدار غرب نیست، بلکه تنها در اعتراض به سرکوب خشونت آمیز مخالفان حکومت ایران است.

تئو آنجلوپولوس نیز در توضیح اقدام خود به ایندپندنت گفته است: "آزادی بیان تنها شکل گفتمانی مربوط به آینده یک ملت است. اگر من در این جشنواره شرکت کنم، به معنی ادله ای فرهنگی برای رژیم خواهد بود."

فیلیپ لوره، کارگردان فرانسوی و سازنده فیلم خوشامد نیز در مورد تصمیم خود به ایندیپندنت گفت: "این رژیمی است که فرهنگ و آزادی مردمان خود را می کشد. جامعه هنری ایران رنج می کشد. در کشوری که هنرمندان رنج می کشند، یعنی همه رنج می کشند. ما این را می دانیم، همه این را می دانند."

در نامه کن لوچ خطاب به مقامات ایران که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شده، آمده است: "ما خواهان بیرون کشیدن فیلم خود؛ در جستجوی اریک از جشنواره فیلم تهران هستیم. ما آگاهیم که حکومت های بسیاری از جمله حکومت ما، مرتکب اعمال خشونت آمیز شده و قوانین بین المللی را نقض کرده و حقوق بشر را نادیده گرفتند. به هر حال این تحریم، از طرف فیلمسازان و هنرمندان ایرانی که در اعتراض به خشونت علیه مخالفان رژیم و موارد بسیار سوءاستفاده از حقوق بشر که توسط سازمان های محترمی چون عفو بین الملل، ثبت شده، فراخوان داده شد. ما از این تحریم پشتیبانی می کنیم همچنان که ما از تحریم رویدادهای فرهنگی که به وسیله دولت اسرائیل حمایت شود، پشتیبانی می کنیم. از بابت مشکلاتی که این تصمیم برای برگزارکنندگان فستیوال ایجاد خواهد کرد، متاسفیم."