شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دوشنبه، ۱۵ فوریه (۲۶بهمن)، در آغاز نشست سه روزه‌‌ی خود در ژنو که به بررسی ادواری جهانی حقوق بشر اختصاص دارد

شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دوشنبه، ۱۵ فوریه (۲۶بهمن)، در آغاز نشست سه روزه‌‌ی خود در ژنو که به بررسی ادواری جهانی حقوق بشر اختصاص دارد به وضعیت حقوق بشر ایران پرداخت.

این شورا یکی از زیرمجموعه‌های مجمع عمومی سازمان ملل است که در سال ۲۰۰۶ به ابتکار کوفی عنان، دبیر کل وقت این سازمان، تشکیل و جایگزین کمیسیون حقوق بشر شد.

به دعوت نهادها و فعالان حقوق بشر در خارج از کشور همزمان با آغاز نشست شورا (ساعت ۹ صبح به وقت محلی‌‌‌‌‌‌‌‌) ایرانیان معترض به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی نیز در برابر مقر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع به نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران اعتراض کرده و از شورای حقوق بشر خواستند، توجه خاصی به این مسئله نشان دهد.

میترا شجاعی، خبرنگار بخش فارسی دویچه‌وله، که در زمان تجمع در محل حاضر بود، با اشاره به اینکه قرار بود در ساعت ۹ صبح نمایند‌ه‌ی ایران گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ژنو ارائه دهد، در مورد هدف برپایی این تجمع گفت: «ایرانیان مقیم اروپا امروز اینجا تجمع کرد‌‌ه‌اند، به خاطر اینکه به اعضای شورای حقوق بشر نشان بدهند، آن گزارشی که ایران، امروز در این شورا ارائه می‌کند گزارش وضعیت حقیقی ایران نیست و آن چیزی که به واقع دارد در ایران اتفاق می‌افتد چیزی است که اینها دارند با عکس‌ها، پوسترها و شعارهایشان نشان می‌‌دهند».

نظر دو تن از حاضران در تظاهرات

 

در میان صدها شرکت‌کننده‌ی این گرد‌هم‌آیی چهره‌های نام‌آشنایی نیز دیده می‌شدند. یکی از آنها پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری، بود که از فرانکفورت به ژنو رفته است.

فروهر به دویچه‌وله گفت: «تجمع گسترده‌ی ایرانیان در مقابل مقر سازمان ملل متحد، اعتراضی است به نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران کنونی، اعتراضی است به وضعیت زندانیان بی‌شماری که تحت فشار هستند، به احکام اعدامی که چند تای آن اجرا شده و امیدواریم که با گسترش این اعتراضات جان بقیه در امان بماند. اعتراضی است به خشونتی که در مقابل اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران از سوی حکومت نشان داده شده است».

عفت ماهباز فعال حقوق زنان، نیز که از لندن راهی ژنو شده بود خواست‌های تجمع‌کنندگان را این چنین ارائه داد: «آن چیزی که برای ما اصل است، لغو اعدام و شکنجه و همچنین آزادی کلیه‌ی زندانیان سیاسی است. خواسته‌ی دیگری که خیلی برای ما مهم است منظور کردن برابری حقوق زن و مرد در قوانین است. این حق حداقلی زنان ایرانی است که در ۱۵سال اخیر در این زمینه کار کرده‌اند. من جنبش سبز را دستاورد فعالیت زنانی می‌دانم که طی این ۳۰ سال و بخصوص ۱۵ سال اخیر در این زمینه کار آرام و مداوم انجام داده‌اند. خواست دیگر ایرانیانی که اینجا هستند، اعزام هیأتی برای بررسی وضعیت زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی است. خواست دیگر ما تعیین مسئول ویژه‌ای در سازمان ملل برای بررسی حقوق بشر ایران است، چرا که ۵ سال است که ایران امتناع می‌کند. من پیامی دارم، می‌خواهم روز والنتاین را به تمامی عاشقان حقوق بشر تبریک بگویم. کار کمی نیست، ایرانیانی که به اینجا آمده‌اند در حقیقت به پیام ندا، سهراب، اشکان و ترانه‌ای که با خون خود عاشقانه برای آزادی و رهایی ایران تلاش کردند، پاسخ داده‌اند».

همبستگی فرانسویان

 

ابراهیم آوخ، از ایرانیان مقیم فرانسه، می‌گوید: «من از پاریس آمدم، همراه با عده‌ی زیادی از رفقای مقیم پاریس از انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران و همچنین از همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران به اضافه‌ی عده‌ی زیادی از دوستان فرانسوی که از حزب جدید ضد سرمایه‌داری فرانسه ما را همراهی کردند. از شهرستان تولوز هم عده‌ای از این دوستان آمده‌اند و الان پیام همبستگی خود را به مردم ایران می‌رسانند».

ایرانیان از شهرهای مختلف از جمله سوئد، مونیخ‌، آخن، کلن و برلین به ژنو آمده‌اند و ایرانیان مقیم برلین بدون توقف و استراحت تا صبح در راه بودند تا بتوانند رأس ساعت ۹ در برابر مقر سازمان ملل در ژنو حضور یابند.

نشست شورای حقوق بشر برای وضعیت حقوق بشر در جهان تا روز چهارشنبه، ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن)، ادامه خواهد یافت. قرار است که نظر نهایی این شورا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در نشست نهایی شورا در روز چهارشنبه اعلام شود.


 

پیام باربارا لوخ‌بیلر، رئیس هیات ایران در پارلمان اروپا، به ایرانیانی که در ژنو حضور دارند

دوستان عزیز،

در ابتدا به همه کسانی که امروز در شهر ژنو جمع شده‌اند تا همبستگی خود را با ملت ایران نشان دهند، تبریک می‌گویم. ملتی که برای آزادی، حقوق بشر و دموکراسی و برای جامعه‌ای که برای همه افراد امکانات قائل است، مبارزه می‌کند. من در اینجا به عنوان عضوی از پارلمان اروپا صحبت می‌کنم. ما هفته‌ی گذشته قطعنامه‌ای تصویب کردیم و در آن از دولت ایران خواستیم که منصفانه به وظایفش عمل کند و برای ملتش حقوق بنیادین بشری را قائل شود. ما همچنین از جامعه بین‌الملل نیز می‌خواهیم که به تحولات داخل ایران دقیق‌تر بنگرد و خواستار تحول در زمینه‌ی حقوق بشر و حقوق دموکراتیک در این کشور شود. ما درعین حال از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که فشار را بر دولت ایران افزایش دهد تا رهبران ایران آماده مذاکره در رابطه با مسئله اتمی ‌شوند.

دوستان عزیز، من نیز نگرانی خود را برای انسانهایی که در ایران رنج می‌‌کشند یا آنهایی که از کشور خود رانده شده‌اند، ابراز می کنم. من همچنین می‌خواهم پشتیبانی خود را از شما بیان دارم.

ما، اروپا‌یی ‌ها و مردم دیگر نقاط جهان در کنار مردم ایران هستیم و برای آنان آرزوی جامعه‌ا‌‌ی بهتر و بازتری را داریم.

خواست های کارگران ایران در اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو

همچنین به گزارش رادیو آلمان، سه تشکل کارگری در ایران، در نامه‌ای به اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، خواستار بررسی خواست‌های طبقه کارگر ایران برای «داشتن یک زندگی انسانی و بدور از هر گونه سرکوب و وحشت» شده‌اند.

سه تشکل کارگری که پای نامه‌ را امضا کرده‌اند، «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، «سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه» و «اتحادیه آزاد کارگران ایران» هستند.

این سه تشکل در نامه‌ی خود نوشته‌اند: «طبقه کارگر ایران در طول سی سال گذشته و بر خلاف مطالبات پایه‌ای انقلاب ۵۷، نه تنها تغییری در بهبود شرایط زندگی‌شان ایجاد نشده است، بلکه روزبروز بر ابعاد فقر، فلاکت و بی‌حقوقی آنان افزوده گردیده است.»

این سه تشکل مستقل کارگری خواستار بررسی مطالبات خود در اجلاس دوره‌ای شورای حقوق بشر شده‌اند. آنان در نامه‌ی خود نوشته‌اند: «ما امیدواریم خواست‌‌های کارگران ایران که داشتن یک زندگی انسانی و شرافتمندانه و به دور از هرگونه سرکوب و رعب و وحشت است در این اجلاس مورد بررسی قرار بگیرد.»

نویسندگان نامه می‌گویند: «طبقه کارگر ایران از تمامی حقوق به رسمیت شناخته شده بین‌المللی خود محروم بوده و هرگونه اعتصاب و اعتراض کارگران و تشکل‌خواهی آنان با سرکوب، تهدید، بیکاری، زندان و اتهامات امنیتی مواجه شده است.»

هم‌اکنون شماری از فعالان کارگری در ایران به دلیل فعالیت‌های صنفی و سندکایی در زندان به سر می‌برند. منصور اسانلو، ابراهیم مددی و علی نجاتی از جمله این بازداشت‌شدگان هستند.

سه تشکل مستقل کارگری در پایان نامه‌ی خود خواست‌های حداقل و فوری خود را برشمرده‌اند. «آزادی کلیه فعالین کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی بازداشت‌شده و لغو اتهام‌های آنها»، «آزادی بی‌قید و شرط اعتصاب، اعتراض، تجمع»، «آزادی بی‌قید و شرط ایجاد تشکل‌های کارگری»، «برابری کامل حقوق زنان و مردان در محیط کار»، «محو کار کودک و تامین امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی برای همه کودکان» و «لغو مجازات اعدام» از قوانین جزایی ایران رئوس این خواست‌هاست.


 


کانادا و امریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل خطاب به ایران:

اعدام زندانیان سیاسی را متوقف کنید


 

به گزارش صدای امریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل برای اولین بار از زمان تأسیس این نهاد بین المللی درسال ۲۰۰۶، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد ارزیابی قرار داده است.

رسیدگی به وضعیت حقوق بشر درایران روز دوشنبه با قرائت گزارش ویژه کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل درباره عملکرد جمهوری اسلامی آغاز شد.

نمایندگان چند کشورغربی، بویژه ایالات متحده آمریکا و کانادا، در جلسه روز دوشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران، بویژه در پی ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته، انتقاد کردند.

نماینده ایالات متحده در نشست در ژنو، سرکوب خشونت بار اعتراض های ضد دولتی و نقض حقوق بشر معترضان را محکوم کرد و از ایران خواست تا به برگزاری دادگاه های نمایشی بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و آزار و اذیت و شکنجه خبرنگاران و وبلاگ نویسان پایان دهد.

نماینده کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از جمهوری اسلامی خواست تا اجرای احکام اعدام برای زندانیان سیاسی و نیز مجرمان نوجوان در ایران را متوقف کند.

کانادا طی سال های گذشته، بویژه از سال ۲۰۰۳ که زهرا کاظمی، خبرنگار و عکاس کانادایی ایرانی در زندان اوین به قتل رسید، با ارائه قطعنامه های پیشنهادی و گزارش های مشروح، نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرده بود.

تبعیض، آزار و اذیت و نقض حقوق اقلیت های مذهبی و قومی ایران، بویژه اقلیت های بهایی نیز جزء محورهای اصلی اولین ارزیابی وضعیت حقوق بشر ایران در اولین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بود.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران که ریاست هیات ۳۲ نفره اعزامی از جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به عهده داشت، با قرائت گزارشی در نشست روز دوشنبه این شورا از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد.

درشرایطی که آقای لاریجانی در گزارش رسمی جمهوری اسلامی به شورای حقوق بشر سازمان ملل از «ممنوعیت شکنجه و اعتراف گیری در ایران» سخن رانده است، سازمان عفو بین الملل در واکنشی به گزارش جمهوری اسلامی، آن را به دور از واقعیت خوانده و تأکید کرده است «شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان در ایران برای اعتراف گیری به صورت گسترده ای صورت می گیرد.»

همزمان با برگزاری نشست روز دوشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گروهی از فعالان حقوق بشر با برگزاری گردهمایی اعتراضی در خارج از مقرسازمان ملل در ژنو، نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در ایران را محکوم کردند.

همگام با روند فزاینده انتقاد کشورهای غربی و نهادهای بین المللی از نقض حقوق بشر در ایران، مقامات جمهوری اسلامی ادعا کرده اند نشست ژنو و ارزیابی وضعیت حقوق بشر در این کشور بهره برداری کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی ست.

در گزارش رسمی جمهوری اسلامی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم شده آمده است «جامعه ایران نماد موفق یک همزیستی آرام و برادرانه است.»

طی چند ماه گذشته و بویژه پس از سرکوب گردهمایی ها و تظاهرات اعتراضی مردمی به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته توسط مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر همچون سازمان دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل و نیز نهادهای مدافع آزادی بیان و حقوق خبرنگاران، با انتشار بیانیه های متعددی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری های بین المللی از ارسال نامه ای به مقامات جمهوری اسلامی و انتقاد از روند سرکوب در ایران خبر داده بود.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز جمعه گذشته در نشستی در ژنو، از جامعه بین الملل و بویژه کشورهای غربی خواسته بود تا برای پیشگیری از تداوم سرکوب بیشتر ایرانیان و نقض حقوق بشر توسط مقامات جمهوری اسلامی «به داد مردم ایران برسند». خانم عبادی طی هفته های گذشته نسبت به اقدام فوری کشورهای جهان برای جلوگیری از «وقوع یک فاجعه» در ایران هشدارداده بود.

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز دوشنبه ۱۵ فوریه فعالیت خود را در ژنو آغاز کرد، وضعیت حقوق بشر در ۱۶ کشور عضو سازمان ملل متحد از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. فعالیت این شورا به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.