باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، وعده ‌ی برخی اصلاحات را برای هم‌ جنس‌ گرایان داده بود و گروه‌ های حامی این گروه از مردم با درصد بسیار بالا 

 شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰


 

برای ما که در کانادا زندگی می‌کنیم، و بخصوص برای کسانی مثل نویسنده این سطور که ساکن چرچ و ولزلی، قلب جامعه هم‌جنس‌گرایان تورنتو هستند، باور کردنی نیست که همین چند کیلومتر پایین ‌تر وضع هم‌جنس‌گرایان در غول ‌همسایه ‌ی جنوبی ما، آمریکا، چقدر متفاوت و دشوار است. در آمریکا خبری از هیچکدام از حقوقی که در این کشور و بسیاری از کشورهای توسعه‌ یافته برای آن‌ها به رسمیت شناخته شده، نیست.

باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، وعده ‌ی برخی اصلاحات را برای هم‌ جنس‌ گرایان داده بود و گروه‌ های حامی این گروه از مردم با درصد بسیار بالا به او رای دادند. اما از ابتدای انتخاب،‌ رابطه دولت اوباما با هم‌ جنس‌گرایان بسیار پرتنش بوده است بخصوص وقتی که ریک وارن، کشیش اوانجلیست و طرفدار لغو ازدواج هم ‌جنس‌گرایان در کالیفرنیا، به عنوان کشیش اصلی به مراسم سوگند اوباما دعوت شد. هفته گذشته اما رئیس ‌جمهور آمریکا دست به اقدامی زد که می ‌تواند جایگاه او را در نزد هم‌ جنس‌گرایان دوباره بهبود بخشد.

اوباما در سخنرانی سالیانه خود برای کنگره وعده داد تا قوانینی که جلوی عضویت هم ‌جنس‌گرایان در ارتش را می‌ گیرد از میان بردارد. رئیس جمهور دموکرات قبلا هم وعده داده بود در همکاری با کنگره سعی کند قانون مصوب سال ۱۹۹۳ را لغو کند.

بسیاری از گروه‌ های هم‌ جنس‌گرایان از اوباما گله می‌ کردند که علیرغم اعلام موضع خود در این مورد در یک سال اول ریاست‌ جمهوری کاری در مورد آن انجام نداده است تا این‌که چهارشنبه گذشته اوباما بالاخره اعلام کرد:‌ »امسال من با کنگره و ارتش‌ مان همکاری می‌ کنم تا بالاخره قانونی که از آمریکایی ‌های هم‌ جنس‌گرا به جرم فردی که هستند حق خدمت به کشوری که به آن عشق می‌ ورزند را سلب می‌ کند، لغو کنیم. کار درست همین است.» گفته اوباما با تشویق بسیاری از نمایندگان کنگره و رابرت گیتس، وزیر دفاع، روبرو شد.

به گفته جف مورل، منشی مطبوعاتی وزارت دفاع، این وزارتخانه هفته آینده برای اولین بار پیشنهادی برای «پیشروی» در این مورد را می‌دهد. بین سال‌های ۹۷ و ۹۸ وزارتخانه دفاع بیش از ۱۰۵۰۰ نفر را به خاطر تخطی از سیاستی که از آن‌ها می ‌خواهد گرایش جنسی خود را اعلام نکنند اخراج کرده است. نگرانی دست ‌اندرکاران این است که این سیاست چگونه اعمال شود که کمترین تاثیر را بر ارتشی که دو جنگ دشوار در عراق و افغانستان در دست دارد، بگذارد.

با وجود این قدم مثبت اوباما در این راه، منتقدان تا دیدن نتیجه آرام نمی‌گیرند. ریچارد سوکاریدس، از مشاوران کلینتون و فعال شهیر حقوق هم‌ جنس‌گرایان، برخورد اوباما به این قضیه را «تقریبا فاجعه ‌ای تمام و کمال» خوانده است و گفته امیدی ندارد تا پایان ریاست ‌جمهوری اوباما اوضاع هم‌ جنس‌گرایان بهتر شده باشد.