هفته گذشته رئیس دولت کانادا، استفن هارپ‍ر، نخست‌وزیر، عازم جزیره ‌ی زلزله ‌زده ‌ی هائیتی شد تا طی سفری دو روزه ضمن بازدید از این کشور زلزله ‌زده 

 

شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰


 استفان هارپر در هائیتی

هفته گذشته رئیس دولت کانادا، استفن هارپ‍ر، نخست‌وزیر، عازم جزیره ‌ی زلزله ‌زده ‌ی هائیتی شد تا طی سفری دو روزه ضمن بازدید از این کشور زلزله ‌زده کمک ‌های خود به این کشور را اعلام کند.

کانادا در صف اول کمک ‌های دولتی و خصوصی به هائیتی بوده است و بیهوده نیست که هارپر اولین رهبر یکی از کشورهای گروه بیست است که از زمان زلزله به پورتوپرینس می ‌رود. افراد کانادایی‌ ۱۴۵ میلیون دلار و دولت کانادا حداقل ۱۲۴ میلیون دلار به این کشور کارائیبی اهدا کرده ‌اند (علاوه بر ۸۵ میلیون دلار کمک فوری دولتی). دولت فدرال در ضمن حدود ۲۰۰۰ نیرو به این کشور فرستاده است. هارپر پیش از آغاز سفر دو روزه ‌ی خود  گفت: «من عمیقاً از کارهای چشمگیر کانادایی ‌ها برای کمک به مردم هائیتی در بازسازی کشورشان مغرورم.»

اولین وعده‌ ی نخست وزیر کانادا در این سفر، کمک ویژه ۱۲ میلیون دلاری برای ساختن جایگاه موقتی جدیدی برای وزارتخانه ‌ها و کارمندان دولتی بود. او پس از دیدار با رنه‌ پره‌ وال و ژان مکس بلریو، رئیس جمهور و نخست وزیر هائیتی، در بدو ورود اعلام کرد به بازسازی ساختمان‌ های دولتی هائیتی، از قصر ریاست‌ جمهوری تا اداره مالیات و وزارت آموزش و پرورش، کمک می‌کند.

هدف از سفر هارپر نگاهی به نتایج کمک ‌های تاکنونی کانادا، بررسی نیازهای طولانی‌ مدت ‌تر و تاکید بر این بود که کانادا می‌خواهد حالا حالاها در هائیتی بماند.

هارپر نخست وزیر کانادا در هائیتی با رنه پره وال رئیس جمهور آن کشور دیدار کرد

نخست ‌وزیر محافظه‌ کار علاوه بر بازدید از مکان‌ هایی مثل هتل هاوانا، که محل کشته شدن بسیاری از کانادایی ‌ها، است از ژاکمل، زادگاه میکل ژان، و لئوگان، از دیگر مراکز فعالیت‌ کانادایی ‌ها (که از جمله در آن بیمارستانی ساخته ‌اند)، هم دیدار کرد.

به گزارش سی تی وی، میکل ژان، فرماندار کل کانادا، از بازدید نخست‌وزیر از هائیتی بسیار مشعوف شده و گفته خود نیز برنامه‌ ی سفر به زادگاهش را دارد.

پس از این نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و لولا دا سیلوا،‌ رئیس جمهور برزیل دو رئیس دولت دیگر هستند که تا پایان ماه فوریه به هائیتی می ‌روند.

حتی پیش از زلزله هم کانادا بیشترین کمک مالی سالیانه خود را (پس از افغانستان)‌ به هائیتی می‌ داد. حالا با توجه به وقوع زلزله، که ۲۰۰ هزار کشته (از جمله ۳۱ کشته و ۵۵ مفقود کانادایی) ‌به جا گذاشت و از طرف دیگر، پایان ماموریت جنگی کانادا در افغانستان، انتظار می‌رود این کشور به صدر سیاست خارجی کانادا رانده شود.