در پی انتشار بیانیه «پشتیبانان سکولار جنبش سبز ایران» با امضای ۵۱ نفر از روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان ایران، که مورد استقبال گروه های مختلف ایرانی 

 

شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰


 

در پی انتشار بیانیه «پشتیبانان سکولار جنبش سبز ایران» با امضای ۵۱ نفر از روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان ایران، که مورد استقبال گروه های مختلف ایرانی قرار گرفته، نویسندگان و نخستین امضاء کنندگان این متن، خانم شکوه میرزادگی و آقای دکتر اسماعیل نوری علا، برای انجام سخنرانی، به دعوت گروه ندای صلح و آزادی، به تورنتو آمدند و مجلس سخنرانی شان در روز شنبه گذشته برگزار شد. دکتر نوری علا در سخنرانی خود، که تحت عنوان «چرا سکولاریسم قدم اول است؟» ارائه شد، برای حضار توضیح داد که چرا حکومت ناوابسته به مذاهب و ایدئولوژی ها که در خدمت همه افراد یک ملت است و به هیچ دلیلی بین آنها تبعیض قائل نمی شود حکومت سکولار نام دارد. ایشان توضیح داد با توجه به تجربه تلخ حکومت اسلامی در سی و یک سال اخیر نمی توان منکر این حقیقت شد که اکثریت مردم ناراضی که دست به تظاهرات اعتراضی می زنند ـ چه بدانند و چه نه ـ خواستار یک حکومت بی تبعیض و سکولار هستند، اما در برابر هیاهوی مدعیان اصلاح طلبی که خواستار حفظ، اما اصلاح، حکومت فعلی هستند دارای هیچ تریبون و تشکیلاتی نیستند و به همین دلیل هم بوده که در بیانیه «پشتیبانان سکولار جنبش سبز ایران» پیش بینی شده که انتشار بیانیه مزبور نخستین قدم در راه ایجاد شبکه ای جهانی از سکولارهای ایرانی تلقی می شود. هم اکنون روند ساختاری و تشکیلاتی این شبکه در حال تکمیل است و طی آن پیش بینی شده که در سراسر شهرهای دنیا «انجمن های سکولارهای سبز ایران» به وجود آمده و با پیوستن بهم شبکه ای جهانی را به وجود آوردند تا بتوانند، علاوه بر اینکه صدای سکولارهای بی پناه داخل ایران را هرچه رساتر به گوش جهان برسانند، در راستای روشنگری هرچه بیشتر پیرامون مفهوم حکومت سکولار برای هموطنان کوشا باشند.

این سخنان عده ای از حضار مجلس را به این فکر واداشت که چرا از فرصت حضور نویسندگان بیانیه در تورنتو استفاده نشود و نخستین «انجمن سکولارهای سبز ایران» در شهر ما به وجود نیاید؟ این مطلب با میهمانان مطرح و موافقت آنان در این مورد جلب شد. در ۱۵ فوریه ۸۸ عده ای از ایرانیان معتقد به وجود بخش بزرگ سکولارها در داخل جنبش سبز ایران گرد هم آمده و، به عنوان هیئت مؤسس «انجمن سکولارهای سبز ایران در تورنتو»، پای اساسنامه ای را که از جانب دکتر نوری علا تنظیم و ارائه شده بود امضاء گذاشتند و به این ترتیب تورنتو صاحب نخستین انجمن سکولارهای سبز شد و به زودی نماینده آن، به عنوان عضو مجمع عمومی شبکه جهانی سکولارهای سبز، به دیگر هموطنان سکولارمان در شهرهای مختلف عالم خواهد پیوست.

در عین حال، هیئت مؤسس انجمن تصمیم گرفته اند تا، با اغتنام فرصت از حضور خانم میرزادگی و دکتر نوری علا در تورنتو، طی جلسه ای که در روز جمعه ۲۰ فوریه برگزار خواهند نمود، رسماً موجودیت انجمن را اعلام کرده و آغاز فعالیت های خود را به اطلاع ایرانیان مقیم تورنتو برسانند.

انجمن از عموم علاقمندان به اندیشه سکولاریسم (حکومت جدا از مذاهب و مکاتب) دعوت می کند تا برای آشنایی با  بیانیه "پشتیبانان سکولار جنبش سبز ایران" به سایت اینترنتی زیر مراجعه کرده و نظرات، پرسش ها و دلنگرانی های خود را با بنیانگزاران شبکه مطرح سازند.

www.seculargreeens.com

کسانی که به ضرورت ایجاد چنین شبکه ای در سطح جهان اعتقاد داشته و در خود توان فعالیت در این زمینه را ببینند می توانند به عضویت انجمن تورنتو نیز درآمده و با امضای بیانیه شبکه و اساسنامه انجمن، از اولین قدم در برنامه ریزی ها و فعالیت های آن شراکت داشته باشند.