بسیاری از ما، بخصوص ساکنان آمریکای شمالی، دیگر به حضور مبارک حرف "i" و علامت سیب در کنار وسایل متعدد الکترونیکی عادت کرده  ایم. خیلی­ هایمان 

 شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰

آی ­پد به بازار آمد: کوچکتر از لپ ­تاپ، (خیلی) بزرگتر از تلفن همراه


 

بسیاری از ما، بخصوص ساکنان آمریکای شمالی، دیگر به حضور مبارک حرف "i" و علامت سیب در کنار وسایل متعدد الکترونیکی عادت کرده  ایم. خیلی­ هایمان عادت کرده ­ایم ترانه ­های محبوب را از آی ­تونز دان ­لود کنیم و در آی  پادهایمان گوش کنیم (یا مواظب آی­ پاد فرزندانمان باشیم)، از کامپیوترهای مک ­بوک استفاده کنیم و همه کار و زندگی ­مان را در آی­ فون ­هایمان انجام دهیم.

حالا حتی در موقعی که اقتصاد جهان در رکود فرو رفته است، استیو جابز، بنیانگذار و رئیس شرکت اپل، این بار با چهارمین وسیله ­ی معجزه­ ی آسای خود به میدان آمده. منتها اگر آی ­پاد در صنعت موسیقی، مک   بوک در صنعت کامپیوتر و آی ­فون در صنعت ارتباطات انقلاب کرد، این بار موجودی جدید به نام آی ­پد به بازار می­ آید که علاوه بر باز کردن مرزهایی جدی در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، در صنعت رسانه و چاپ (و در نتیجه تولیدات فرهنگی) نیز انقلابی جدید به پا می­ کند. به قول اکونومیستِ لندن، که عکس آقای جابز و شیرینکاری جدیدش را روی جلد آورده بود، این انقلابی در سه صنعت است.

آی­ پد وسیله جدیدی است که بزرگتر از آی ­فون و کوچکتر از لپ  تاپ خواهد بود. قطر صفحه آن حدود ۲۴.۶ سانتیمتر (۹.۷ اینچ) است یعنی اندازه­ ی یک کتاب نسبتا بزرگ (و البته قطر آن کمتر از ۱.۵ سانتیمتر و وزن آن کمی بیش از نیم کیلو خواهد بود). در آن نه تنها می ­توانید تمام برنامه ­هایی را که در آی ­فون عاشقش بودید اجرا کنید بلکه کارآیی مهم دیگری هم به آن اضافه شده است: خرید کتاب و نشریات. می­ توانید در آی ­پد خود، که با اندازه بزرگش می ­تواند واقعا عین کتاب باشد، آخرین کتاب­ها و نشریات را بخوانید. این کارآیی حمله مستقیمی به دستگاه­ های کتاب­ خوان است که مدتی است در صحنه ظاهر شده ­اند و معروف ترینشان، کیندل از شرکت آمازون، طرفداران بسیاری در آمریکا پیدا کرده است.

آی­ پد قرار است حدود ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد، اما مهمترین درآمدی که می ­تواند به جیب اپل بریزد از این­جا خواهد آمد که کاربران آن می ­توانند تمام فیلم ­­ها، موسیقی­ ها، کتاب­ ها و برنامه ­های خود را یک­جا از آن خریداری کنند.


 

آی پد چه قدر موفق خواهد بود؟

با آی ­پد دوباره شاهد همان روندی هستیم که در ابداعات قبلی شرکت اپل هم دیده­ ایم. اپل به یکی از مبدع­ ترین شرکت ­های دره ­ی سیلیکون معروف است، اما واقعیت اینجاست که هنر اپل بیش از این­که در "ابداع" باشد در استفاده از ابداعات موجود و تبدیل کردنشان به محصولاتی است که شیک ­تر و باحال تر و حتی شاید به قول انگلیسی ­ها، سکسی­ تر هستند.

کامپیوترهای مکینتاش که در سال ۱۹۸۴ بیرون آمدند (و سپس مک بوک­ ها) اولین کامپیوترها نبودند، اما گزینه جدیدتر و متفاوت ­تری از مایکروسافت به عاشقان کامپیوتر ارائه کردند. آی ­پاد و آی­ فون حتی از مک ­بوک هم موفق­ تر بودند و درهای کاملا جدیدی را به روی محصولاتی گشودند که از قبل وجود داشتند (میوزیک پلیر و اسمارت  ­فون).

اما سئوالی که طبیعتاً بسیار مطرح می ­شود این است که آی ­پد تا چه حد موفق خواهد بود؟ استیو جابز می­گوید این گامی بزرگ در تاریخ پیشرفت ­های اپل در فن ­آوری است. او در جلسه ­ ی معرفی محصول جدیدش به همگان در سان فرانسیسکو گفت آی­ پاد "بهتر از لپ ­تاپ و بهتر از اسمارت ­فون" خواهد بود.

تحلیلگران علیرغم تحسین ابتکار جدید شرکت اپل و پیش ­بینی ظهور موفقیت­ آمیزش در صحنه، این احتمال که بتواند جای لپ­ تاپ را بگیرد به دلایل مختلف رد می ­کنند از جمله دلیلی که از همه مهم ­تر است و ربطی هم به سخت ­افزار ندارد: آی ­پد جدید هر چقدر معجزه ­آسا و جادویی باشد یک توانایی مهم ندارد و آن هم چیزی است که از ویندوز سراغ داریم، یعنی باز و بسته کردن پنجره ­ها و برنامه ­های مختلف. آی  ­پد، مثل آی  ­فون، نمی­ تواند دو برنامه را در عین حال اجرا کند.


 

آی ­پد در بازار کانادا

آی­ پد با قیمت ۵۰۰ دلار (برای ساده­ ترین نوع آن) کمتر از دو ماه دیگر به بازار می ­آید. بر خلاف نوشته­ ی بعضی نشریات، کانادایی­ ها لازم نیست یک دقیقه هم بیشتر از آمریکایی ها منتظر این اختراع جدید باشند چرا که آی­ پد قرار است قفل نداشته باشد و کانادایی­ ها می­ توانند سیم کارتِ تلفن خود را در آن بگذارند و استفاده کنند گرچه آغاز رسمی ­تر فروش آی ­پد در کانادا احتمالا کمی بیشتر طول می ­کشد.

جالب اینجاست که شرکت "ای تی اند تی" (AT&T) و عده ­ای به کاربران آمریکایی داده که رویای ما کانادایی ­هایی است که از سیستم عقب ­مانده و بسیار گران ارتباطات در این کشور رنج می ­بریم. قرار است استفاده نامحدود از آی ­پد بدون هیچ قرارداد و تعهدی با قیمت ارزان ماهی۳۰ دلار برای آمریکایی­ ها تمام شود (و استفاده تا سطح ۲۵۰ مگابایتی، با قیمت ماهی ۱۵ دلار).

هنوز روشن نیست که شرکت ­های کانادایی می ­خواهند چه پیشنهادی به کاربران این کشور بدهند. نمایندگان سه غول بزرگ این صنعت، بل، تلاس و راجرز، حاضر به مصاحبه با رسانه ­ها در این مورد نشده ­اند، اما بسیاری از کارشناسان می گویند نرخ­ های ارزان آمریکا دست شرکت ­های کانادایی برای گران­تر کردن را تنگ می­کند.