شهروند ـ به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، سه دانشمند متولد ایران که در ایالات متحده زندگی می کنند برندۀ جایزۀ ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان به خاطر پیشرفت های سریع در مشاغل علمی شده اند. این جایزه بالاترین بزرگداشتی است که توسط دولت ایالات متحده از دانشمندان و مهندسان در مراحل اولیه حرفه ی پژوهشی آنها به عمل می آید.

علی خادم حسینی، پژوهشگر مهندسی زیستی و پزشکی بازسازنده، یکی از دریافت کنندگان جایزۀ ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان به خاطر پیشرفت های سریع در مشاغل علمی است. خادم حسینی در سطح بین المللی به خاطر کارش در زمینه ی مهندسی بافت های مصنوعی برای کاربردهای گوناگون، از پزشکی زیستی تا ساختن رُبات ها شناخته شده است. فصلنامه ی “تکنولوژی ریویو” در سال ۲۰۰۷ از خادم حسینی به خاطر پژوهش های او در مهندسی بافتها به عنوان یکی از مهمترین نوآوران زیر ۳۵ سال نام برده است.

او که در ایران متولد شده است، در دوازده سالگی همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرد. خادم حسینی دانشنامه های لیسانس و فوق لیسانس خود را در مهندسی شیمی از دانشگاه تورنتو در کانادا دریافت کرد و دانشنامه ی دکتری خود را در رشته ی مهندسی زیستی از انستیتوی فن آوری ماساچوست گرفت و اکنون دانشیار دانشکدۀ پزشکی دانشگاه هاروارد است.

خادم حسینی از پاییز امسال به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تگزاس در آستین حضور دارد.

 

از راست: امیرسلمان اوستی مهر، یاسمین مستوفی، علی خادم حسینی

یاسمین مستوفی، استادیار بخش مهندسی الکتریک و کامپیوتر دانشگاه نیومکزیکو، دیگر ایرانی موفق برنده جایزه ریاست جمهوری آمریکا است. بنیاد ملی علوم مستوفی را به خاطر تحقیقات قابل توجهی که در زمینه شبکه های حسگر موبایل انجام داده است، برای دریافت این جایزه معرفی کرد.

یاسمین مستوفی در کنکور ورودی دانشگاه رتبه ی یازدهم در سطح ایران را به دست آورد و در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. در سال ۱۹۹۷ از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد، در سال ۱۹۹۹ فوق لیسانس خود را از دانشگاه استنفورد گرفت و در سال ۲۰۰۴ دکترای خود را از همان دانشگاه دریافت کرد. او پیش از شروع کار در دانشگاه نیومکزیکو در سال ۲۰۰۶ دانش پژوه مقطع فوق دکترا در زمینه سیستم های کنترل و محرکه در مؤسسه فن آوری کالیفرنیا بود.

مستوفی تاکنون چندین جایزه در زمینه ی تخصصی اش ازآن خود کرده است.

پرزیدنت اوباما به برگزیدگان تبریک می گوید

 

امیرسلمان اوستی مهر از دانشگاه کُرنل سومین ایرانی ست که جایزه ریاست جمهوری آمریکا را ازآن خود کرده است. اوستی مهر، استاد دانشیار دانشکده ی مهندسی برق و کامپیوتر کورنل، به خاطر کارش در زمینه ی نظریه ی اطلاعات و شبکه های اطلاعاتی بی سیم پیچیده مورد تقدیر قرار گرفته است.

اوستی مهر لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف گرفته و در سال ۲۰۰۳ تحصیل خود را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ادامه داد و  مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ی مهندسی برق و علم کامپیوتر از آنجا دریافت کرد. او کار فوق دکتری خود را در مؤسسه ی صنعتی کالیفرنیا انجام داد و سپس برای تدریس به دانشگاه کورنل رفت، جایی که وی همکار مؤسس آزمایشگاهی است که در آن به مطالعه ی همه چیز، از شبکه های کوچک و شبکه های اجتماعی گرفته تا “به حداقل رسانی اثر کربنی ساختارهای اطلاعاتی مان” می پردازند.

 

هدف از جایزۀ ریاست جمهوری برای دانشمندان و مهندسان به خاطر پیشرفت های سریع در مشاغل علمی، که توسط پرزیدنت اوباما در سپتامبر اعلام شد، قدرشناسی از “برخی از بهترین دانشمندان و مهندسانی است که هر چند در مرحله ی اولیه ی زندگی حرفه ای خود قرار دارند، توانی استثنایی برای رهبری در مرزهای آگاهی علمی در قرن بیست و یکم از خود نشان داده اند.

برندگان جایزه افزون بر کارشان، به خاطر خدمتشان به جامعه ی خود نیز برگزیده شده اند.

اهدای این جایزه که از سال ۱۹۹۶ توسط پرزیدنت کلینتون آغاز شد، هر سال پس از بررسی پیشنهادات نهادهای مشارکت کننده توسط کاخ سفید صورت می گیرد. امسال این جایزه به ۹۴ دانشمند و مهندس اهداء شد.