اختلاس، استعفا و خانه ۳میلیون دلاری خاوری در تورنتو

هفته ی گذشته روزنامه گلوب اندمیل کانادا عکسی از خانه ای در محله ی اعیان نشین برایدل پت تورنتو چاپ کرد که متعلق به محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران بود. این ملک در جولای ۲۰۰۷ به مبلغ دو میلیون و ۹۲۵ هزار دلار خریداری شده است.

در پی انتشار این خبر، خبرنگار بی بی سی بهمن کلباسی روز یکشنبه برای گفت وگو با خاوری به در خانه ی او رفت.

مقامات بانک ملی گفته بودند مدیر عامل این بانک در یک سفر کاری در کانادا به سر می برد و روز پنجشنبه – هفتم مهر – به ایران باز خواهد گشت، اما خاوری در تاریخ مقرر به تهران بازنگشت. یکی از اعضای خانواده خاوری که حاضر نشد نسبت خود با او را توضیح دهد گفت که به هیچ یک از پرسشهای ما پاسخ نخواهد داد و پس از آن در منزل را به روی ما بست.

 خودداری از بازگشت محمود رضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی هم بر پیچیدگی پرونده اختلاس سه هزار ملیارد تومانی افزوده است.

به گزارش بی بی سی، یک مقام ارشد دولت کانادا هم که نخواست نامش فاش شود گفت دولت این کشور از اخبار این اختلاس و حضور آقای خاوری در این کشور مطلع و در حال بررسی موضوع است ولی حاضر نشد توضیح بیشتری بدهد.

 محمود رضا خاوری با رسوایی اقتصادی ۲.۴ میلیارد دلاری مواجه شده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، مسئول این پرونده گفته: اگر خاوری به ایران بر نگردد، بسیاری از اتهامات به او نسبت داده می شود.

به گزارش روزنامه ی تورنتواستار، خاوری در میان ۲۲ نفری است که دادستان ایران به دنبال آنهاست و بانک او متهم به تسهیل برخی از پرداخت های غیرقانونی است.

خاوری در نامه ی استعفایش بانک دیگری را منبع کلاهبرداری معرفی کرده است و گفته است که او به خاطر احترام به افکار عمومی استعفا کرده است.

به گزارش این روزنامه، همسایه های این خانه گفته اند که همسر خاوری در آنجا زندگی می کند و این خانه، منزل خانواده ی اوست. آنها گفتند که این خانواده تحصیلکرده هستند و دخترشان مدرک دکترای مهندسی دارد.

 

۱۰۳ نویسنده از سراسر جهان خواهان آزادی فرانک فرید شده اند

فرانک فرید

 آراز نیوز: صد و سه نویسنده ی شرکت کننده در هفتاد و هفتمین کنگره ی انجمن قلم در بلگراد با امضای نامه ای خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط فرانک فرید، نویسنده، شاعر و فعال حقوق زنان در ایران شدند.

در این بیانیه آمده است: طبق اطلاعات رسیده به انجمن قلم، فرانک فرید سوم سپتامبر ۲۰۱۱ در شهر تبریز و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و همچنین پس از بازداشت، منزل و لوازم شخصی اش تفتیش و کامپیوتر و دست نوشته هایش ضبط شده است.

خانم فرید به دلیل نوشته ها، ترجمه ها، مصاحبه ها ، دفاع از حقوق زنان و شرکت در اعتراضی مسالمت آمیز در اعتراض به مسائل محیط زیستی مرتبط با دریاچه ی ارومیه بازداشت شده است. او هم اکنون بدون هیچ گناهی در زندان است و نگرانی هایی در ارتباط با وضعیت سلامتی و نحوه ی نگهداری او وجود دارد.

فرانک فرید، نویسنده و ویراستاری پیشرو ست. او همچنین از نخستین فعالان کمپین یک میلیون امضا بوده است. از او یک مجموعه ی شعر در سال ۲۰۰۹ منتشر شده و کتاب دیگری نیز در دست چاپ دارد. فرید در کنفرانس ها و سمینارهای زیادی در داخل و خارج از ایران حضور فعال داشته است.

انجمن قلم خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط فرانک فرید از زندان است.

رئیس انجمن جهانی قلم John Ralston Saul از جمله امضاکنندگان این بیانیه است.

 

اعتراضِ به دستگیریِ مستندسازانِ ایرانی

 هشتاد و هفت تن از فعالان سیاسی، حقوق بشر و روزنامه نگاران، طی نامه ای به دستگیری مستندسازان ایرانی اعتراض کرده اند. در این نامه آمده است: ما امضاءکنندگانِ این نامه انزجار و اعتراضِ خود را نسبت به دستگیری و حبسِ زنان، دانشجویان، کارگران، وکیلان، فعالانِ سیاسی/ اجتماعی و نیز هنرمندان ـ از جمله مرضیه وفامهر (بازیگرِ نقشِ نخستِ فیلمِ «تهرانِ من، حراج») که ماه‌هاست بلاتکلیف در زندان به‌سر می‌بَرَد و پنج مُستندساز (کتایون شهابی، هادی آفریده، محسن شهرنازدار، ناصر صفاریان و مجتبی میرطهماسب) که اخیراً به‌ بهانه‌ای واهی، به‌شکلی توهین‌آمیز دستگیر شده‌اند، اعلام می‌داریم و از همگان می‌خواهیم به چنین اعتراض‌هایی در سطحِ جهان ادامه دهند.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: تنها راهِ فراموش نشدنِ این اَعمالِ غیرِبشری یادآوری و ابرازِ انزجار نسبت به آن‌هاست تا مردم ایران و سراسرِ جهان هرچه بیش‌تر بر چنین حقایقِ تلخی آگاهی یابند.

 

هفتمین روز اعتصاب در پتروشیمی بندر امام

 به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران روز شنبه نهم مهر ماه ۹۰، کارگران پتروشیمی بندر امام در هفتمین روز اعتصاب خود مطابق معمول روزهای گذشته در میدان مشرف به دفتر مرکزی این پتروشیمی دست به تجمع اعتراضی زدند و در ساعات مختلفی در این میدان اقدام به راهپیمایی و دادن شعارهای اعتراضی نمودند.

کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرده اند از روز یکشنبه برای آزادی نماینده هایشان اعتراض خود را تشدید خواهند کرد و با قاطعیت تمام تا رسیدن به خواست بر حق خود مبنی بر عقد قرارداد مستقیم با کارفرما و حذف شرکتهای پیمانکاری به اعتصاب و اعتراض خود ادامه خواهند داد و در مقابل هیچگونه تهدید و فشاری تسلیم نخواهند شد.

 

مرگ آمنه زنگنه، دانشجوی فوق لیسانس بر اثر گاز حمام خوابگاه

آمنه زنگنه

 

دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، در اعتراض به درگذشت یک دانشجوی دختر در اثر آنچه آنها “بی کفایتی و سهل انگاری” مسئولان دانشگاه می دانند، دست به تجمعی اعتراضی زدند.

این دانشجویان در اعتراض به شیوه اداره خوابگاه های این دانشگاه سر کلاس درس حاضر نشده اند. معترضان می گویند که آمنه زنگنه، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی پلیمر، به دلیل نقصی در سیستم فاضلاب حمام خوابگاه دچار گاز گرفتگی شده است.

 

احمدی نژاد: سکوت را برای منافع کشور ترجیح می دهم

  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با انتقاد از “سیل اتهام‌ها علیه دولت و اعضای آن” گفت: “من به دنبال دفاع از کسی نیستم و سکوت را برای منافع کشور ترجیح می‌دهم، اما معتقدم خدا از بندگان خود دفاع خواهد کرد.”

 

مهدی خزعلی: خاوری متهم ردیف آخر است بروید سراغ آن مقام عالیرتبه

 مهدی خزعلی در یادداشت کوتاهی در وبسایت خود “باران”، خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی را متهم ردیف آخر ماجرای اختلاس دانست و  تاکید کرد: او یک فرمانبر ساده بود و متهم اصلی یک مقام عالیرتبه است.

خزعلی می نویسد:

مجری می پرسد:”آن چیست که نارنجی است و خوراک خرگوش است و چهار تا چرخ دارد!؟”

شرکت کننده در مسابقه می گوید: “می خواهم بگویم هویج است، اما این چهار چرخ فکرم را بدجوری مشغول کرده است!” مجری می گوید: “جواب همان هویج است و چهار چرخ نکته انحرافی است!”

در ماجرای اختلاس، همه چیز به نفع هویج است و رد پای هویج در همه جا دیده می شود، اما این چهارچرخ خاوری ذهن همه را به خود مشغول کرده است، دوستان لختی درنگ کنید و به خاوری نیاندیشید، رد پای هویج را پیدا خواهید کرد!

اگر بنا باشد متهم ردیف آخر را پیدا کنید، به خاوری می رسید، بروید سراغ مقام عالیرتبه ای که آمرانه به خاوری دستور می دهد این رقم نجومی را سه سال استمهال نماید، آن هم با نرخ ۴ درصد! – اختلاف نرخ سود ظرف سه سال قریب ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال می شود – و نیم ساعت بعد تماس می گیرد که کار انجام شد یا نه؟! و خاوری می گوید: “ظرف نیم ساعت چگونه می توانم هیئت مدیره را تشکیل داده و مصوبه بگیرم؟! ” خاوری یک فرمانبر ساده بوده و بس! باید به دنبال کسی بود که می خواسته است ظرف نیم ساعت ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به جیب کسی بریزد!

فقط باید گفت:”چهار چرخ خاوری را رها کنید، این نکته انحرافی است، پاسخ همان هویج است!”

 

امیرمنصور آریا، متهم اصلی اختلاس کیست؟

امیرمنصور آریا در رابطه با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دستگیر شد

 انتخاب: سید شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت از دستگیری متهم اصلی اختلاس بزرگ (امیر منصور آریا) خبر داد.

«امیرمنصور الف.خ» مشهور به «امیرمنصور آریا» یک ایرانی ساکن آلمان بود که با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی گردد و با سرمایه ای حدود یک میلیون فعالیتی جدید در کشور را آغاز می کند. وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر کرده و بار دیگر ایران را به مقصد آلمان ترک می کند و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان، بار دیگر به ایران برمی گردد. وی در این مقطع به همراه برادرانش، شرکتی تحت عنوان شرکت (هلدینگ) توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا (سهامی خاص) را با شماره ثبت ۲۷۳۲۱۰ راه اندازی می کند.

شرکت امیرمنصور آریا که به صورت خانوادگی اداره می شود، با دریافت وام های هنگفت بانکی، خرید شرکتهای دولتی با پیش قسط حاصل از وجوه سیستم بانکی و گشایش اعتبارهای مکرر را آغاز و در مدت کوتاهی، حدود ۲۰ شرکت اقماری شامل آب معدنی داماش گیلان، مروارید درخشان آریا، پخش امیرمنصور ایرانیان، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان، ایمن ترابر آریا، تجارت گستران منصور، داماش ترابر ایرانیان، سامانه های منابع سازمانی کرانه، سبک سازان لوشان، ستارگان امیرمنصور، شفاف شیمی پلاست، صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ماشین سازی لرستان، مشاوره و مدیریت تدبیر منصور، مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان، نوآوران صنعت الکترونیک قم، خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن و ستاره درخشان درفک را در اختیار می گیرد. واردات گوشت از کشور برزیل، خرید کشتارگاه در این کشور و خرید چند کشتی باری ویژه حمل گوشت از تازه ترین اقدامات این شرکت به شمار می رود.

روش «الف.خ» برای دریافت وام و مصون بودن از برخورد در این سالها، به کارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در برخی دستگاه های حساس نظام و استفاده از آنان به عنوان اعضای هیات مدیره بود.این شرکت در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ با حمایت برخی از پدرخوانده های اقتصادی وابسته به جریان سیاسی “منحرف”، در ردیف ۳۰۰ شرکت برتر ایران، مورد ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی قرار می گیرد. بر اساس این ارزیابی، شرکت امیرمنصور آریا با فروش ۱۲هزار و۷۷۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۸ بیشترین صعود و بیشترین رشد فروش را در میان شرکت های تازه وارد به خود اختصاص می دهد، به طوری که درصد رشد فروش این شرکت در این سال نسبت به سال ۱۳۸۷ از رشد معادل ۴۹۳ درصد برخوردار بوده است.

البته این رشد فروش منشأ و سرآغازی غیرقانونی داشت و علت اصلی آن، فروش محصولات فولادی زیر قیمت بازار توسط این گروه بود.

نحوه تامین مالی شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا از طریق سیستم بانکی نیز خود داستان جالبی دارد که کم کم با روشن شدن ابعاد ناگفته و انتشار جزییات پنهان آن می تواند راههای نفوذ جریان انحرافی به نظام بانکی کشور را افشا کند.

در واقع یکی از اقدامات عجیب و بی سابقه در نظام بانکی کشور، راه اندازی یک بانک خصوصی با دارایی یک بانک دولتی خصوصی شده است، چنانکه برای احداث بانک آریا، تسهیلاتی از سوی بانک صادرات به شرکت سرمایه گذاری «امیرمنصور» و شرکت «مه آفرید» که متعلق به «امیر منصور الف.خ» است واگذار می شود که در تاریخ بانکداری کشور، بی سابقه بوده است.

 

خانه محمودرضا خاوری در تورنتو