بامداد سه شنبه، ۴ اسفند، رادیو دولتی ایران گزارش کرد که "در یک عملیات مهم" عبدالمالک ریگی، رهبر "گروهک تروریستی شرق ایران" بازداشت شده

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، دستگیر شده است.

بامداد سه شنبه، ۴ اسفند (۲۳ فوریه)، رادیو دولتی ایران به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش کرد که ماموران این وزارتخانه "در یک عملیات مهم" عبدالمالک ریگی، رهبر "گروهک تروریستی شرق ایران" را بازداشت کرده اند.

وزارت اطلاعات گفته است که گزارش مربوط به بازداشت عبدالمالک ریگی در دست تهیه است و به زودی در مورد نحوه و محل بازداشت رهبر گروه جندالله جزئیات بیشتری انتشار خواهد یافت.


منابع خبری جمهوری اسلامی گفته اند که رهبر جندالله همراه با فرد دیگری بازداشت شده و این فرد را نفر دوم گروه معرفی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – مصطفی محمد نجار، وزیر کشور که همراه با محمود احمدی نژاد به استان خراسان جنوبی سفر کرده، گفته است که عبدالمالک ریگی در حالیکه "برای طراحی توطئه و شرارت از نقطه ای به نقطه دیگر عازم بود، در خارج از کشور دستگیر و به داخل کشور منتقل شده است."

به گفته وزیر کشور، ریگی برای مدتی تحت نظر ماموران امنیتی، نظامی و اطلاعاتی بود که در فرصت مناسب توانستند او را زنده دستگیر کنند، اما در صورتی که خبر بازداشت عبدالمالک ریگی در خارج از ایران صحت داشته باشد، مشخص نیست که آیا ماموران ایرانی او را دستگیر کرده اند یا اینکه رهبر جندالله در خارج بازداشت و سپس تحویل جمهوری اسلامی شده است.

شماری از مقامات جمهوری اسلامی در ماه های گذشته بارها تاکید کرده بودند که هسته مرکزی و رهبری گروه جندالله در پاکستان مستقر است که پس از انجام عملیات در داخل خاک ایران، با عبور از مرز به آن کشور پناه می برد و خواستار بازداشت و تحویل آنان شده بودند.

گاه مقامات ایرانی از ارتباط جندالله با برخی نهادهای دولتی پاکستان هم سخن گفته بودند، اما دولت پاکستان حضور یا دست کم آگاهی نهادهای دولتی از حضور جندالله در خاک آن کشور را تکذیب کرده بود.

پیشتر برخی منابع خبری وابسته به دولت محل بازداشت را شرق ایران گزارش کرده بودند، اما شبکه تلویزیونی پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی، گفته است که عبدالمالک ریگی هنگامی که با هواپیما از دوبی عازم آسیای مرکزی بود دستگیر شد، اما در مورد نحوه این دستگیری توضیحی نداده است هر چند در برخی گزارش ها آمده است که هواپیمای حامل آقای ریگی هنگام عبور از حریم هوایی ایران "اسکورت" و وی بازداشت شد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم در یک نشست خبری که بعد از ظهر سه شنبه در تهران برگزار شد گفت که ماموران وزارت اطلاعات "ریگی را مدیریت کرده و در فضای جمهوری اسلامی دستگیر کردند" که می تواند به معنی بازداشت وی در هواپیمای عبوری از ایران باشد اگرچه حیدری مشخصاً این موضوع را تصریح نکرده و تنها تاکید ورزیده که ماموران کشور دیگری در این عملیات مشارکت نداشته اند.

در عین حال، تا کنون هیچ شرکت هوایی خارجی از وادار شدن هواپیمای خود به فرود اجباری در ایران گزارشی نداده در حالیکه طبیعتاً آقای ریگی با شرکت های هواپیمایی ایرانی و هواپیمایی که در خاک ایران توقف داشته سفر نمی کرده و برای این منظور، قطعاً یک شرکت هواپیمایی خارجی را انتخاب می کرده است که در این صورت، بازداشت او مستلزم فرود آوردن هواپیمای خارجی حامل او در خاک ایران بوده است.

برخی خبرگزاری های داخلی از جمله سایت خبرگزاری فارس فیلمی را به عنوان ماجرای بازداشت عبدالمالک ریگی در اختیار مراجعان قرار داده اند که حاوی صحنه های ورود افراد نقابدار، ظاهرا ماموران امنیتی، به یک هواپیمای کوچک است که در محلی نامشخص به زمین نشسته است.

در این فیلم آقای ریگی که ظاهراً به عنوان مسافر بر یکی از صندلی های هواپیما نشسته، با ماموران امنیتی مواجه می شود که او را دستگیر کرده و از هواپیما خارج می سازند و به طور دستجمعی در برابر دوربین ظاهر می شوند.

خبر بازداشت عبدالمالک ریگی با ابراز شادمانی تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی همراه بوده که از آن با عنوان دستاوردی بزرگ نام برده اند و نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه ای، این واقعه را به رهبر و مردم ایران تبریک گفته اند.

وزیر کشور گفته است که دستگیری رهبر جندالله نشانه "اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است که بر همه مسایل و همچنین مسایل امنیتی منطقه مسلط است."

همچنین، محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، در مصاحبه ای دستگیری ریگی را به رهبر جمهوری اسلامی و ملت ایران تبریک گفته و افزوده است که به زودی این افراد به سزای اعمال خود خواهند رسید.

در جلسه روز سه شنبه مجلس هم محمد حسن ابوترابی از بازداشت عبدالمالک ریگی به عنوان "اوج اقتدار امنیتی ایران" نام برده و آن را از ثمرات نظام اسلامی توصیف کرده است.

دولت ایران گروه جندالله را به دست داشتن در یک رشته عملیات خشونت آمیز در شرق ایران، شامل بمب گذاری، ترور ماموران و مقامات محلی، گروگانگیری و قتل گروگان ها و ارتباط با سرویس های امنیتی کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل متهم کرده که از سوی این کشورها تکذیب شده است.

در عین حال، در سال های اخیر، این گروه مسئولیت یک رشته اقدامات خشونت آمیز از جمله حمله به ماموران دولتی و چند مورد بمب گذاری را برعهده گرفته است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال ۱۳۸۴ است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آنها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد، اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

در حادثه ای دیگر، در مهرماه بیش از چهل نفر از جمله تعدادی از فرماندهان و نفرات سپاه پاسداران در یک انفجار انتحاری در گردهمایی ریش سفیدان محلی و فرماندهان سپاه پاسداران در پیشین، واقع در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند و گروه جندالله مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت.

در پی انفجار انتحاری پیشین، مقامات جمهوری اسلامی به تلاش هایی برای دستگیری رهبران جندالله و از میان بردن این گروه دست زدند که به خصوص شامل تماس های مکرر با دولت پاکستان و درخواست همکاری از آن کشور بود.

جنبش مقاومت ملی ایران – جندالله – که رهبری آن را عبدالمالک ریگی برعهده دارد ظاهرا در سال ۱۳۸۲ در مخالفت با سیاست جمهوری اسلامی در قبال آنچه که تبعیض علیه اهل سنت در سیستان و بلوچستان می خواند تشکیل شد و مسئول یک رشته عملیات خشونت آمیز در شرق ایران شناخته شده و مسئولیت چند مورد گروگانگیری، ترور و انفجار را هم بر عهده گرفته است.

تا کنون مقامات امنیتی ایران چندین نفر را به اتهام ارتباط با گروه جندالله و عملیات آن محاکمه و اعدام کرده اند و عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، از جمله کسانی است که به همین اتهام محاکمه و به اعدام محکوم شده اما این حکم به اجرا در نیامده است.

جندالله دارای یک سایت اینترنتی است که اطلاعیه ها و اخبار مربوط به این گروه را منتشر می کند، اما هنوز این سایت در مورد خبر بازداشت رهبر گروه اظهار نظری نکرده است.

هفته گذشته، این سایت در تحلیلی اظهار داشت که پس از انفجار پیشین، با وساطت ریش سفیدان محلی، بین این گروه و جمهوری اسلامی مذاکراتی در راستای تحقق هدف های جندالله در جریان بوده و به همین مناسبت، این گروه در ماههای اخیر در منطقه آتش بس را مراعات می کرده است.

به نوشته این سایت، هدف مقامات دولتی از این مذاکرات صرفا وقت کشی و یافتن فرصت برای تضعیف جندالله و دستیابی به رهبر گروه بوده و به دلیل بی نتیجه بودن گفتگوها، به زودی عملیات جندالله در منطقه آغاز خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی نسبت به اظهارات سایت اینترنتی جندالله در مورد مذاکرات با این گروه واکنشی نشان نداده اند و محتوای این اطلاعیه از سوی منابع دیگری تایید نشده است.

در مورد تشکیلات جندالله اطلاعاتی انتشار نیافته و مشخص نیست که با دستگیری عبدالمالک ریگی، آیا این گروه نیز به طور کلی متلاشی خواهد شد یا قادر به ادامه حیات خواهد بود.

ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت عبدالمالک ریگی، وزیر اطلاعات اعلام داشت که اعترافات آقای ریگی به زودی پخش می شود و پیش بینی کرد که این اعترافات ارتباط جندالله با آمریکا و اسرائیل را نشان خواهد داد.