ضرورت پروژه ­های فرهنگی برای جهانی که در آن زندگی می­کنیم بر کمتر کسی پوشیده است. اما در اقتصاد آزاد هنگام فرا رسیدن بحران مالی 

 

شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰

گزارش جلسه­ی بسیج حمایت مالی در تورنتو


 

ضرورت پروژه ­های فرهنگی برای جهانی که در آن زندگی می­کنیم بر کمتر کسی پوشیده است. اما در اقتصاد آزاد هنگام فرا رسیدن بحران مالی اول از همه این پروژه ­ها هستند که ضربه می­خورند.

در این میان وظیفه حفظ این پروژه ­های فرهنگی اغلب بر دوش علاقمندان آرمان­های آن قرار می­گیرد که از فرصت­های مالی بهتری برخوردارند.

کمتر پروژه ­ای مثل دانش­نامه­ ی ایرانیکا برای هزاران نفر از ایرانیان و علاقمندان به ایران گرامی و مهم است.

پروژه­ ی دانش­نامه ­ی ایرانیکا از سال ۱۹۷۳ در مرکز مطالعات ایرانیِ دانشگاه کلمبیا آغاز شده است و تا به حال هزاران مقااز راست ارسلان مهاجر، احسان یارشاطر، فیروز نادری، رضا مریدی، تینا تهرانچیان
له از سوی بیش از ۱۲۰۰ دانشور موسسات دانشگاهی آمریکا، اروپا و آسیا در قالب آن منتشر شده است. امروز در سراسر جهان ایرانیکا را به عنوان دانش­نامه ­ی استاندارد ایران­شناسی می­شناسند.

هفته­ ی قبل جلسه ­ای برای جمع ­آوری حمایت مالی از ایرانیکا برگزار شد و گروهی از تورنتویی­ها در این مراسم شرکت و سخاوتمندانه به ایرانیکا کمک کردند.


 

ارسلان مهاجر یکی از میزبانان جلسه، ضمن خوشامد به دوستداران دانشنامه ی ایرانیکا گفت: ما اینجا جمع شده ایم تا دستاوردهای فردی و جمعی دو نسل از ایرانیان مهاجر را جشن بگیریم. ما همچنین جمع شدیم تا ریشه های غنی تاریخی مان را گرامی بداریم و با تبادل عقاید دریابیم چگونه میراث فرهنگی خود را محفوظ بداریم.

آقای مهاجر سپس به سه بحران اصلی که جامعه ها از آن رنج می برند اشاره کرد و گفت: بحران اول توزیع نامتوازن منابع، ثروت و فرصت های جهانی است. بحران زیست محیطی،  بحران دیگری ست که می تواند به فجایع طبیعی منجر شود مانند وقوع زلزله ی ویرانگر اخیر در هائیتی و سومین بحران برای برخی ملت ها و افراد است که منجر به ناآرامی های اجتماعی و خشونت می شود و در اشکال مختلف ممکن است به تروریسم از سوی گروه های فریب خورده یا دولت های مستأصل منجر شود.

آقای مهاجر راه روبرو شدن با این بحران ها را نه تنها تکیه بر دانش بیشتر در حوزه ی سیاسی و علمی، بلکه شناخت بهتر از تاریخ و بهره گیری از جنبه های مثبت میراث های فرهنگی خواند و البته با این امیدواری که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

دکتر مهاجر، از دیگر میزبانان و سازماندهندگان این جلسه خانم ها مینو مهاجر، تینا تهرانچیان و لیلا پازوکی یاد کرد و برگزاری برنامه را بدون تلاش های آنها ممکن ندانست.

گرداننده مراسم سپس ضمن اشاره به سخنرانان ویژه دکتر نادری و دکتر یارشاطر، ابتدا از دکتر رضا مریدی نماینده ریچموندهیل در مجلس انتاریو خواست تا با جمع سخن بگوید.

دکتر مریدی، در مورد نقش روند سیاسی در رابطه با ایجاد فرصت برابر و حاکمیت موثر در جامعه صحبت کرد.

در ادامه ی مراسم، دکتر احسان یارشاطر، مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا و صاحب کرسی هاگوپ کوورکیانِ این دانشگاه، که سردبیر دانش­نامه­ ی ایرانیکا است برای حاضران صحبت کرد و از حامیانی که در تمام این سال­ها نقش مهمی در سر پا نگاه داشتن ایرانیکا داشته ­اند، تشکر کرد.

دکتر فیروز نادری، دانشمند شهیر ایرانی آمریکایی و معاون مدیر آزمایشگاه پیشروی جت (JPL) در ناسای آمریکا، بر این تاکید کرد که وجود ایرانیکا برای او و سایر ایرانیان دنیا "افتخار بزرگی" است.

سخنران اختتامیه، تینا تهرانچیان خزانه ­دار ایرانیکا و عضو هیئت امنای آن که مشاور مالی در تورنتوست، بود که طی سخنان کوتاهی با مثال جالبی در جهت حمایت از دانشنامه ایرانیکا گفت: فکر کنید یکی از عزیزانتان آلزایمر گرفته و همه خاطرات و رابطه هایش را فراموش کرده، آیا حاضر نیستید هر کاری کنید تا این فراموشی درمان شود و خاطره ها و حافظه ها برگردد.

تهرانچیان با برابر دانستن دانشنامه ایرانیکا با دانش و حافظه ی ایرانیان گفت: نقشی که دانشنامه ایرانیکا برای ما دارد، این است که مانع می شود تا فرهنگ و تاریخ و دانش ما در طول تاریخ فراموش شود.

او سپس ایرانیانی که مسائل فرهنگی برایشان مهم است و درضمن استطاعت مالی دارند را تشویق کرد که سالانه به هر میزان که می توانند، به دانشنامه کمک مالی کنند و بویژه در کلوپ اعضای هزار دلاری در سال برای سه سال مشارکت کنند تا کمبود بودجه ی ایرانیکا جبران شود.

این برنامه که با صرف شام همراه بود، با ایراد سخنرانی ها به پایان رسید.

گفتنی ست دکتر نادری که نقش مهمی در تدوین پروژه ­ها و استراتژی این بخش ناسا دارد چند روزی مهمان شهر ما بود و در دانشگاه تورنتو نیز سخنرانی کرد (خبرنگار شهروند در این سخنرانی نیز حضور داشت و نکته جالب شاید حضور بسیاری از مهاجران نسل دوم ایرانی بود که وصف موفقیت­های نادری را شنیده بودند و برای دیدن او از نزدیک آمده بودند).