آرش عزیزی ـ انتظارها بالاخره پایان رسید و بیست و یکمین المپیک زمستانی روز جمعه ۱۲ فوریه ۲۰۱۰ در ونکوور آغاز شد. ونکوور برای اولین بار میزبان بیش از ۲۷۰۰ ورزشکار 

 شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰


 

انتظارها بالاخره پایان رسید و بیست و یکمین المپیک زمستانی روز جمعه ۱۲ فوریه ۲۰۱۰ در ونکوور آغاز شد. ونکوور برای اولین بار میزبان بیش از ۲۷۰۰ ورزشکار از سراسر دنیا است تا با هم بر سر مهمترین افتخار ورزشی جهان و ۸۶ مدال قهرمانی آن رقابت ‌کنند. این سومین المپیک در خاک کانادا است که تا پایان فوریه به مدت ۱۷ روز به طول می انجامد. المپیک زمستانی کالگری ۸۸ و المپیک تابستانی مونترال ۷۶ تجربه های پیشین کانادا در المپیک بوده است. آغاز بازی ‌ها ونکوور را به تیتر اخبار دنیا برده است و شور و شوق بسیاری در شهر ایجاد کرده است و از طرفی مخالفان نیز چند تظاهرات‌ چند صد نفری سازمان دادند و از جمله به تعلیق آزادی‌های مدنی در ونکوور (مثل نصب هزاران دوربین در مرکز شهر و دستگیری بعضی فعالان)‌ اعتراض کردند.


 

در مراسم افتتاحیه، که در آن میکل ژان، فرماندار کل کانادا، استفان هارپر نخست وزیر، ژاک روگ رئیس کمیته ی جهانی المپیک و جان فورلانگ رئیس کمیته المپیک ونکوور و مقاماتی از سایر کشورها از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به همراه ۶۰هزار تماشاگر در استادیوم شاهد آن بودند، ابتدا جوانان بومی کانادا به اجرای برنامه پرداختند.

نیکی یانوفسکی، سرود کانادا را خواند. ورزشکاران به ترتیب نام کشورهایشان وارد استادیوم شدند. امسال ایران برای اولین بار یک زن اسکی باز را روانه ی المپیک کرده بود. مرجان کلهر از خانواده ی کلهرهای اسکی باز، توانسته بود شایسخانم میکل ژان فرماندار کل کانادا و استفان هارپر و سایر مقامات سیاسی و ورزشی در جایگاه مخصوص در مراسم افتتاحیهتگی ورود به المپیک را به دست آورد و حامل پرچم ایران پیشاپیش تیم قرار گیرد. در کنار او سه مرد اسکی باز ایرانی نیز تیم ایران را همراهی می کردند.

پس از سخنرانی روسای المپیک ونکوور و جهان، خانم میکل ژان به طور رسمی، بیست و یکمین دوره ی المپیک زمستانی را افتتاح کرد.

در ادامه ی مراسم نلی فورتادو و سارا مک لاکلن ترانه هایی خواندند. شش زن و مرد مشهور کانادا از جمله دونالد ساترلند بازیگر سینما، پرچم المپیک را حمل کردند و ورزشکاران افتخارآفرینی چون استیو نش، بسکتبالیست اهل بریتیش کلمبیا که در NBA بازی می کند، و وین گرتسکی قهرمان افسانه ای هاکی کانادا از جمله حمل کنندگان مشعل درون استادیوم بودند.

 

برای لژسوار ۲۱ ساله ی گرجی که همان روز در حین تمرین دچار سانحه شد و درگذشت، لحظاتی سکوت اعلام شد و پرچم ها به حالت نیمه افراشته درآمد.

با عملیات نمایشی، همراه با نورپردازی، شکل گیری کانادا به تصویر کشیده شد. در پایان هم یکی از پنج ستون مشعلی کهتیم ایران وارد استادیوم المپیک زمستانی ونکوور شد با مرجان کلهر اولین اسکی باز زن پرچمدار ایران از زمین بیرون می آمد، به دلیل نقص فنی عمل نکرد و فقط چهار مشعل برافراشته شدند.

 

وین گرتسکی، زیر باران شدید، بعد از روشن کردن مشعل استادیوم، به خارج از استادیوم رفت و با اتوموبیلی سر باز در میان شور و تشویق مردم در خیابان، به داون تاون ونکوور رفت تا مشعل دیگری که در آنجا تعبیه شده بود، روشن کند و بدین ترتیب در مدت بازیها آن مشعل روشن خواهد ماند.

تا پایان المپیک آخرین اخبار را در شهروند دنبال کنید.


 

حادثه‌ ی غم ‌انگیز در روز افتتاحیه


 ژاک روگ رئیس کمیته جهانی المپیک هنگام اعلام خبر درگذشت ورزشکار 21 ساله گرجی سخت متاثر بود

جمعه هفته ‌ی گذشته روز بسیار غم ‌انگیزی برای الم‍پیک و کل جامعه ورزشی بخصوص در گرجستان و البته کانادا بود. نودار کوماریتاشویلی، لوژسوار ۲۱ ساله گرجستانی، هنگام تمرین در پیچ ششم سرعت، کنترل خود را از دست داد و در حادثه ‌ای دلخراش جان سپرد. این اتفاق در استادیوم شهر ویستلرِ بریتیش کلمبیا صورت گرفت که به همراه ونکوور میزبان بسیاری از بازی ‌ها است.

این آخرین تمرین کوماریتاشویلی پیش از رقابت در روز یکشنبه بود. او در حالی که با سرعت بیش از ۱۴۵ کیلومتر به اواخر پیست رسیده بود، کنترل خود را از دست داد و از روی پیست به بیرون پرت شد و  به ستون های سیمانی کنار پیست برخورد کرد و جان سپرد. پزشک‌یاران سعی کردند به او جانی موقت بدهند و سپس با هلیکوپتر به پایین کوهستان فرستاده شد، اما در بیمارستان جان سپرد.

این حادثه باعث شده فدراسیون جهانی لوژسواری از هم ‌اکنون به فکر آسان کردن رقابت‌ های این ورزش در المپیک ۲۰۱۴ سوشیِ روسیه باشد.

این شاید آخرین حادثه دلخراش المپیک امسال نباشد. چند ساعت پیش از آن آرمین زوگلر، لوژسوار ایتالیایی که امید مدال طلا دارد، در گوشه یازدهم از لوژ خود پایین افتاد و ورزشکاری رومانیایی روز پنجشنبه مدت کمی بیهوش شده بود.


 

مدال‌های کانادا


 رابرتسون کانادایی در رشته اسنوبورد نقره گرفت

۶ مدال (۲ طلا، 3 نقره، ۱ برنز)، جایگاه چهارم در میان کشورها پس از آمریکا، فرانسه و آلمان. این موقعیتی است که کانادایی ‌ها تا زمان چاپ این شماره از شهروند به آن نایل آمده ‌اند. نه خیلی خوب اما نه خیلی هم بد.

هفته‌ ی گذشته اولین ورزشکار کانادایی که صاحب طلا شد الکساندر بیلودو، اسکی‌باز رشته ی آزاد، بود. بیلودو نه تنها افتخاری شخصی نصیب خود کرد، که نام خود را در تاریخ ثبت کرد چرا که او اولین ورزشکار کانادایی است که در خاک کانادا مدال برتر را به گردن می ‌اندازد. هیچ یک از ورزشکاران کانادایی در کالگری ۸۸ و مونترال ۷۶ به این افتخار نایل نیامده بودند. داستان بیلودوی مونترالی، که با الهام از برادر معلول خود وارد مسابقات شده بود، هفته‌ ی گذشته تمام رسانه ‌های کانادا را تسخیر کرد.

پیش از بیلودو، اولین مدال امسال کانادایی ‌ها رنگ نقره داشت و به دست جنیفر هیل، در رشته اسکی آزاد زنان، به دست آمده بود. هیل، که اهل اسپرس گروِ آلبرتا است، قهرمان رشته‌ ی خود بود و امید داشت عنوان پرافتخار بیلودو را به خود اختصاص دهد، اما از دریافت نقره هم مفتخر بود.

سومین مدال کانادایی‌ها باز هم رنگ متفاوتی داشت. کترینا گرووس، اسکیت‌ باز سرعتی اهل اتاوای انتاریو، با عقب ماندن از ورزشکاران چک و آلمان به مدال برنز دست یافت.

و بالاخره چهارمین مدال، را مایک رابرتسون از کنمورِ آلبرتا در اسنوبورد کراس به خود اختصاص داد. رابرتسون در نمایشی بی نظیر تنها در مقابل ست وسکاتِ‌ آمریکایی کم آورد و دوم شد.

مایلی ریکر دختر طلایی کانادا  

اما دختر طلایی کانادا، مایلی ریکر بود که روز سه شنبه در رشته ی اسنوبورد کراس اولین مدال طلای زنان کانادا را به خود اختصاص داد.

ماریان سن گلیاس هم در رشته اسکیت سرعتی ۵۰۰ متر چهارشنبه شب سومین مدال نقره کانادا را ازآن خود کرد. 


 

هاکی زنان و مردان کانادا ـ امیدهای طلا


 

یکی از مدال ‌های طلایی که کانادایی ‌ها بدون شک هیچ بهانه ‌ای را برای عدم فتح آن نمی ‌پذیرند هاکی روی یخ است. تیم کانادا تا این‌جای کار بسیار خوب نشان داده و بعید نیست به فتح طلا در هر دو رشته‌ ی زنان و مردان نایل آید.

رقابت‌ های مردان، که برای کانادایی‌ ها بسیار مهم و قابل مقایسه با جام جهانی فوتبال در ایران است، با بازی کانادا و نروژ آغاز ‌شد که با نتیجه ۰-۸ به سود کانادا به پایان رسید. کانادا در گروه اول رقابت ‌ها با آمریکا، نروژ و سوئیس هم‌گروه است. روز پنجشنبه کانادا در مقابل سوئیس قرار می گیرد و سخت ترین نبرد او در مقابل آمریکا خواهد بود.

رقابت‌ های زنان از چند روز قبل شروع شده است و کانادا شروعی درخشان داشته است. این تیم با دو پیروزی چشمگیر به نیمه ‌نهایی راه یافته است. تیم هاکی زنان کانادا در گروه اول با اسلواکی، سوئیس و سوئد همگروه است.

کانادا ابتدا با اسلواکی روبرو شد و این کشور را ۱۸-۰ در هم کوبید تا رکوردی تاریخی به جا گذاشته باشد. تا به حال هیچ تیم هاکی زنان موفق نشده در یک بازی المپیک این همه گل به ثمر برساند.

کانادا در بازی دوم با گذشتن ۱۰-۱ از سوئیس به نیمه ‌نهایی راه یافت. اکنون جای کانادا، مستقل از نتیجه بازی با سوئد، در نیمه ‌نهایی محکم است و در این مرحله باید به مصاف یکی از چهار تیم گروه دوم (آمریکا، فنلاند، روسیه، چین) برود.